"Kocka je padla. Drugi tir se od danes gradi," je v začetku maja govoril minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec, ko je s podjetjem Kolektor CPG podpisal pogodbo za gradnjo prvega dela nove proge med Divačo in Koprom. Toda v senci slavnostnega dogodka je imel Kolektor CGP svoje načrte. Od podjetja 2TDK, ki bo vodilo gradnjo in upravljalo drugi tir, namreč zahteva plačilo treh milijonov evrov za dodatna dela pri urejanju dostopa do gradbišča. To že zaostruje tudi odnose med podjetjem 2TDK in ministrstvom, kjer dodatnim plačilom nasprotujejo.
V jedru zgodbe je posel, ki ga je Kolektor CGP skupaj s sarajevskim podjetjem Euro-Asfalt dobil pred štirimi leti, še pod vlado Mira Cerarja. Za 12 milijonov evrov (brez DDV) sta morala zgraditi več kot 20 dostopnih cest, po katerih se bo v času gradnje drugega tira prevažal gradbeni material za predore. Toda v zadnjih treh letih se je zapletalo pri ceni. Kolektor CPG in Euro-Asfalt sta ves čas od podjetja 2TDK zahtevala dodatna plačila in pri tem navajala različne razloge. Do zdaj sta dobila dva aneksa, skupaj vredna 1,2 milijona evrov, a jima to očitno ni dovolj.
Na mizi podjetja 2TDK, ki ga od lani jeseni vodi Pavle Hevka, je namreč že nekaj časa predlog novega aneksa – tokrat v rekordni višini treh milijonov evrov. Če bi ga država v celoti potrdila, bi Kolektor CPG in Euro-Asfalt pri gradnji dostopnih cest skupaj prejela že za 4,2 milijona evrov dodatnih plačil. To bi vrednost projekta s prvotnih 12 podražilo na več kot 16 milijonov evrov, torej za več kot tretjino, zaradi česar dodatnemu plačilu nasprotujejo na ministrstvu. To naj bi jasno dali vedeti tudi upravi podjetja 2TDK, ki se v zadnjih tednih s Kolektorjem CPG pogaja o višini plačila.
Preberite še:
Stojan Petrič na drugem tiru kot novi Ivan Zidar
Tri milijone želeli že od Bratuškove
Ali bo podjetje 2TDK podpisalo nov aneks in v kolikšni vrednosti, uradno ni mogoče izvedeti. "Aneks z izvajalcem gradnje dostopnih cest je v pripravi. Ko bo podpisan, bomo o vsebini in vrednosti obvestili javnost," so nam pojasnili v 2TDK. Toda po naših informacijah so v tem projektnem podjetju z obema izvajalcema del pripravljeni skleniti kompromis. Pod nekaterimi pogoji naj bi bili pripravljeni plačati največ polovico zahtevane cene, torej do 1,5 milijona evrov. Pojasnil z ministrstva v treh dneh nismo dobili. Predsednik nadzornega sveta 2TDK Robert Rožič pa nam je dejal le, da o predlogu aneksa še niso odločali.
Težava je, ker so v podjetju 2TDK že nekaj časa nezadovoljni s kvaliteto opravljenega dela obeh izvajalcev. Viri blizu 2TDK so nam zatrdili, da so nekatere dostopne ceste, ki sta jih zgradila Kolektor CPG in Euro-Asfalt, precej slabe. Že decembra lani je POP TV poročala, da so pri pripravljalnih delih odkrili več nepravilnosti. Sporna naj bi bila tudi debelina asfalta. V podjetju 2TDK naj bi ugotovili, da je od enega do dva centimetra tanjša od zahtevane. Pred časom so sicer iz Kolektorja CPG sporočili, da dela izvajajo v skladu s projektno dokumentacijo, ki jo dobijo od naročnika, in da zunanji laboratoriji na podlagi vzorcev iz skoraj 40 testnih vrtin niso ugotovili odstopanj od zahtev naročnika.
Po vrednosti skoraj enak aneks sta Kolektor CPG in Euro-Asfalt zahtevala že leta 2018, ko je ministrstvo za infrastrukturo še vodila Alenka Bratušek. Takrat sta želela za 2,5 milijona evrov dodatnih plačil, a je zdaj že nekdanja ministrica plačilo zavrnila. V političnih krogih je bilo mogoče slišati, da so se tedaj nepovratno zrušili tudi mostovi med Bratuškovo in Stojan Petričem, nekdanjim dolgoletnim prvim možem Skupine Kolektor, ki danes vodi FMR, krovno družbo v tem poslovnem sistemu iz Idrije.
Preberite še:
Tajni načrt za politično pokoritev Pop TV
Kolektor je gospodar drugega tira
Kljub temu sta Kolektor CPG in Euro-Asfalt v zadnjih tednih vlade Marjana Šarca dobila 550.000 evrov vreden aneks. Namenjen je bil povračilu stroškov pri gradnji začasne obvozne ceste, s katero so se prebivalci treh vasi v občini Hrpelje – Kozina rešili tovornega gradbiščnega prometa. Julija lani, že v času ministra Vrtovca, pa je tedanji direktor podjetja 2TDK Dušan Zorko obema izvajalcema del odobril še en aneks. Šlo je za dobrih 600.000 evrov, ki sta jih dobila za nepredvidena dela pri gradnji ceste v dolino Glinščice. Nastala naj bi zaradi spremenjenih geoloških razmer.
Razplet dogajanja okrog aneksa bo v pomembni meri določal tudi nadaljnje odnose med podjetjem 2TDK in Kolektorjem, ki je dobil praktično vse najpomembnejše posle pri milijardo evrov vrednem projektu drugega tira. Kot je znano, je konzorcij Kolektorja CPG in dveh turških podjetij (Yapi Merkezi in Özaltın İnşaat) letos podpisal dve pogodbi za gradnjo celotnega odseka drugega tira. Skupna vrednost del je 628 milijonov evrov. Konzorcij pri oddaji ponudb praktično ni imel konkurence, saj je pod svojim okriljem združil tudi večino največjih domačih gradbincev.
Že leta 2016 je družba Kolektor Koling dobila projekt gradnje izvlečnega tira, ki se je s prvotnih 5,9 milijona evrov zaradi aneksa pozneje podražil za četrtino, na 7,2 milijona evrov. Nato je bil Kolektor CPG izbran tudi kot najugodnejši ponudnik na razpisu za ureditev deponije Bekovec, na katerem bo odlagal material, izkopan pri gradnji drugega tira. S ponudbo, vredno 3,5 milijona evrov (brez DDV), je premagal šest konkurentov. Po tem, ko je dobil tudi posel z gradnjo dostopnih cest, je bil neuspešen le pri gradnji objektov za prečkanje reke Glinščice, za katerega se je potegoval skupaj z Rikom Janeza Škrabca in SGP Pomgradom Stanka Polaniča. Ta posel je podjetje 2TDK po številnih zapletih na državni revizijski komisiji za osem milijonov evrov oddal konzorciju, ki ga vodi družba Markomark Nival.
Preberite še:
Kriminalisti preiskujejo največje gradbišče na Štajerskem