Bojan Požar le dobil plačilo za podporo vladi

Se bodo na Telekomu Slovenije odrekli več milijonom evrov zato, da bodo ustregli interesom vladajoče stranke in njenim načrtom z mediji?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
ponedeljek, 19. 4. 2021, 05:55


POL299890221467
Bojan Požar, nekoč zaposlen v Centralnem komiteju Zveze komunistov Slovenije, je danes urednik spletnega portala, močno naklonjenega SDS in aktualni vladi. Njegova lista je bila pred zadnjimi parlamentarnimi volitvami ena od satelitskih strank SDS, ki pa je zbrala manj kot odstotek glasov.
Bobo

Načrti madžarskih poslovnežev iz kroga Viktorja Orbana za krepitev medijskega vpliva v Sloveniji so naleteli na prvo večjo oviro. 

Po naših informacijah namreč na Telekomu Slovenije resno razmišljajo o možnosti, da bi začasno zaustavili prodajo hčerinske družbe TSMedia, ki ima v lasti Siol.net, drugi najbolj brani informativni spletni portal v državi. K tej odločitvi naj bi se nagibali, ker je daleč najugodnejšo ponudbo za nakup oddala nizozemska družba United Group, ki jo vodi srbski poslovnež Dragan Šolak. Kot smo neuradno izvedeli, United Group za družbo TSMedia ponuja pet milijonov evrov. To je dobre tri milijone evrov več od cene iz ponudbe madžarske televizijske hiše TV2, ki ima od lani v lasti Planet TV.

Že od novembra lani, ko je Telekom Slovenije začel prodajati družbo TSMedia, so kot favorit za njen nakup veljali Madžari. Lastnik TV2 je namreč József Vida, eden od ključnih oligarhov iz omrežja madžarske vladajoče stranke Fidesz. Gre za bankirja, ki ga redki preostali neodvisni mediji v tej državi opisujejo kot novo vzhajajočo zvezdo Orbanove poslovne elite. Z nakupom družbe TSMedia bi v celoti prevzel Telekomovo medijsko divizijo, ki je nastala v času druge vlade Janeza Janše. Za te načrte je imel Vida zeleno luč vladajoče stranke SDS, ki je tesna politična zaveznica Fidesza. 

Janez Janša, Viktor Orban in srbski predsednik Aleksandar Vučić so spletli tesno politično zavezništvo.
Janez Janša, Viktor Orban in srbski predsednik Aleksandar Vučić so spletli tesno politično zavezništvo.
posnetek zaslona

Toda vsaj za nekaj časa jih je pokvarila United Group, ki ima v Sloveniji že v lasti telekomunikacijskega operaterja Telemach, zdaj pa ustanavlja še spletni informativni portal N1, ki bo del istoimenske regionalne medijske skupine. Na sedežu United Group so nam potrdili, da so oddali zavezujočo ponudbo za TSMedio, a da iz Telekoma Slovenije še niso prejeli nobene povratne informacije. "Prodajnih postopkov v teku ne moremo komentirati. Prepričani pa smo, da je bila naša ponudba zelo konkurenčna," so v United Group odgovorili na vprašanje o ponujeni ceni. 

Preberite še:
Objavljamo dokument o razdelitvi BiH, ki ga išče ves Balkan

Zakaj mora TSMedia priti v prave roke

Zakaj torej Telekom Slovenije za pet milijonov evrov ne želi prodati hčerinske družbe, ki jo v bilancah vrednoti na 2,5 milijonov evrov, v zadnjih letih pa je ustvarjala izgubo? Zakaj se je njegova uprava pripravljena odreči milijonom evrov, ki jih ima na mizi, s tem pa škodovati družbi in njenim delničarjem? Ker je najvišjo ponudbo očitno oddal kupec, ki je ne bi smel.

TSMedia je namreč naprodaj v času, ko želi Janševa vlada dokončno zlomiti večino, do nje kritičnih medijev. Na eni strani stopnjuje napade na medije, njihove novinarje in lastnike. Trenutno je najbolj na udaru Slovenska tiskovna agencija (STA), ki ji je vlada odrekla financiranje. Na drugi strani želi zaokrožiti blok medijev, na katerega ima neposredni uredniški vpliv. 

Siol.net ureja izbranec SDS Peter Jančič.
Siol.net ureja izbranec SDS Peter Jančič.
Primož Lavre

V tej luči je madžarski lastnik najboljše jamstvo, da bo medijski steber Planet TV-Siol.net ostal izrazito provladno usmerjen. Takoj po lanski zamenjavi oblasti je urednikovanje Siol.net prevzel Peter Jančič, ki ga je SDS v času prve Janševe vlade izbrala za urednika Dela. Po informacijah iz več virov pa naj bi še pred poletjem na Planet TV prišel propadli politik Bojan Požar, predsednik istoimenske liste, ki je na parlamentarnih volitvah leta 2018 prejela 0,88 odstotka glasov. Kot smo že poročali, se je Požar med volilno kampanjo z Janšo dogovoril o skupnem javnem napadu na Marjana Šarca. Na Planet TV mu bodo po naših informacijah zaupali vodenje daljše pogovorne oddaje, kar naj bi bil del dogovora med vladajočo stranko in predstavniki madžarskega lastnika.

Požar je tudi urednik spletnega portala, močno naklonjenega SDS in aktualni vladi. Njegovo udejstvovanje v politiki je problematično zaradi dejstva, da je v volilnem letu 2018 od dveh državnih družb, Telekoma Slovenije in Darsa, prejel več kot 111.000 evrov. Z njima je podpisal vsaj tri oglaševalske pogodbe: s Telekomom dve v skupni vrednosti 76.000 evrov, eno pa z Darsom, ki mu je plačal več kot 34.000 evrov. Število objav na Požarjevem portalu sicer iz leta v leto upada. Enako je po naših informacijah z njegovo obiskanostjo.

Preberite še:
Nastaja medijski imperij PlanetTV-Nova24TV

Telekom Slovenije je trdno v rokah SDS

Precej težje bi si Janševa vlada takšen vpliv zagotavljala prek United Group. Njen prvi mož Dragan Šolak je namreč zaradi poročanja regionalne televizije N1, enega redkih kritičnih medijev v Srbiji, padel v nemilost predsednika Aleksandra Vučića, ki jo je označil za "ameriško televizijo". Spopad med United Group in državnim Telekomom Srbije se že več let bije na več frontah: od izločanja kanalov iz programskih shem do preplačevanja televizijskih pravic za športne prenose, zaradi česar tudi ljubitelji športa v Sloveniji ne morejo več v živo spremljati nekaterih pomembnih dogodkov. 

Dejstva, da je Vučić v vojni z United Group, nikakor ne gre zanemariti tudi pri prodaji TSMedie. Kot je znano, so Janša, Orban in Vučić v zadnjem letu oblikovali trikotnik tesnih političnih odnosov. Orban in Vučić sta bila lani Janševa gosta na blejskem strateškem forumu. Pred tem so vsi trije sodelovali na video konferenci, ki jo je organizirala Fundacija za državljansko Madžarsko. Vse tri tako ali drugače povezuje tudi zadnja afera z neuradnim diplomatskim dokumentom ("non-paper" v angl.) o novem risanju meja na območju nekdanje Jugoslavije, ki smo ga v četrtek razkrili na necenzurirano.si

Vodenje Telekoma Slovenije je sredi marca prevzel Cvetko Sršen, nekdanji kandidat SDS za župana Krškega in vodja tamkajšnjega območnega odbora stranke.
Vodenje Telekoma Slovenije je sredi marca prevzel Cvetko Sršen, nekdanji kandidat SDS za župana Krškega in vodja tamkajšnjega območnega odbora stranke.
STA

Zadnjo besedo o prodaji TSMedie bo sicer uradno imela uprava Telekoma Slovenije, ki je trdno v rokah SDS. Od prejšnjega meseca jo vodi Cveto Sršen, nekdanji kandidat stranke za župana Krškega in vodja njenega območnega odbora v tej občini. Na ta položaj ga je imenoval nadzorni svet, ki ga vodi Iztok Černoša, Janšev osebni prijatelj iz Šoštanja, ki ga je SDS postavila v upravo 2TDK, podjetja za gradnjo drugega tira železniške proge Divača-Koper. Po naših informacijah naj bi upravi Telekoma Slovenije zagato s postopkom prodaje, ki se ni izšel po željah vladajoče stranke, pomagal reševati Franci Matoz, dolgoletni odvetnik Janeza Janše in SDS.

Preberite še:
Nekdanja kandidatka SDS razkrila dogovore med Požarjem in Janšo #video

Tudi za Planet TV je imel Telekom boljšo ponudbo 

Zgodba se tako ponavlja. Enake težave so imeli namreč na Telekomu Sloveniji tudi pri prodaji Planet TV. Zanj so imeli že marca 2019 na mizi neprimerljivo boljšo ponudbo – prav tako od United Group, ki je bila pripravljena plačati deset milijonov evrov. 

Toda v Telekomu Slovenije o njej sploh niso odločali, čeprav so komercialno televizijo v letih pred tem ves čas držali pri življenju s finančnimi injekcijami in oglaševanjem. V osmih letih od ustanovitve je Telekom v Planet TV v obliki kapitalskih vložkov, plačanih reklam, posojil in drugih storitev skupaj vložil več kot 80 milijonov evrov. Nato ga je, ko je bila na oblasti že tretja Janševa vlada, prodal Madžarom za pet milijonov evrov. To je pol manj, kot je zanj ponujala United Group. A Madžari so si pri tem izborili še številne druge ugodnosti. Telekom se je tako moral obvezati, da bo še naprej oglaševal na Planet TV, da bo pred prodajo v kapital pretvoril za 30 milijonov evrov posojil in da bo odpisal za več milijonov evrov poslovnih terjatev. 

United Group, ki ga vodi Dragan Šolak, je bil pripravljen za Planet TV plačati bistveno več od Madžarov, a so se v Telekomu Slovenije odločili, da mu družbe ne bodo prodali. Se bo zgodba ponovila v primeru Siol.net?
United Group, ki ga vodi Dragan Šolak, je bil pripravljen za Planet TV plačati bistveno več od Madžarov, a so se v Telekomu Slovenije odločili, da mu družbe ne bodo prodali. Se bo zgodba ponovila v primeru Siol.net?
Mediaspeed

Družba TSMedia ima sicer ob portalu Siol.net v lasti še spletni iskalnik Najdi.si, poslovni imenik Bizi.si in Telefonski imenik Slovenije. Poleg tega upravlja še blagovne znamke Zunanji digitalni zasloni, 1188 (klicni center), Dajmedol (video na zahtevo) in AdSolution (produkcijske storitve). V letu 2019 je ustvarila 6,3 milijona evrov prihodkov, kar je sedem odstotkov manj kot leto prej. Zmanjšali so se tako prihodki od oglaševanja, ki predstavljajo glavnino zaslužka družbe, kot tudi prihodki od prodaje ostalih storitev. Izguba TSMedia je znašala 314.000 evrov, družba pa je zaposlovala 55 ljudi. 

Preberite še:
Direktorji že vedo, zakaj darila kupujejo pri Janševem bratu

Lastnik Planet TV ima eno glavnih vlog pri projektu Orbanove banke 

Da je József Vida eden večjih zaupnikov predsednika madžarske vlade, dokazuje tudi njegov naslednji projekt. Je namreč predsednik uprave Takarekbank (MTK), ki se od marca letos uradno združuje z banko MKB v lasti največjega madžarskega tajkuna Lőrinca Mészárosa, Orbanovega prijatelja iz otroških dni. S to združitvijo bo nastal madžarski bančni holding, druga največja bančna skupina v državi, ki bo imela 1,3 milijona strank in 840 poslovalnic. Z njo želi Orbanov krog oslabiti moč največje madžarske bančne skupine OTP, ki v Sloveniji po SKB Banki kupuje še Novo KBM. Lastnik OTP Sandor Csanyi, sicer najbogatejši Madžar, že nekaj časa ni v prijateljskih odnosih z Orbanom. Hkrati pa je Mészáros, Orbanov najljubši oligarh, tesno poslovno povezan z nekaterimi podjetji, ki nakazujejo denar medijem SDS.