Kaj je narobe z razkužilom proti koronavirusu na Petrolu

Medtem ko število okuženih za koronavirusom v Sloveniji iz dneva v dan raste, je vse več tudi tistih, ki želijo izbruh okužbe izkoristiti za lahek zaslužek.

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
torek, 10. 3. 2020, 05:56


petrol_notranjost_hip_shop
/
Petrol

Le nekaj dni po izbruhu koronavirusa v sosednji Italiji se je na blagajnah Petrolovih bencinskih servisov pojavil izdelek, na katerem je mogoče prebrati, da gre za "številko ena v dezinfekciji". Gre za razpršilo Powersept, ki se oglašuje kot "bolj učinkovito od običajnih razkužil". Temu primerna je tudi cena. Za 50 mililitrov razpršila je na Petrolu treba odšteti 8,9 evra, za 20 mililitrov pa 6,2 evra.

Da gre razpršilo kot za med, kažejo tudi podatki s Petrolove spletne strani. Na najbolj obiskanih bencinskih servisih je že skoraj razprodano – tudi zato, ker Petrol prodajo izdelka pospešuje z umestitvijo ob blagajno. Med drugim tudi na servisu ob Celovški cesti v Ljubljani, ki je največji v Sloveniji. V Petrolovi spletni trgovini ga ni več mogoče dobiti. 

Screenshot 2020-03-09 at 18.24.44
V Petrolovi spletni trgovini izdelka zaradi pomanjkanja zaloge ni več mogoče kupiti.
posnetek zaslona

Razkužilo brez grama alkohola

Razpršilo na slovenskem trgu distribuira podjetje Natura Tim, proizvaja oziroma dobavlja pa ga Mediteranski inštitut za monitoring. Obe podjetji domujeta na istem naslovu v poslovni zgradbi nekdanjega Smelta ob severni ljubljanski obvoznici. Ustanovitelj Mediteranskega inštituta je poslovnež Robert Širnik, ki je tudi večinski lastnik Nature Tima. Več o lastnikih obeh podjetij in njihovi poslovni preteklosti razkrivamo v sosednjem članku.

Ministrstvo za zdravje in Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) sta v smernicah za boj proti koronavirusu objavila, da je edino primerno razkužilo za roke tisto, ki vsebuje najmanj 60 odstotkov alkohola. V razpršilu, ki ga prodajajo med drugim na Petrolu, ni niti grama alkohola. Po navedbah proizvajalca vsebuje le vodikov peroksid in srebrov nitrat. Kljub temu ga proizvajalec oglašuje kot:

- učinkovito v boju proti koronavirusu,

- bolj učinkovito v primerjavi z razkužili, ki imajo odstotek alkohola višji od 70 odstotkov,

- razkužilo s podaljšanim delovanjem do 72 ur, saj da na površini ostane zaščitni film, ki deluje proti ponovni okužbi,

- bolj prijaznega do kože, ki da je ne draži niti po dolgotrajni uporabi,

- primernega za razkuževanje kože kjerkoli na telesu, tudi obrazu.

slikax-2a52
Za podjetjem, ki je razvilo in prodaja razkužilo Powersept, je Robert Širnik.
Mediteranski inštitut

Marketinška prevara?

Več sogovornikov iz farmacevtskih vrst te navedbe ocenjuje kot marketinško prevaro. "Obstaja razlog, da razkužila vsebujejo alkohol. Ta namreč razgrajuje celično membrano bakterij in virusov. Relativno visoka koncentracija vodikovega peroksida pa lahko poškoduje kožo. Tudi zato frizerke pri nanašanju peroksida na lase uporabljajo rokavice," nam je dejal sogovornik, ki ni želel ostati imenovan. 

Na Petrol smo zato naslovili več vprašanj:

- kdaj je družba Petrol od podjetja Natura tim prvič dobavila tekoče dezinfekcijsko sredstvo Powersept, ki ga ponujate svojim kupcem?

- na podlagi česa ste se odločili ravno za nabavo izdelka od tega distributerja in na podlagi kakšnih referenc?

- koliko znaša nabavna vrednost izdelka (za vsako velikost posebej) za Petrol?

- ali ste opravili zbiranje ponudb za dobavo dezinfekcijskih stredstev? Če da, koliko ponudb ste zbrali?

- ali ste preverili trditev dobavitelja, da gre za izdelek, ki je med dezinfekcijskimi sredstvi "številka 1"? Če da, na kakšen način?

- koliko je vrednost celotnega posla za Petrol in kolikšne so količine prevzetih izdelkov ter nabavljenih izdelkov?

- kdo je dejanski proizvajalec sredstva, ki ga prodajate, saj je na izdelku navedeno, kdo sta dobavitelj in kdo je distributer?

V Petrolu so pojasnili, da so se za za nabavo razpršila "odločili na podlagi prejete ponudbe, saj so kupci zelo povpraševali po razkužilih, ki pa jih je takrat izredno primanjkovalo na trgu". "Petrol je bil eden redkih, ki je razkužila takrat še vedno imel v svoji ponudbi. Cena artikla je primerna in še vedno med ugodnejšimi na policah slovenskih trgovcev za ta artikel," so poudarili.  

"V družbi Petrol je ustaljen nabavni postopek, ki predvideva zbiranje ponudb, tudi za razkužila je bilo zbranih več ponudb, strokovna komisija pa je izbrala tistega, ki je lahko zagotovil najhitrejšo dostavo, ustrezno kakovost s potrebnimi certifikati o ustreznosti in dovolj veliko razpoložljivostjo zalog," so pojasnili v Petrolu. 

"Artikel so seveda strokovno preverili naši sodelavci v sektorju tehničnega razvoja, kakovosti in varnosti in ga odobrili kot ustreznega, pomemben pogoj ustreznosti pa je, da je artikel vpisan v register biocidnih proizvodov. Artikel smo uvrstili na večja prodajna mesta in v bližino Italije, na prodajnih mestih pa so v ponudbi tudi drugi izdelki za razkuževanje rok," so dodali.

Na zavajajoča oglaševanja na trgu opozarjajo tudi na NIJZ

Čudežno podaljšanje roka uporabe

Kot je razvidno iz javnih podatkov, razpršila kljub njegovi domnevni veliki učinkovitosti, s katero se hvali proizvajalec, ne nabavlja nobena od javnih zdravstvenih institucij. To ne preseneča ob dejstvu, da se Powersept na slovenskem trgu od leta 2016 oglašuje kot domnevno učinkovito zdravilo proti glivicam. Za to je pridobil tudi varnostni list. 

V izbruhu koronavirusa so proizvajalec in tržniki razpršila očitno videli novo tržno priložnost. Od 26. februarja, torej od prvega večjega izbruha virusa v sosednji Italiji, so na družbenem omrežju Facebooku začeli objavljati novice v zvezi s koronavirusom. V oglasih za Powersept je po novem mogoče prebrati, da je razpršilo "učinkovito tudi proti koronavirusu". Že tri dni pozneje, 29. februarja, so razpršilo zaradi "velikega povpraševanja" začeli prodajati Petrolovi bencinski servisi.

Pred izbruhom koronavirusa je na spletni strani proizvajalca pisalo, da je rok uporabe le leto dni. Na izdelku, ki smo ga kupili na Petrolu, pa je navedeno, da je rok uporabnosti dve leti (februar 2022).

Kdo je pristojen za nadzor?

Kdo je odgovoren, da se lahko v času izbruha koronavirusa brez nadzora prodajajo izdelki dvomljivih učinkov, ki v precejšnji meri odstopajo od uradnih smernic države? 

Na NIJZ so nas za pojasnila napotili na zdravstveni inšpektorat. Tam so nas preusmerili na urad za kemikalije in javno agencijo za zdravila in medicinske pripomočke. "Predstavljanje izdelka obravnava tisti organ, ki je pristojen za nadzor izdelka kot takega. Menimo, da gre za biocid (kemikalijo), lahko pa bi bil tudi medicinski pripomoček," nam je dejala direktorica zdravstvenega inšpektorata Andreja Mojškrc.

Na ministrstvu za zdravje so nam odgovore urada za kemikalije obljubili za danes.

Screenshot 2020-03-09 at 14.16.41
Na družbenih omrežjih poudarjajo, da je njihov produkt boljši od običajnega razkužila, ki temelji na alkoholu.
Facebook

Širnik o škodljivosti alkohola

Robert Širnik vztraja, da ima Powersept številne prednosti, zaradi katerih imajo na izdelku napis "številka ena v dezinfekciji". Zakaj ne vsebuje alkohola, ki ga predpisujejo pristojne nacionalne institucije in Svetovna zdravstvena organizacija (WHO)? 

"Alkohol pri koncentraciji 70 odstotkov suši in draži kožo, še posebej, če je koža razpokana ali poškodovana. Visoka koncentracija alkohola povzroči trganje maščobnih verig v koži in podkožnem tkivu. Ker je hitro hlapljiv, pri nestrokovnem ravnanju nima dovolj dolgega kontaktnega časa z zadostno koncentracijo, da bi zanesljivo uničil viruse ali bakterije," nas je skušal prepričati Širnik. 

Prav zaradi teh prednosti je po Širnikovem mnenju jasno tudi, "zakaj ima Powersept takšno (visoko, op. a.) ceno". Zatrdil je, da so njihove izdelke v zadnjih petih letih prodajali prek Kemofarmacije, LL Grosista in Farmadenta, a smo jih zasledili le v posameznih manjših lekarnah. 

Francija je v teh dneh na državni ravni omejila cene dezinfekcijskih sredstev, saj so te poletele v nebo. Najmanj do konca maja bo na primer 50-mililitrska steklenička razkužila stala največ dva evra, 100-mililitrska pa največ tri evre. Bo ukrepala tudi slovenska vlada?

Na tržnem inšpektoratu so pojasnili, da lahko prodajalec z vidika predpisov prosto določi cene izdelkov, ki jih prodaja v svoji trgovini. Pri tem mora upoštevati določbe zakona o varstvu potrošnikov, ki prepoveduje nepoštene poslovne prakse: zavajanje, bodisi z napačnimi informacijami ali z opustitvijo informacij, in agresivno prodajo, ko potrošnika silijo v nakup. 

Preberite -> Tudi dolžnik financerke SDS priložnost našel v koronavirusu

ODGOVORI ROBERTA ŠIRNIKA:

Galerija
ODGOVORI NA VPRAŠANJE TISK-1
/
Necenzurirano.si