Slovenci in Hrvati zaradi srbskega poslovneža brez nogometa

Zakaj se lahko zgodi, da bo več sto tisoč slovenskih gospodinjstev prikrajšanih za prenose prihajajočega evropskega prvenstva v nogometu in domače reprezentance? In kdo je za to odgovoren?

Avtor: Primož Cirman / Vesna Vuković
sreda, 19. 2. 2020, 05:55


20191119-00975583
Med pomembnejše dogodke, ki jih morajo prenašati, sodijo vse kvalifikacijske tekme slovenske nogometne reprezentance.
STA

Čez slabe štiri mesece se bo z uvodno tekmo v Rimu med Italijo in Turčijo začelo evropsko prvenstvo v nogometu. Medtem ko ljubitelji nogometa v Sloveniji že težko pričakujejo enega od dveh največjih športnih dogodkov leta, številnim grozi nevarnost, da ga ne bodo mogli spremljati prek televizijskih sprejemnikov. 

Enako se lahko zgodi tudi navijačem, ki bodo želeli gledati tekme reprezentance Matjaža Keka v kvalifikacijah za svetovno prvenstvo v Katarju leta 2022. To bi bilo v nasprotju z dvema zakonoma: o avdiovizualnih medijskih storitvah in medijih. Reprezentančne kvalifikacijske tekme namreč spadajo med pomembnejše dogodke, ki jih na predlog različnih institucij določi vlada. Teh pa ne more prenašati televizijski program, ki je na voljo manj kot trem četrtinam prebivalstva Slovenije. 

Televizija, ki pokriva le dobro polovico Slovenije

Prav to se lahko zgodi v prihodnjih mesecih. Televizijske pravice za tekme Euro 2020 in kvalifikacije za prvenstvo v Katarju je pred dnevi pridobila Šport TV, ki po novem dosega le slabih 60 odstotkov prebivalstva. 

Od decembra lani je ni več v programski shemi Telekoma Slovenije, ki obvladuje dobro četrtino trga. "Nekateri ponudniki programskih pravic vztrajajo na nerazumnih finančnih pogojih in previsokih cenah, kakor v primeru Šport TV, na katere kot skrben gospodar ne moremo pristati. Če bi pristali na tako visoka plačila, bi morali zaradi tega zvišati cene svojih paketov, česar pa ne želimo," so takrat razloge za izključitev iz programske sheme pojasnili na Telekomu Slovenije.

Največji Telekomov konkurent na trgu je Telemach, ki je v lasti nizozemsko-srbske telekomunikacijske skupine United Group pod vodstvom Dragana Šolaka. Ta je leta 2017 od Evropske nogometne zveze (UEFA) odkupila televizijske pravice za tekme reprezentanc na območju nekdanje Jugoslavije. Za celoten paket naj bi plačala več kot deset milijonov evrov. 

Uradni imetnik pravic za Slovenijo je bila do nedavnega televizija Sport klub, ki je v lasti United Group. Lani jeseni jih je v odkup ponudila več televizijam. Zanje sta se potegovali RTV Slovenija in Pop TV, so nam potrdili v obeh družbah.

Rekordna cena. Zakaj?

Tu se zgodba šele zares začne. Pravice za Euro 2020 in poznejše kvalifikacije je Sport klub pred dnevi prodal televizijski hiši Šport TV. Njen lastnik je podjetje ASPN iz Ljubljane. Kdo se dejansko skriva v ozadju podjetja, ni mogoče ugotoviti. Uradni lastnik prihaja z Nizozemske, kjer ima sedež tudi United Group. Po neuradnih informacijah podjetje ASPN obvladuje United Group, ki se je v Sloveniji potegovala za nakup družbe Pro Plus, lastnice televizijskih postaj Pop TV in Kanal A.

17313X0054
Srbske oblasti Draganu Šolaku že dlje časa očitajo, da ima monopol na srbskem trgu.
Mediaspeed

Šport TV je za televizijske pravice po naših informacijah odštel skoraj 1,5 milijona evrov. To je enkrat več od cene, ki naj bi jo ponudila RTV Slovenija. Podjetje ASPN je v letu 2018 ustvarilo rekordnih 5,8 milijona evrov prihodkov in kar 1,7 milijona evrov dobička. 

Več virov nam je včeraj zatrdilo, da gre za rekordno visoko ceno, ki je nikakor ni mogoče pokriti z oglaševanjem. "Ekonomika se ne izide. Euro 2020 je dogodek, ki traja le mesec dni in nihče v Sloveniji v tako kratkem obdobju ne more zbrati za 1,5 milijona evrov oglasov," nam je dejal sogovornik, ki je želel ostati neimenovan. 

Ne gre za nogomet, ampak pritisk na konkurente

Zakaj sta torej United Group oziroma Sport klub pravice prodala televiziji, s katero naj bi bila dejansko povezana? "Ker sta s tem napadla trg. V ozadju sploh ne gre za nogomet, ampak druge posle," odgovarja Tomaž Ambrožič, solastnik agencije Sport Media Focus in eden največji poznavalcev trženja v športu pri nas. 

"Šport TV ne živi od oglaševalcev, ampak od naročnikov, torej kabelskih operaterjev. Z novimi pravicami bo Šport TV lahko pritisnila na Telekom Slovenije, naj jo pod svojimi pogoji vključi nazaj v programsko shemo," poudarja Ambrožič. 

športtv
Šport TV po novem dosega le slabih 60 odstotkov prebivalstva.
posnetek zaslona

Šport TV lahko pritisne tudi na ostale operaterje. T-2 in A1, ki skupaj obvladujeta skoraj 30 odstotkov televizijskega trga, jo imata za zdaj še v večini programskih shem. Toda dejansko gre za pritisk enega od operaterjev, torej Telemacha, ki je povezan s Šport TV, na konkurente na trgu. Iz Telemacha so tako že sporočili, da bodo s 1. marcem za pet odstotkov podražili paket EON Premium, ki vsebuje tudi Šport TV. To pa bi utegnilo zanimati tudi domačega varuha konkurence. 

Kako bo Šport spoštoval zakonodajo?

A načrti United Group lahko trčijo ob oviro – slovensko zakonodajo. Vladni sklep med pomembnejše dogodke, ki jih morajo prenašati, uvršča tudi deset tekem vsakega nogometnega prvenstva, na katerem Slovenija ne sodeluje. 

Med njimi so otvoritvena tekma, polfinalni tekmi, tekma za tretje mesto in finale. Med pomembnejše dogodke sodijo tudi vse kvalifikacijske tekme slovenske nogometne reprezentance. Prenašati jih mora televizijski program, ki ga lahko spremlja najmanj 75 odstotkov prebivalstva v Slovenije, kar Šport TV od decembra ni več.

Za zdaj vse kaže na to, da si bodo v Šport TV ta delež prizadevali doseči s pritiskom na Telekom in ostale operaterje, ne pa z oddajo pravic drugim televizijskim programom, s katerimi bi skupaj zagotavljali pokritost. 

"Vsem operaterjem smo ponudili enake pogoje. Ves čas smo neovirano sodelovali, zato verjamemo, da bomo v razumnem času dosegli za obe strani, predvsem pa za gledalce športnih programov, sprejemljiv dogovor tudi s Telekomom Slovenije," so pred dnevi sporočili s Šport TV.

20191116-00974993
Kvalifikacije za mundial 2022 v Katarju se bodo začele marca 2021.
STA

Kaj pravi AKOS? Da kršitve še ni.

Na Agencijo za komunikacijska omrežja (AKOS), ki je pristojna za nadzor nad trgom elektronskih komunikacij, smo naslovili več vprašanj. Zanimalo nas je:

  1.      Ali AKOS spremlja dogajanje v zvezi s prodajo televizijskih pravic za športne dogodke, in sicer nogometni Euro 2020 in kvalifikacije za nogometno svetovno prvenstvo 2022? 
  2.      Ali nameravate izvesti nadzor nad tem, če kabelski operater, ki je pridobil pravice, ne izpolnjuje kriterijev pokritosti iz zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah? 
  3.      Kdaj ste nazadnje uvedli kakšen nadzor v zvezi z izvajanjem te določbe zakona in kakšne so bile vaše ugotovitve?

Doslej na tem področju še niso izvedli nobenega nadzora, so pojasnili na agenciji. Pravijo tudi, da niso prejeli še nobene prijave o morebitni kršitvi določb o pravici javnosti do spremljanja najpomembnejših dogodkov v zvezi z Euro 2020. "Ker bo Euro 2020 potekal med junijem in julijem 2020, zadevna kršitev določbe 34. člena zakona o avdiovizualnih medijskih vsebinah še ni mogla nastati," so poudarili na agenciji, kjer bodo "razvoj dogodkov spremljali in v primeru kršitev ukrepali".

"Ob tem želi agencija opozoriti na dejstvo, da četudi nekdo ima avtorske pravice za prenos dogodka s seznama najpomembnejših dogodkov, ni nujno, da bo tudi neposredni prenašalec tega dogodka. Splošna praksa na področju zakupa avtorskih pravic za velike športne dogodke v svetu je, da zelo pogosto pravice za prenos celotnega dogodka zakupi kakšno večje (globalno) podjetje, ki potem te pravice prodaja naprej po državah, posameznih tekmah in podobno," so še dodali na agenciji, ki jo vodi Tanja Muha

Spopad v Srbiji pljusknil tudi v Slovenijo

Velika vlaganja United Group v televizijske pravice za športne dogodke so tudi posledica spopada, ki ga v zadnjem času bije s Telekomom Srbije, operaterjem v večinski lasti srbske države. Obe družbi sta se zapletli v tako imenovano "kabelsko vojno", ki ima politične razsežnosti. Prvi mož United Group Dragan Šolak je namreč zaradi poročanja regionalne televizije N1, enega redkih kritičnih opozicijskih medijev, padel v nemilost srbskega predsednika Aleksandra Vučića, ki jo je označil za "ameriško televizijo". 

Vojno bijeta na več frontah. Državni telekomunikacijski operater je iz lastne sheme vrgel N1, ki je zaradi tega izgubila milijon gledalcev. V United Group so udarec vrnili tako, da so od Telekoma Srbije in drugih operaterjev zahtevali umik lastnih 17 programov, med njimi tudi športnih. 

V United Group opozarjajo na neenakopraven položaj pred srbskim varuhom konkurence. Srbske oblasti Šolaku že dlje časa očitajo, da ima monopol na srbskem trgu, kar je sam zanikal.

Spopad sega tudi v Slovenijo. K nam namreč prihaja televizija Arena Sport, za katero stoji Telekom Srbije. Za zdaj je sklenila sodelovanje s TV3. V lasti ima med drugim televizijske pravice za ligo NBA na celotnem območju Balkana, za kar naj bi odštela med dva in tri milijone evrov.