Zakaj Tonin ni razkril, da bo kupil še 100 ameriških oklepnikov?

Kaj so na ministrstvu za obrambo storili, ko so izvedeli za težave s pošiljko 38 ameriških oklepnikov? Odločili so se, da jih bodo kupili še 99.

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
petek, 24. 9. 2021, 05:55


oshkosh, lkov 4x4, matej tonin
Ministrstvo za obrambo, ki ga vodi Matej Tonin, je moralo dve leti vnaprej plačati vozila, ki so prišla v Slovenijo brez opreme, kar pet od osmih naključno izbranih pa ni prestalo tehničnega pregleda. Zakaj se je torej odločilo pri istemu proizvajalcu naročiti še 99 dodatnih oklepnikov?
Bobo

Ministrstvo za obrambo, ki ga vodi Matej Tonin, bo po načrtih do leta 2026 skupaj kupilo kar 137 oklepnikov ameriškega proizvajalca Oshkosh Defense, pri katerih je tehnični pregled ugotovil številne napake in pomanjkljivosti. 

To je razvidno iz dokumentov ministrstva, ki o tej nameri ni obvestilo javnosti. Do zdaj je bilo namreč znano le, da bo Slovenija iz ZDA uvozila 75 štirikolesnih oklepnikov: 

1) Nekdanji minister Karl Erjavec je leta 2018 z ameriško administracijo podpisal sporazum, s katerim se je dogovoril za nakup 38 vozil LKOV 4X4. Zanje je Slovenija plačala 30 milijonov evrov, včeraj pa smo razkrili, kakšne težave ima z njimi Slovenska vojska.

2) Prejšnji teden je Tonin z Američani podpisal pogodbo za dobavo še 37 dodatnih vozil. To je napovedal v začetku junija ob javni predstavitvi oklepnikov. A pri tem ni razkril, da bo končno število dodatnih vozil precej višje, saj jih namerava ministrstvo v prihodnjih petih letih kupiti še 62. Skupaj torej 137.

Še več: ministrstvo je odločitev o nakupu tolikšnega števila dodatnih vozil sprejelo februarja letos, ko je že vedelo, da pri dobavi prve pošiljke 38 vozil prihaja do zapletov. Kot smo razkrili včeraj, so Američani vozila, za katera je Slovenija že pred dvema letoma plačala 30 milijonov evrov, maja letos dobavili brez oborožitvenih postaj, orožja in komunikacijske opreme. Slovenska vojska jih zato še vedno ne more uporabljati. Da vozila "niso v polni uporabi, saj še niso povsem opremljena", so nam že v sredo potrdili tudi na ministrstvu. 

Novi dokumenti razkrivajo, katere zahteve je ministrstvo februarja črtalo iz investicijskega programa za nakup oklepnikov. S tem je šlo na roko podjetju Oshkosh Defense.
Novi dokumenti razkrivajo, katere zahteve je ministrstvo februarja črtalo iz investicijskega programa za nakup oklepnikov. S tem je šlo na roko podjetju Oshkosh Defense.
necenzurirano.si

Preberite še:
Od ZDA za 30 milijonov kupili oklepnike, ki so "padli na tehničnem"

Ko se med prevozom poškoduje jermen

Včeraj so na ministrstvu prvič priznali tudi, da je Slovenska vojska pri tehničnem pregledu oklepnikov ugotovila napake in pomanjkljivosti, zaradi česar je opravila le količinski prevzem vozil, ne pa tudi kakovostnega. Še dan prej, ko smo jih spraševali, tega niso ne potrdili ne zanikali. "Dejstvo je, da so vsa dobavljena vozila nova in, da so vse ugotovljene napake oziroma pomanjkljivosti, ki so nastale povečini med transportom, večinoma že odpravljene, manjkajoče dele pa bo dobavila ameriška stran, vse v okviru garancije," so poudarili na ministrstvu. 

Komisija ministrstva za obrambo je pri pregledu vozil ugotovila napake, poškodbe in pomanjkanje nekaterih delov vozil.
Komisija ministrstva za obrambo je pri pregledu vozil ugotovila napake, poškodbe in pomanjkanje nekaterih delov vozil.
necenzurirano.si

Na enem od vozil se je poškodoval jermen, na drugih so manjkali nekateri vijaki in matice, tretja niso imela rezervnih delov, ali pa so jim slabo delale zavore. Kako je lahko do vseh teh napak prišlo med prevozom, na ministrstvu niso pojasnili. Tonin je javno stopil v bran direktoratu za logistiko, ki ga od njegovega prihoda na ministrstvo vodi Uroš Korošecdolgoletni član Toninove NSi in njenega strateškega sveta. Poudaril je, da "sta Slovenska vojska in direktorat ravnala zelo odgovorno, ker sta vse oklepnike ob prevzemu natančno pregledala", "pomanjkljivosti pa bo moral na lastne stroške odpravil dobavitelj". 

Ministrstvo je tako dve leti vnaprej moralo v celoti plačati vozila, ki so prišla v Slovenijo brez opreme, kar pet od osmih naključno izbranih pa ni prestalo tehničnega pregleda. Zakaj se je torej odločilo pri istemu proizvajalcu naročiti še dodatne oklepnike? 

"Komisija priporoča, da je potrebno pred predajo vozil v enote na vseh izvesti utekanje zavor," piše v zapisniku pregleda tehnične brezhibnosti vozil.
"Komisija priporoča, da je potrebno pred predajo vozil v enote na vseh izvesti utekanje zavor," piše v zapisniku pregleda tehnične brezhibnosti vozil.
necenzurirano.si

Preberite še:
Slovenska vojska zavrnila prevoz nosečnice s covid-19

Dokumenti: ministrstvo je šlo na roke Američanom

Na ministrstvu za obrambo na naša vprašanja včeraj zaradi "odsotnosti sodelavcev" niso uspeli odgovoriti. Zanimalo nas je, zakaj so novelirali investicijski program za nabavo oklepnikov in na podlagi katerih dokumentov.

Temelj za odločitev o novem nakupu je novembra lani sprejet zakon o zagotavljanju investicij v Slovenski vojski med letoma 2021 in 2026. Z njim je država Slovenski vojski dala na razpolago 780 milijonov evrov za nakupe. Samo letos in prihodnje leto lahko ministrstvo kupi za skupaj dvesto milijonov evrov vojaške opreme, med letoma 2023 in 2026 pa vsako leto za 145 milijonov evrov. Vsakoletni program investicij sprejme vlada, za podpisovanje pogodb pa je pristojno ministrstvo. O tem, kaj kupuje, mora enkrat letno poročati državnemu zboru.

Aprila letos je ustavno sodišče s tesno večino odločilo, da je zakon skladen z ustavo in da je državni zbor upravičeno izključil možnost referenduma o njem. Že dva meseca pred tem, februarja, je ministrstvo noveliralo investicijski program za nakup oklepnikov. 

Na ministrstvu so včeraj zanikali, da so z novelacijo spreminjali zahtevane tehnične značilnosti vozil. Toda dokumentacija, ki smo jo pridobili, razkriva, da so jih prilagajali v prid podjetju Oshkosh Defense. Iz investicijskega programa so tako črtali naslednje okvirne zahteve: 

1) da mora biti vozilo skladno s predpisi, ki urejajo področje motornih vozil v EU.

2) posamezne tehnične značilnosti: talni pritisk do najvišje dovoljene višini 1,7 bara, sposobnost premagovanja navpičnih ovir in širokih jarkov, najnižjo nosilnost vozila, emisijski razred, standard nameščenih akumulatorjev ...

Junija letos so Norvežani sporočili, da jih bodo v Slovenijo dobavili jeseni. A se je do danes to spremenilo. Po novem naj bi prišli prihodnje leto.
Junija letos so Norvežani sporočili, da jih bodo v Slovenijo dobavili jeseni. A se je do danes to spremenilo. Po novem naj bi prišli prihodnje leto.
Posnetek zaslona

3) da mora biti vozilo že v uporabi v oboroženih silah vsaj ene države članice zveze Nato in/ali EU. Do takrat so jih namreč Američani dobavili le v Črno goro, kjer jih še ne uporabljajo, saj so oborožitvene postaje z ločeno pogodbo naročili pri izraelskem orožarskem podjetju Elbit.

4) spremenili ali odpravili so 13 zahtev, povezanih z balistično, minsko, protijedrsko, radiološko, kemično in biološko zaščito.

5) da mora biti oborožitvena postaja integrirana v komunikacijski sistem C41, s katerim je mogoče upravljati vozilo.

Preberite še:
Razkrivamo, kako se Slovenska vojska izogiba prevozu covid bolnikov

Norvežani so želeli videti Janšo

Brez odgovora ostaja tudi vprašanje, zakaj se zamika prvotni rok za dobavo oborožitvenih postaj za vozila, ki bi jih morala izdelati norveška skupina Kongsberg, sicer polovična lastnica finske Patrie. Zanje je ministrstvo že plačalo dobrih 11 milijonov evrov. Po prvotnem načrtu bi morale biti postaje že nameščene na oklepnikih. Junija letos so Norvežani sporočili, da jih bodo v Slovenijo dobavili jeseni. Toda že v sredo so nam na ministrstvu pojasnili, da bodo skupaj z orožjem na vozilih nameščene šele januarja 2022.

V vsem tem času so bili predstavniki ministrstva v rednih stikih z Norvežani. Ti so novembra lani Tonina in predsednika vlade Janeza Janšo "povabili k nadaljevanju sodelovanja na področju opremljanja in razvoja zmogljivosti Slovenske vojske", je razvidno iz registra lobističnih stikov. Decembra lani so predstavniki Kongsberga delegaciji ministrstva v Postojni predstavili podjetja in izdelke, ki jih že uporablja Slovenska vojska ali pa so v postopku dobave, torej tudi oborožitvene postaje za ameriške oklepnike. Kot smo že poročali, se je Tonin v začetku tedna srečal z norveško veleposlanico v Sloveniji Trine Skymoen

38 oklepnikov je sredi maja prispelo v koprsko pristanišče, a brez že plačanih oborožitvenih postaj in orožja.
38 oklepnikov je sredi maja prispelo v koprsko pristanišče, a brez že plačanih oborožitvenih postaj in orožja.
MORS

Prav tako ni jasno, koliko bo Slovenijo stala nabava dodatnih vozil iz ZDA:

- kot že omenjeno, je ministrstvo za prvo pošiljko 38 vozil skupaj z DDV plačalo skoraj 30 milijonov evrov, kar je približno 790.000 evrov na vozilo.

- uradnega podatka o ceni dodatnih 37 vozil, ki jih je Tonin že naročil, ni. Po naših informacijah naj bi stala 39 milijonov evrov, kar bi pomenilo več kot milijon evrov na vozilo.

- na vprašanje, kolikšen bo strošek nabave preostalih 62 vozil, na ministrstvu niso odgovorili.

Za primerjavo: po podatkih spletne strani Military Leak je Litva leta 2019 z ZDA podpisala pogodbo o nakupu 500 vozil istega proizvajalca, ki naj bi bila vredna 171 milijonov dolarjev, torej skoraj 300.000 evrov na vozilo. A v to ceno niso všteti stroški oborožitvenih postaj in opreme. Lani pa je Črna gora za 67 oklepnikov plačala 36 milijonov dolarjev, kar je slabih pol milijona evrov na vozilo. Tudi v to ceno niso všteti stroški postaj in ostale opreme, za katere bodo v Črni gori plačali še skoraj enkrat toliko.