Dušan Zorko mora oditi

Dušan Zorko odhaja s položaja direktorja podjetja 2TDK, ki ga je država ustanovila za gradnjo drugega tira Divača-Koper.

Avtor: Primož Cirman / Vesna Vuković
torek, 6. 10. 2020, 14:15


dušan-zorko
Dušan Zorko je bil imenovan v času vlade Marjana Šarca. Veljal je za izbiro ministrice za infrastrukturo Alenke Bratušek.
STA

Nadzorni svet 2TDK, ki ga vodi Robert Rožič (SDS), bi danes popoldne moral razpravljati o njegovi razrešitvi. Toda že pred sejo se je Zorko z nadzorniki dogovoril o sporazumnem odhodu. Če nanjo ne bi pristal, bi ga nadzorniki po naših informacijah razrešil zaradi krivdnih razlogov, povezanimi z velikimi zamudami pri gradnji 1,2 milijarde evrov vrednega projekta, za katere je odgovorno dosedanje vodstvo družbe. 

Zorka naj bi zamenjal Pavle Hevka, predsednik nadzornega sveta Darsa, ki sodi v kvoto SMC. Do zdaj je bil zaposlen na državni Družbi za razvoj infrastrukture (DRI). 

Zorko je bil že nekaj časa v nemilosti vlade Janeza Janše, s katero je prišel navzkriž zaradi različnih pogledov na sodelovanje največjih kitajskih gradbincev na razpisu za gradnjo drugega tira. Medtem ko Janševa vlada tudi zaradi pritiska ZDA in EU ni želela, da bi posel pri projektu, ki bo v pomembnem meru financiran z evropskim denarjem, dobili Kitajci, je vodstvo 2TDK v drugo fazo izbora za gradnjo spustilo več kitajskih državnih podjetij. 

Drugi tir med ZDA, Brusljem in Kitajci

Kot je znano, je vlada maja sprejela interventni zakon za odpravo ovir pri izvedbi pomembnih investicij, ki uvaja pomembno spremembo na področju javnega naročanja. Sodelovanje na javnih razpisih otežuje ponudnikom iz držav, ki niso članice EU, torej tudi Kitajcem in Turkom. Pri tem so se sklicevali na smernice Evropske komisije. Z njimi želijo v Bruslju preprečiti, da bi posle pri projektih, financiranih z evropskim denarjem, dobivala podjetja s Kitajske in drugih držav.

Drugi tir bo po napovedih stal okrog 1,2 milijarde evrov.
Drugi tir bo po napovedih stal okrog 1,2 milijarde evrov.
Urad vlade za komuniciranje

Medtem so s pritiski na 2TDK začeli tudi domači gradbinci. Tako so pred mesecem sporočili, da so sposobni zgraditi drugi tir, čeprav je Zorko ocenil, da domača gradbena podjetja sama tega ne zmorejo. Država bi se morala bistveno bolj opreti na svoje kapacitete, da bi dosegli nadaljnjo rast panoge, so sporočali prek Gospodarske zbornice Slovenije (GZS).

Kitajska država je sicer v zadnjih mesecih okrepila diplomatske in druge aktivnosti, s katerimi želi doseči, da bi bili njeni gradbeni velikani izbrani na razpisu za gradnjo drugega tira Divača-Koper.

Po informacijah iz političnih in diplomatskih krogov kaže Kitajska ogromen interes za pridobitev posla. Za azijsko velesilo je namreč sodelovanje pri 1,2 milijarde evrov vrednem projektu pomembno zaradi njenih načrtov v Evropi in regiji, ki jih ogroža vse bolj odklonilen odnos največjih držav EU in Bruslja do kitajskih investicij. V takšnih mednarodnopolitičnih razmerah bi bila gradnja največjega infrastrukturnega projekta v državi, ki je članica EU in Nata, jasen pokazatelj kitajske geostrateške moči in most do drugih poslov.

Državna revizijska komisija, ki jo vodi Samo Červek, je imela v zadnjem letu dni veliko dela z drugim tirom. Lani je več mesecev odločala o razpisu za gradnjo mostu čez Glinšico, letos pa presojala odločitev podjetja o 2TDK o tem, kateri ponudniki so sposobni za gradnjo tira in kateri ne.
Državna revizijska komisija, ki jo vodi Samo Červek, je imela v zadnjem letu dni veliko dela z drugim tirom. Lani je več mesecev odločala o razpisu za gradnjo mostu čez Glinšico, letos pa presojala odločitev podjetja o 2TDK o tem, kateri ponudniki so sposobni za gradnjo tira in kateri ne.
STA

Zorko za kitajske gradbince, državni revizorji proti 

Kot smo razkrili na necenzurirano.si, naj bi štirje kitajski gradbeni velikani, ki jih je podjetje 2TDK uvrstilo v drugo fazo razpisa, zato pri tej operaciji delovali usklajeno. Po nekaterih informacijah njihove poteze koordinira kitajska država. V Pekingu naj bi tako za posel že vnaprej izbrali državni koncern China State Construction Engineering Corporation (CSCEC). Pri vstopu v boj za drugi tir jim je s podaljšanjem razpisnega roka pomagalo podjetje 2TDK. Če bi pri kitajskih ponudnikih ugotovilo usklajeno delovanje, bi jih moralo izločiti z razpisa.

V začetku septembra je 2TDK po napotkih Državne revizijske komisije upravičene ponudnike pozval k dopolnitvi predloženih dokazil o sposobnosti gradnje. Revizorji so namreč razveljavili odločitev 2TDK o priznanju sposobnosti trem kitajskim gradbincem - China State Construction Engineering Corporation, China Railway Group in China Gezhouba Group v sodelovanju s slovenskim Ginexom - ter konzorciju turškega IC Ictas s sarajevskim Euro-Asfaltom, konzorciju Gorenjske gradbene družbe, novomeškega CGP in češkega Metroslava ter konzorciju dveh turških gradbincev YDA in Unitek.