Izbranec Alenke Bratušek se vrača na drugi tir

Koga si bodoča ministrica za infrastrukturo želi videti v upravi podjetja, ki gradi največji infrastrukturni projekt v državi?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
torek, 7. 6. 2022, 05:55


Alenka Bratušek, Drugi tir, 2tdk
Izbranec Alenke Bratušek ni hotel, da iz igre za glavna gradbena dela na drugem tiru izločijo kitajske gradbince. Zato je v času prejšnje Janševe vlade moral oditi s položaja. Zdaj se vrača.
Bobo

Vlada Roberta Goloba je že v prvem tednu začela z menjavami kadrov, ki jih je v državna podjetja imenovala nekdanja koalicija Janeza Janše. V petek je prevetrila nadzorne svete Elesa, Družbe za razvoj infrastrukture (DRI), Sistemskega operaterja distribucijskega omrežja (SODO) in Borzena. Že kmalu naj bi na vrsto prišlo tudi podjetje 2TDK, ki gradi dobro milijardo evrov vreden drugi tir železniške proge Divača-Koper. 

Po naših informacijah si namreč Alenka Bratušek, bodoča ministrica za infrastrukturo, želi na direktorski položaj vrniti Dušana Zorka, ki je 2TDK že vodil med januarjem 2019 in oktobrom 2020. Na položaj je prišel, ko je ministrstvo za infrastrukturo vodila Bratuškova, oditi pa je moral v času tretje Janševe vlade. Na čelu 2TDK je Zorka nasledil Pavle Hevka, ki je na položaj prišel iz kvote nekdanje SMC. V upravi podjetja sedi še član NSi Božo Emeršič.

Da si nova vladna ekipa želi sprememb na vrhu 2TDK, nam je v zadnjih dneh potrdilo več virov. Ob Zorku bi se tako na 2TDK kot član uprave vrnil Marko Brezigar, čigar karierna pot je tesno povezana z Blažem Miklavčičem, lastnikom in direktorjem GH Holdinga, enega od ključnih domačih igralcev na področju železniške infrastrukture. To zelo verjetno pomeni, da bo vlada že kmalu zamenjala tudi člane nadzornega sveta 2TDK, ki mu predseduje član SDS Robert Rožič

Necenzurirano prenos
Dušan Zorko bi se lahko po manj kot dveh letih vrnil na čelo podjetja 2TDK.
STA

Preberite še:
Stojan Petrič na drugem tiru kot novi Ivan Zidar

Od Mercatorja do drugega tira

Dušan Zorko in Alenka Bratušek imata skupno zgodovino. Junija 2013 je Zorko, takrat še generalni direktor Pivovarne Laško, pri tedanji predsednici vlade osebno iskal soglasje za prodajo večinskega deleža Mercatorja hrvaškemu Agrokorju. Alenka Bratušek je zatrjevala, da "beseda ni tekla ne o posameznih kupcih ne o prodajni ceni Mercatorjevih delnic". Isti mesec je Zorko podpisal pogodbo o prodaji s hrvaškim konglomeratom, ki ga je takrat obvladoval Ivica Todorić. Le štiri leta pozneje, leta 2017, se je zgodil dokončni finančni zlom Agrokorja. 

Po odhodu iz Pivovarne Laško je bil Zorko nekaj časa kandidat SD za upravo Slovenskega državnega holdinga (SDH), krovnega upravljavca državnega premoženja. Nato ga je Alenka Bratušek v prvih mesecih vlade Marjana Šarca pripeljala na 2TDK. 

Iz njegovega obdobja je najbolj znana dolgotrajna saga o izbiri izvajalca del za gradnjo železniškega mostu čez reko Glinščico in pripadajočih objektov. Podjetje 2TDK je za posel izbralo družbo Markomark Nival, pod velikim pritiskom treh velikih domačih gradbincev – Kolektorja, SGP Pomgrada in Rika – pa je svojo odločitev kar samo razveljavilo. Dolgotrajno bitko pred državno revizijsko komisijo je dobil Markomark Nival. 

2tdk, drugi-tir
/
2TDK

Preberite še:
Petričev Kolektor želi nove milijone za drugi tir

Padel v nemilost zaradi Kitajcev

Pozneje je Zorko v nemilost Janševe vlade padel zaradi različnih pogledov na sodelovanje največjih kitajskih gradbincev na razpisu za gradnjo drugega tira. Medtem ko Janševa vlada zaradi pritiska ZDA in EU ni želela, da bi Kitajci dobili posel pri projektu, ki ga sofinancira tudi EU, je podjetje 2TDK pod Zorkom v drugo fazo izbora za gradnjo spustilo več kitajskih podjetij.

Takrat je Alenka Bratušek javno stopila v bran Zorku. "Projekt drugi tir je z odločitvijo uprave in nadzornega sveta 2TDK, da iz igre za glavna gradbena dela izloči kitajske gradbince, stopil na pot projekta šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (TEŠ6). Zdaj je jasno, zakaj je Dušan Zorko moral zapustiti družbo 2TDK," je poudarjala. Spraševala se je, "kdo bo odgovarjal, če bo Kitajska jutri obrnila hrbet Luki Koper". Že pred tem so na Zorka pritiskali tudi domači gradbinci, ki so mu sporočali, da so sposobni zgraditi drugi tir, v kar je sam odkrito dvomil. 

Pod Hevko je posel z gradnjo obeh odsekov drugega tira dobil konzorcij Kolektorja CPG in dveh turških podjetij. Pogodbena vrednost del znaša 628 milijonov evrov. Konzorcij pri oddaji ponudb praktično ni imel konkurence, saj je pod svojim okriljem združil tudi večino največjih domačih gradbincev. Z deli je začel maja lani, včeraj pa so iz podjetja 2TDK sporočili, da je na trasi drugega tira izkopanih že za več kot pet kilometrov predorov.

Preberite še:
Dušan Zorko mora oditi

Vse več zahtev za anekse na drugem tiru

V tem času se je na mizi podjetja 2TDK nabralo več zahtev za anekse. Tik pred volitvami ga je Kolektor CPG zahteval zaradi podražitev gradbenega materiala. Že pred tem so na 2TDK prejeli 3,3 milijona evrov vreden zahtevek za spremembo projekta pri 360 metrov dolgem viaduktu Vinjan. Tam so ugotovili, da so štirje stebri viadukta na območju mirujočega plazu, ki bi se ob večjih obremenitvah ali potresu lahko sprožil, zato so predlagali prilagoditev temeljev. Tretji aneks, v višini pol milijona evrov, zahteva družba Markomark Nival, ki je med gradnjo viadukta Glinščica odkrila razpoko, zaradi katere je morala za podporne stebre izbrati globoko temeljenje.  

Bojan Kumer
Zeleno luč zahtevam izvajalcev za anekse bo moralo prižgati še ministrstvo za infrastrukturo, ki ga trenutno vodi Bojan Kumer.
STA

Po naših informacijah se bodo sedanji nadzorniki 2TDK sestali še ta teden. Ali bodo odločali o katerem od aneksov, za zdaj ni znano. Pogodba s konzorcijem, ki ga vodi Kolektor CPG, sicer določa, da se vse cene na enoto iz ponudbenega predračuna ne smejo spreminjati celoten čas trajanja pogodbe. Toda iz 2TDK so že pred časom sporočili, da je dvig cen možen, če se zaradi dražjih materialov skupni stroški posamezne predračunske postavke zvišajo za deset odstotkov. V tem primeru lahko izvajalec zahteva zvišanje cen za razliko nad desetimi odstotki. 

V vsakem primeru bo moralo zahtevam izvajalcev zeleno luč prižgati še ministrstvo za infrastrukturo, pristojno za drugi tir. Trenutno ga vodi Bojan Kumer iz Gibanja Svoboda. Po prvotnem načrtu bi morala biti na tem položaju Alenka Bratušek, Kumer pa bi prevzel novo ministrstvo za podnebje in energijo. Toda v SDS so z vložitvijo predloga za posvetovalni referendum za nekaj časa blokirali spremembe zakona o vladi, ki bi omogočile nastanek novih ministrstev. Kumer je zato začasno prevzel vodenje enotnega ministrstva za infrastrukturo, Alenka Bratušek pa je postala njegova državna sekretarka.