Kako gre pod Golobovo vlado Zavrlu, Pusarju & co.?

Zamenjava oblasti je precej oklestila javne prihodke največjih domačih komunikacijskih agencij, ki imajo tradicionalno velik vpliv v domači politiki, gospodarstvu in medijih.

Avtor: Primož Cirman
ponedeljek, 2. 10. 2023, 05:55


agencije-fotka
Zamenjava oblasti je očitno pomenila tudi konec zlatih časov za največje komunikacijske agencije v državi. Na fotografiji Franci Zavrl (desno), Primož Pusar (levo spodaj) in Andrej Drapal (levo zgoraj).
STA

Če so največje domače komunikacijske, oglaševalske in medijske agencije v obdobju zadnje vlade Janeza Janše imele rekordne prilive javnega denarja, je zlatih časov zanje po zamenjavi oblasti očitno konec.

To je ključna ugotovitev iz analize podatkov o poslih agencij z javnimi in državnimi naročniki, ki smo jo opravili v uredništvu necenzurirano.si. Skupni promet največjih domačih agencij z državo je tako prvič po več letih upadel. V zadnjem letu dni, ko je bila na oblasti že vlada Roberta Goloba, so v primerjavi s prejšnimi leti uspele priti le do peščice novih pogodb. Zaradi tega so vidno začela usihati tudi nakazila, ki jih prejemajo iz državnega proračuna.

Rekordi agencij pod Janševo vlado

Gre sicer za agencije, ki imajo tradicionalno velik vpliv v domači politično-gospodarski krajini. V Sloveniji je javna skrivnost, da jih ministrstva in državna podjetja že dvajset in več let najemajo tudi zaradi lobistične pomoči pri branjenju položajev njihovih vodilnih in zagotavljanju miru v medijih. Tem prek zakupov razdeljujejo oglaševalski denar državnih podjetij in drugih večjih naročnikov, s čimer v pomembni meri vplivajo na njihove prihodke. Sodelujejo tudi pri volilnih kampanjah.

Kaj torej pravijo podatki?

1. Še leta 2020, ko je v Sloveniji prišlo do zamenjave oblasti, so največje agencije skupaj prejele za 4,5 milijona evrov iz poslov z javnimi in državnimi naročniki.

V analizo so vključene družbe Pristop, Pristop Media, Renderspace, Digitalna agencija, Herman & Partnerji, Stratkom, Futura DDB, Luna TBWA, OMD, Media Publikum in Consensus.
V analizo so vključene družbe Pristop, Pristop Media, Renderspace, Digitalna agencija, Herman & Partnerji, Stratkom, Futura DDB, Luna TBWA, OMD, Media Publikum in Consensus.
ebonitete.si

2. Leta 2021, ko je vlado vodil Janša, se je skupna vrednost nakazil skoraj podvojila. Znašala je že skoraj osem milijonov evrov.

3. Podobno je bilo v letu 2022, ko so največje agencije prejele nekaj manj kot sedem milijonov evrov. Pri tem je bila večina največjih pogodb z javnimi in državnimi naročniki sklenjena manj kot leto dni pred državnozborskimi volitvami.

Preberite še:
To so zmagovalci Janševega pohoda na medije in državna podjetja

Zavrl izgublja javne prihodke, zanj je ključen Huawei

Najbolj znan in verjetno najbolj vpliven slovenski lobist je Franci Zavrl. Gre za nekdanjega ustanovitelja Pristopa, ki je že več let solastnik skupine Herman & Partnerji (njen manjši družbenik je še en nekdanji "pristopovec" Dejan Verčič) in podjetja Stratkom. Med večjimi posli, ki jih je pomagal izpeljati, je bila prodaja Mercatorja hrvaškemu Agrokorju. Trenutno je njegov najpomembnejši naročnik kitajski tehnološki velikan Huawei, ki mu skuša Zavrl odpreti vrata do prodaje 5G tehnologije državnemu Telekomu Slovenije.

Verjetno najvplivnejši slovenski lobist Franci Zavrl (na fotografiji) ima več sto tisoč razlogov za nezadovoljstvo z aktualno vlado. Po zamenjavi oblasti so se javna in državna nakazila njegovim podjetjem močno zmanjšala.
Verjetno najvplivnejši slovenski lobist Franci Zavrl (na fotografiji) ima več sto tisoč razlogov za nezadovoljstvo z aktualno vlado. Po zamenjavi oblasti so se javna in državna nakazila njegovim podjetjem močno zmanjšala.
STA

Toda iz podatkov je razvidno, da so Zavrlova podjetja letos od javnih naročnikov prejela manj denarja kot kdajkoli prej. Še nedolgo nazaj je bilo drugače. Med večjimi Zavrlovimi naročniki so bila podjetja iz državne energetike: Eles, Holding Slovenske elektrarne (HSE), Dravske elektrarne Maribor (DEM) in trgovec z elektriko E3, ki ga je kupil Petrol. Najelo ga je tudi podjetje 2TDK, ki gradi drugi tir železniške proge Divača-Koper.

Visoko na seznamu naročnikov njegovih storitev je bilo ministrstvo za šolstvo, ki ga je vodila Simona Kustec. Na politični sceni pa je veljal za enega ključnih svetovalcev Janeza Poklukarja, ministra za zdravstvo v Janševi vladi.

V analizo sta vključeni družbi Herman & Partnerji in Stratkom.
V analizo sta vključeni družbi Herman & Partnerji in Stratkom.
ebonitete.si

Preberite še:
Pristop na Tarči #kolumna

Pristop po zamenjavi oblasti izgublja javne naročnike

S prihodom Golobove vlade gre pri poslih z javnimi naročniki slabše tudi Pristopu. Njegov direktor in največji lastnik je Primož Pusar, ki velja za pomembnega igralca iz zakulisja domače politično-poslovne scene.

Pristopovi posli z javnimi naročniki so se razcveteli prav v času Janševe vlade. V obdobju dobrih dveh let je agencija dobila sedem velikih pogodb in kopico manjših. Med največjimi sta bili dve novi pogodbi o medijskem zakupu s Slovensko turistično organizacijo (STO), ki sta bili skupaj vredni 3,4 milijona evrov. Opozoriti sicer velja, da gre za znesek, ki ga agencija za vnaprej dogovorjeno provizijo v veliki večini razdeli medijem. Po pol milijona evrov vredne posle je Pristop dobil še na SID banki, ministrstvu za kmetijstvo in javni agenciji SPIRIT.

V analizo so vključene družbe Pristop, Pristop Media, Renderspace in Digitalna agencija.
V analizo so vključene družbe Pristop, Pristop Media, Renderspace in Digitalna agencija.
ebonitete.si

Med njegovimi največjimi strankami so (bili) Telekom Slovenije, Zavarovalnica Triglav, Petrol, Holding Slovenske elektrarne (HSE), Slovenske železnice (SŽ), Dars, agenciji za kmetijske trge in varnost prometa, zdaj že nekdanja Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB), bolj znana kot slaba banka, za katero je Pristop delal medijske zakupe in ji komunikacijsko svetoval še iz obdobja vlade Mira Cerarja ...

V letu 2020 so Pristopova podjetja zabeležila več kot dva milijona evrov nakazil, v letih 2021 oziroma 2022 pa že okrog štiri milijone evrov. Medtem ko je izgubil posel z Mercatorjem, ki velja za Zavrlovo interesno območje, je Pristop lani spomladi pomagal Madžarom pri neuspelem naskoku na Savo Turizem.

Toda od lanskega poletja je Pristop dobil zgolj nekaj manjših poslov in le dva večja. Tako kot v prejšnjih letih mu je STO kot edinemu ponudniku zaupala globalno digitalno kampanjo, vredno 1,8 milijona evrov, Pošta Slovenije pa ga je izbrala za enega od dveh medijskih zakupnikov. Za to državno podjetje dela tudi Pusarjevo podjetje Indigo Consulting.

Andreju Drapalu (na fotografiji) je več let svetoval Gen Energiji. Konec leta 2021 mu je ta oddala 1,4 milijona evrov vreden posel promocije NEK2, a so v družbi po zamenjavi oblasti pogodbo prekinili.
Andreju Drapalu (na fotografiji) je več let svetoval Gen Energiji. Konec leta 2021 mu je ta oddala 1,4 milijona evrov vreden posel promocije NEK2, a so v družbi po zamenjavi oblasti pogodbo prekinili.
Primož Lavre

Pristop se sicer v zadnjem času prijavlja tudi na večje javne razpise, kjer pa sta uspešnejši agenciji Futura DDB in Luna TBWA. Pogodba z ministrstvom za obrambo za promocijo Slovenske vojske, ki je Pristopu prinesla v letih 2020 in 2021 prinesla dober milijon evrov, se je iztekla. Podjetje Digitalna agencija, ki ga prek Hrvaške obvladuje Pusar, pa ne sodeluje več z ministrstvom za okolje po tem, ko je Andreja Vizjaka na položaju zamenjal Bojan Kumer.

Tudi sicer se je z zamenjavo oblasti pot do poslov odprl nekaterim manjšim agencijam. Ena od teh je April 8 v lasti Urške Sitar Mivšek, ki je pri ministrstvu za kmetijstvo dobila že dva posla, skupaj vredna 150 tisoč evrov. Druga je Ascanius Media v lasti medijskega mogotca Dragana Šolaka, ki za Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) izvaja 170.000 evrov vredno kampanjo promocije ukrepov za obvladovanje širitve covid-19. 

Preberite še:
Milijonska odpravnina Pristopovega partnerja

Prekinili pogodbo za NEK2, vredno 70 tisoč na mesec

Energetika je prinesla velik posel še enemu nekdanjemu partnerju v Pristopu – Andreju Drapalu, lastniku podjetja Consensus. Temu je konec leta 2021 družba Gen Energija, lastnica slovenske polovice nuklearke v Krškem, skupaj s podizvajalci zaupala 1,7 milijona evrov vredno izvedbo komunikacijske podpore pri projektu drugega bloka nuklearke (NEK2). Za ta denar bi moralo podjetje Consensus skupaj s podizvajalci med drugim dve leti izvajati grafično oblikovanje in video produkcijo, organizirati dogodke za promocijo jedrske energije, producirati spletne predstavitve, spremljati medijske objave ...

Sebastjana Jeretiča (na fotografiji) po zamenjavi oblasti ni več mogoče zaslediti na domači politični sceni.
Sebastjana Jeretiča (na fotografiji) po zamenjavi oblasti ni več mogoče zaslediti na domači politični sceni.
Primož Lavre

A po zamenjavi oblasti so v Gen Energiji očitno ocenili, da teh storitev, ki bi jo stale kar 70.000 evrov na mesec, ne potrebujejo. Pogodbo so zato prekinili. Naključno ali ne, sočasno s prekinitvijo pogodbe so se v različnih slovenskih medijih in profilih na družbenih omrežjih začela serijsko pojavljate objave, ki so Golobovi vladi očitali, da zavlačuje s projektom NEK2 oziroma da ga želi zaustaviti.

Zgolj nekaj tisoč evrov je od države v zadnjem letu dni dobil tudi Sebastjan Jeretič, ki je v času Janševe vlade veljal za ključnega političnega svetovalca tedanjega ministra za gospodarstvo in predsednika SMC Zdravka Počivalška. V času njegovega mandata mu je ministrstvo skupaj izplačalo več kot 90.000 evrov.