Do državnozborskih volitev še:

Skrivnost 12 milijonov z Madžarske za financiranje propagande SDS

Razkrivamo: kako se pred volitvami v propagandni aparat SDS stekajo novi madžarski milijoni in poganjajo njegovo delovanje. Čigav je v resnici denar?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
ponedeljek, 6. 12. 2021, 05:55


por43525BOR_6937
Do zdaj se je vedelo, da je na račune medijskih podjetij, ki jih obvladuje SDS, prišlo štiri milijone evrov denarja z Madžarske. V resnici ga je bilo nekajkrat več. To pomeni, da ima vladajoča stranka pred prihajajočimi volitvami na voljo praktično neomejene finančne vire. Na fotografiji Janez Janša z Viktorjem Orbanom.
Bobo

Člani parlamentarne preiskovalne komisije, ki se ukvarja z domnevno nezakonitim financiranjem SDS, bi lahko jutri in v sredo naposled izvedeli, od kod vse vladajoča stranka dobiva denar za svoje delovanje in volilne kampanje. Dve leti po njeni ustanovitvi želijo zaslišati nekatere ključne ljudi, povezane z medijskimi podjetji, ki jih obvladuje SDS. Med njimi so tudi sedanji minister za notranje zadeve Aleš Hojs, nekdanji generalni sekretar vlade Božo Predalič, poslanec SDS Dejan Kaloh in direktor Nova24TV Boris Tomašič

Vabilo na zaslišanje sta prejela tudi Peter Schatz in Agnes Adamik, madžarska podjetnika, ki sta uradno lastniško obvladovala medijska podjetja iz kroga SDS. Pred poslance bo morala stopiti tudi Klavdija Snežič, prvotna največja lastnica Nova24TV in soproga Roka Snežiča, osumljenca v policijski preiskavi mednarodne mreže za domnevno pranje denarja, iz katere si je SDS konec leta 2017 izposodila skoraj pol milijona evrov. Poslance bo zanimalo tudi, ali je SDS denar, namenjen njenim medijem, uporabila za politične oglaševalske vsebine in druge oblike politične propagande pred predčasnimi volitvami leta 2018. 

Toda že zdaj je jasno, da bo imela SDS tudi pred prihajajočimi volitvami v državni zbor prednost pred političnimi tekmeci. Vladajoča stranka ima namreč na voljo praktično neomejene finančne vire, predvsem iz tujine, tudi za financiranje lastne propagande. To dokazujejo številni dokumenti in podatki o finančnih tokovih med SDS, njenimi mediji in različnimi madžarskimi podjetji, ki smo jih v zadnjem letu dni analizirali v uredništvu necenzurirano.si. 

Danes razkrivamo, da z Madžarske niso prišli "le" štirje milijoni evrov denarja, kot se je vedelo do zdaj, ampak nekajkrat več. 

Preberite še:
Nova24TV zagnali z gotovino iz mreže za pranje denarja #dokumenti

12 milijonov evrov za medijski sistem SDS

Iz dokumentov je razvidno, da se je z madžarskih računov na račune podjetij, povezanih s posamezniki iz SDS in samo stranko, od leta 2017 do 2020 prelilo najmanj 12 milijonov evrov denarja, ki so ga nakazovale madžarske pravne in fizične osebe. Za primerjavo: toliko denarja bo država v letu 2022 namenila za pokritje povišanja plač zaposlenih v vseh domovih za starejše zato, da ti ne bi teh stroškov prenesli na ramena oskrbovancev in njihovih sorodnikov. 

Pri financiranju propagandnega aparata SDS ima ključno vlogo slovensko podjetje R-Post-R, ki ga je ustanovil Peter Schatz. Samo med marcem 2017 in januarjem 2019 je od dveh madžarskih podjetij, Belfry in Ripost, prejelo skoraj osem milijonov evrov. Podjetje R-Post-R je ta denar v celoti prenakazalo medijskim podjetjem, ki jih obvladuje SDS.
Pri financiranju propagandnega aparata SDS ima ključno vlogo slovensko podjetje R-Post-R, ki ga je ustanovil Peter Schatz. Samo med marcem 2017 in januarjem 2019 je od dveh madžarskih podjetij, Belfry in Ripost, prejelo skoraj osem milijonov evrov. Podjetje R-Post-R je ta denar v celoti prenakazalo medijskim podjetjem, ki jih obvladuje SDS.
Necenzurirano.si

V teh 12 milijonih evrov niso všteta denarna sredstva, ki so jih podjetja in posamezniki z Madžarske vlagali v kapital medijev SDS. Pri tem gre tudi za 800 tisoč evrov vredno dokapitalizacijo televizije Nova24TV iz leta 2017. Ob objavi prvih podatkov o madžarskem financiranju se je Janez Janša branil, da je  to "kapljica v morje, če pogledamo, koliko tujega kapitala je investirano v slovenskih medijih". Zdaj je jasno, da temu še zdaleč ni tako. Opozicijske stranke SD, LMŠ, SAB in Levica, ki tvorijo Koalicijo ustavnega loka (KUL), so imele recimo lani skupaj za manj kot dva milijona evrov prihodkov. Vse štiri so imele konec lanskega leta na računu zgolj slabih pol milijona evrov sredstev.

Od kod je prišel ta denar? Z Madžarske je začel prihajati spomladi 2017, ko je bila SDS v opoziciji. Na oblasti je bila še vlada Mira Cerarja, a je vse bolj postajalo jasno, da se njen rok trajanja zaradi političnih pretresov izteka. To je bil mesec, ko je Janša prevzel osmi mandat na čelu SDS, na kongres stranke pa je prvič prišel Viktor Orban, madžarski premier in predsednik vladajoče stranke Fidesz. 

Takrat je televizija Nova24TV uradno prešla v večinsko last treh madžarskih medijskih podjetij iz kroga madžarskega predsednika vlade Viktorja Orbana in njegove stranke Fidesz. To je bilo že v času, ko sta Janša in Orban spletla tesno politično zavezništvo. Toda nikoli ni bilo jasno, kakšna sta bila ekonomski interes ali logika madžarskih podjetnikov za vlaganje v Nova24TV. Parlamentarna preiskovalna komisija bi tako morala potrditi ali ovreči sume, ali sta bila Peter Schatz in Agnes Adamik v resnici le fiktivna lastnika Nova24TV, ki sta s tem upravičevala enormna finančna nakazila v medijski sistem SDS. 

Podjetji Nova24TV in Nova hiša, ki upravlja istoimenski portal, sta v slabem letu dni, ko je bil njuna odgovorna oseba Aleš Hojs, na bančne račune prejela več kot milijon evrov madžarskega denarja. Danes je Hojs minister za notranje zadeve, pristojen za policijo, ki je leta 2018 začela preiskovati sume nezakonitega financiranja SDS.
Podjetji Nova24TV in Nova hiša, ki upravlja istoimenski portal, sta v slabem letu dni, ko je bil njuna odgovorna oseba Aleš Hojs, na bančne račune prejela več kot milijon evrov madžarskega denarja. Danes je Hojs minister za notranje zadeve, pristojen za policijo, ki je leta 2018 začela preiskovati sume nezakonitega financiranja SDS.
STA

Preberite še:
Madžarski financer Nova24TV ovaden zaradi utaje davkov

Aleš Hojs in operacija Madžarska

Dokumenti razkrivajo, da je bila vstopna točka za denarne tokove z Madžarske podjetje R-Post-R, ki ga je očitno prav za ta namen ustanovil Peter Schatz. Podjetje ima danes v lasti družbo Nova obzorja, izdajatelja tednika Demokracije. Gre za podjetje, namenjeno le za kanaliziranje denarja v Slovenijo. Operacija je ves čas tekla na enak način: 

1) Samo med marcem 2017 in januarjem 2019 je podjetje R-Post-R na račun pri Banki Intesa Sanpaolo prejelo za skoraj osem milijonov evrov nakazil.

2) Glavnino tega denarja je podjetje R-Post-R prejelo iz dveh virov: madžarskega inženirskega podjetja Belfry, ki ima pomembno vlogo pri infrastrukturnih projektih na Madžarskem, in tamkajšnje medijske družbe Ripost, ki jo je več let vodil Schatz. Tako Belfry kot Ripost sta tesno povezana z madžarskim oligarhom Lőrincem Mészárosem, Orbanovim prijateljem iz otroških dni.

3) Ko je prejelo denar, ga je takoj prenakazovalo naprej na medijske družbe SDS in to v rednih, praktično enakih zneskih.

4) Družba Nova24TV je v povprečju z Madžarske prejela 110.000 evrov na mesec, družba Nova obzorja, ki izdaja tednik Demokracija, pa v enem obdobju približno 50.000 evrov na mesec.

5) Manjši del denarja, ki ga je prejela Nova24TV, mesečno od 6.000 do 70.000 evrov, je ta prenakazala sestrskemu podjetju Nova hiša, ki upravlja s portalom Nova24TV.

Madžarski denar se je v medije SDS stekal tudi v letu 2019, ko je njihovo vodenje prevzel Aleš Hojs. Sedanji minister za notranje zadeve je junija 2019 postal izvršni direktor televizije Nova24TV. Le nekaj tednov zatem je od podjetja R-Post-R prejela 125.000 evrov, v drugi polovici meseca pa še 143.700 evrov. Obakrat je Nova24TV po 40.000 evrov nakazala naprej podjetju Nova hiša, ki upravlja spletni portal Nova24TV. Tudi tam je bil direktor Hojs. 

Nakazila na račun slovenskega podjetja R-Post-R so se začela spomladi 2017, ko je kongres SDS prvič obiskal Viktor Orban. Podjetji Belfry in Ripost sta tesno povezani z madžarskim oligarhom Lőrincem Mészárosem, Orbanovim prijateljem iz otroških dni.
Nakazila na račun slovenskega podjetja R-Post-R so se začela spomladi 2017, ko je kongres SDS prvič obiskal Viktor Orban. Podjetji Belfry in Ripost sta tesno povezani z madžarskim oligarhom Lőrincem Mészárosem, Orbanovim prijateljem iz otroških dni.
Necenzurirano.si

Podjetji Nova24TV in Nova hiša sta tako v slabem letu dni, ko je bil Hojs njuna odgovorna oseba, na bančne račune prejela več kot milijon evrov madžarskega denarja. Danes je Hojs kot minister pristojen za policijo, ki je v začetku leta 2018 – po razkritju afere s posojilom, ki ga je SDS najela pri državljanki BiH Dijani Đuđić - začela predkazenski postopek zaradi suma kaznivih dejanj. To je bil verjetno eden od glavnih razlogov za poznejše kadrovske čistke v policiji. Podatke o preiskavi proti SDS sta že februarja lani, tik pred zamenjavo oblasti, od tedanje generalne direktorice Tatjane Bobnar zahtevala takratna poslanca Žan Mahnič in Zvonko Černač.

Preberite še:
Denar sumljivega izvora do SDS #dokument

Denar iz medijev v oglase SDS

Prvo ključno vprašanje je, zakaj bi Madžari v Slovenijo pet let nakazovali tolikšne vsote denarja. Kot že omenjeno, gre v ekonomskem smislu za zgrešeno naložbo, saj gre za medije, ki imajo slabo gledanost in obiskanost. Po nekaterih podatkih ima Nova24TV kar dvajsetkrat nižjo gledanost od največje komercialne televizije Pop TV. 

Dokumenti dokončno razkrivajo, da so Nova24TV in drugi mediji SDS življenjsko odvisni od financiranja z Madžarske. Brez denarja, ki prihaja iz te države, bi bili že zdavnaj v stečaju. Med julijem 2017 in marcem 2020 je Nova24TV z Madžarske skupaj prejela 3,5 milijonov evrov denarja. To predstavlja veliko večino vseh prihodkov tega medija. Ta nakazila so uradno "pokrita" z računi za oglaševanje, ki jih izstavlja Nova24TV, podpisoval pa jih je tudi Hojs. Ti zneski po naših podatkih dosegajo več sto tisoč evrov. Njihov ekonomski temelj je močno vprašljiv, saj oba dejanska financerja Nova24TV, Belfry in Ripost ne poslujeta v Sloveniji, zato bi to moralo zanimati preiskovalne organe. 

Sponzoriran oglas na Facebooku, ki dokazuje, da so madžarski denar uporabili tudi za predvolilno kampanjo SDS.
Sponzoriran oglas na Facebooku, ki dokazuje, da so madžarski denar uporabili tudi za predvolilno kampanjo SDS.
Facebook

Vsa ta medijska podjetja so očitno pomagala financirati tudi kampanjo SDS. Spomladi 2018 so se namreč na socialnih omrežjih, predvsem na Facebooku in Instagramu, pojavili predvolilni oglasi stranke SDS, ki sta jih plačevala Nova24 in Demokracija. To pomeni, da se je madžarski denar neposredno trošil za predvolilno kampanjo SDS. Po zakonu o političnih strankah te ne smejo pridobivati sredstva iz prispevkov iz tujine, tudi za kampanjo. Toda računsko sodišče, ki je pristojno za nadzor poslovanja političnih strank, lahko preverja le državljanstvo donatorjev prispevkov na transakcijski račun političnih strank. Nima pa nobenega nadzora nad vplačili na transakcijske račune družb, v katerih imajo politične stranke ali njihovi člani delež.

Preberite še:
Denar Orbanovih podjetij prišel tudi na strankarski račun SDS

Kaj ima z Madžari posojilodajalka SDS

Res je, da si Orban s temi finančnimi injekcijami v Sloveniji krepi vpliv in tesno politično zavezništvo med SDS in madžarsko vladajočo stranko Fidesz. Podjetje R-Post-R je tako dobrih 700.000 evrov prejelo od madžarskega podjetja Nouvelle Media, ki sta ga ustanovila Arpad Habony, dolgoletni Orbanov svetovalec in ideolog madžarske vladajoče stranke Fidesz, in Tibor Győri, Orbanov prijatelj in nekdanji uslužbenec v njegovem kabinetu.

Toda Madžari kljub milijonskim nakazilom, ki od leta 2017 prihajajo iz te države, nikoli niso čutili potrebe, da bi prevzeli tudi upravljanje medijskih družb SDS. Namesto tega so na vodilnih mestih puščali vidne člane SDS in njene zveste medijske delavce. 

So nakaziila z Madžarske povezana z mednarodno mrežo za domnevno pranje denarja, za katero po ugotovitvah preiskovalcev več držav stoji Rok Snežič?
So nakaziila z Madžarske povezana z mednarodno mrežo za domnevno pranje denarja, za katero po ugotovitvah preiskovalcev več držav stoji Rok Snežič?
STA

Neodvisna preiskava bi zato morala preveriti tudi možnost, ali gre sploh za izvorno madžarski denar. Sosledje dogodkov namreč kaže na možne povezave med madžarskimi nakazili in mednarodno mrežo za domnevno pranje denarja, za katero po ugotovitvah preiskovalcev več držav stoji Rok Snežič. 

V začetku maja 2017, le nekaj tednov pred prvimi večjimi madžarskimi nakazili v Slovenijo, je tako Dijana Đuđič v eni od poslovalnic banke OTP na Madžarskem odprla dva bančna računa. Takoj zatem je postala pooblaščenka še na enem, že tretjem računu pri isti madžarski banki, ki ga je odprl še en državljan BiH Bojan Savanović, njen sodelavec v mreži. 

Kaj se je takrat in pozneje dogajalo na madžarskih računih Dijane Đuđić, ni znano, saj slovenski organi odkrivanja in pregona po naših informacijah pri najmanj enem niso uspelo priti do podatkov o finančnih tokovih. Ti bi lahko potrdili ali ovrgli sume o povezavah med Đuđićevo in madžarskimi financerji SDS. 

Preberite še:
Kako je kmetijski minister napolnil propagandni aparat SDS

Zaradi preiskave brišejo sledi

Iz podatkov, ki so jih dobili od organov iz Avstrije in BiH, so vendarle rekonstruirali velik del denarnih tokov. Denar z madžarskih računov se je tako večkrat prenakazoval iz Slovenije na Slovaško in od tam na Madžarsko, nato pa se je vrnil v Slovenijo. Zakaj so Dijana Đuđić in drugi bosanski državljani za delovanje mreže potrebovali Madžarsko, ostaja neznanka. 

A nesporno je, da je tudi iz te mreže neposredno prišel denar za medije SDS. Klavdija Snežič je tako leta 2015 za zagon medijskega projekta Nova24TV namenila 100.000 evrov, s čimer je bila nekaj časa celo največja posamična lastnica družbe. Kot smo razkrili, je šlo za gotovino, ki ji jo pred tem izročil Dražen Kuča, manj znani podjetnik s Ptuja in eden od osumljencev v preiskavi Nacionalnega preiskovalnega urada (NPU). Bil je tudi lastnik enega od podjetij, Elektro-Ka, ki so obrnila največ denarja prek mreže za domnevno pranje denarja. 

Gregorju Periču že zaradi miru v koaliciji zagotovo ni v interesu pretirano brskati za finančnimi tokovi z Madžarske.
Gregorju Periču že zaradi miru v koaliciji zagotovo ni v interesu pretirano brskati za finančnimi tokovi z Madžarske.
STA

Na vsa ta in druga vprašanja bi morala odgovor pomagati poiskati parlamentarna komisija, ki jo od lanske zamenjave oblasti vodi Gregor Perič, poslanec nekdanje Stranke modernega centra (SMC), ki se je v soboto združila v stranko Konkretno. Perić do zdaj ni kazal nikakršne volje za preiskovanje financiranja SDS. Komisija je bila pod njegovim vodstvom nekaj časa celo mrtev organ. Toda v zadnjih mesecih se je njeno delo očitno pospešilo. Poslanci so tako na zagovor poklicali tudi Dražena Kučo. 

V vsakem primeru so Madžari že pred časom za sabo začeli brisati sledi. Podjetje R-Post-R je tako oktobra lani zaprlo slovenski račun pri banki Unicredit, odtlej pa posluje le še prek računa na Madžarskem. Odprlo ga je pri banki MKB, ki je v lasti Lőrinca Mészárosa.

Preberite še:
Orbanov ključni operativec zaprl račun v Sloveniji