Kriminalisti na Slovenskih železnicah: pod lupo sumi črpanja milijonov s fiktivnimi posli

Zakaj so na Slovenskih železnicah (SŽ) kriminalistom prijavili sume večmilijonskega oškodovanja podjetij iz te skupine? In kdo se skriva v ozadju sheme domnevno fiktivnih poslov za črpanje denarja iz poslovnega sistema SŽ?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic
četrtek, 8. 5. 2025, 05:55


tomaz-kraskovic
Lani jeseni se je moral posloviti Tomaž Kraškovic (na fotografiji), član poslovodstva SŽ, ki je bil več kot desetletje eden od najtesnejših sodelavcev prvega moža SŽ Dušana Mesa.

Lani novembra je na Slovenskih železnicah (SŽ), ki zaposlujejo 6.700 ljudi, prišlo do večjega kadrovskega pretresa. Čez noč so odšli trije vodilni kadri, med njimi tudi član poslovodstva Tomaž Kraškovic, odgovoren za finance, in Dean Peršić, direktor logistične družbe Fersped, ki je v lasti SŽ. Uradni razlogi za njihov odhod nikoli niso bili znani. 

Toda zdaj naj bi se nekateri njihovi posli znašli pod lupo kriminalistov. Ti po naših informacijah preiskujejo sume fiktivnih poslov, prek katerih bi morala podjetja iz skupine SŽ lastnikom terjatev, ki so jih odkupili od pogodbenih partnerjev SŽ, plačati več milijonov evrov - in to za storitve, ki niso bile nikoli opravljene. V teh dogovorih naj bi imel ključno vlogo Anton Grandovec, avtoprevoznik iz občine Videm-Dobrepolje, ki je bil vrsto let eden ključnih dobaviteljev SŽ. 

"V skupini Slovenske železnice smo pravočasno zaznali poskus oškodovanja Slovenskih železnic in sum storitve kaznivih dejanj. Zadevo smo v celoti takoj predali pristojnim organom, s katerimi nenehno sodelujemo in že opravljajo svoje delo. O vseh ugotovitvah in okoliščinah sproti obveščamo tudi nadzorne organe," so nam včeraj popoldne potrdili na SŽ, ki jih vodi Dušan Mes

"Podrobnosti zaradi postopkov, ki so v teku, ne moremo pojasnjevati," so dodali. Toda po informacijah, ki nam jih je v zadnjih mesecih potrdilo več virov, naj bi bila v jedru preiskave pravcata shema za črpanje denarja iz poslovnega sistema SŽ.

937701_policija_avto2
/
Robert Balen

Preberite še:
Zakaj je počilo v vrhu Slovenskih železnic: Mesovega finančnika odnesel sporni razpis

So SŽ morale odplačevati dolgove, ki so bili fiktivni?

V uredništvu necenzurirano.si smo tako pridobili pogodbo med eno od družb, ki na domačem sivem trgu posoja denar po zelo visokih obrestnih merah, in podjetjem Grantran. To je bilo do leta 2016 v lasti prej omenjenega Grandovca, od takrat pa je uradno v rokah njegove partnerice. S pogodbo, podpisano junija 2023, je podjetje Grantran tej družbi odstopilo terjatve, ki naj bi jih imelo do Ferspeda.

Za kaj je šlo? Fersped, ki je v lasti SŽ, naj bi Grandovcu dolgoval 360 tisoč evrov za storitve prevoza blaga v cestnem prometu. Iz pogodbe izhaja, da tega dolga ni poravnal, zato ga je Grandovec prodal družbi, ki se ukvarja z odkupi terjatev. Tej bi tako moral Fersped po pogodbi torej nakazati 360 tisoč evrov skupaj z obrestmi in to v obrokih po 30 tisoč evrov na mesec.

Tu pridemo do bistva: na SŽ naj bi lani jeseni posumili, da za ta nakazila ni bilo nobene podlage, saj da je terjatev fiktivna. To bi pomenilo, da posli, za katere bi moralo podjetje Fersped plačati 360 tisoč evrov, v resnici nikoli niso bili opravljeni. 

Preberite še:
Slovenske železnice prodale zemljišče svojemu odvetniku. Od kod mu denar?

Za pet milijonov evrov sumljivih poslov

A to naj bi bil le vrh ledene gore. Kot smo neuradno izvedeli, so na SŽ naknadno odkrili, da je tovrstnih pogodb še precej več. Skupna vrednost teh poslov naj bi znašala celo od štiri do pet milijonov evrov. 

Dušan Mes
Sume nepravilnosti so policiji prijavili na SŽ, ki jih vodi generalni direktor Dušan Mes (na fotografiji).
Marko Vavpotič

Vsi ti posli naj bi bili sklenjeni po istem vzorcu:

- v prvem koraku so podjetja iz skupine SŽ sklepala pogodbe z Grandovcem in drugimi dobavitelji, ki naj bi bile fiktivne,

- v drugem koraku je Grandovec terjatve do teh podjetij prodal več družbam, ki posojajo denar na sivem trgu,

- v tretjem koraku pa naj bi podjetja iz skupine SŽ ugotovila, da se je naenkrat pojavil upnik, ki mu iz neznanih razlogov dolgujejo zajetne vsote denarja. 

Kdo vse je sklepal te pogodbe, ni znano. Tako uradno ni mogoče izvedeti, ali in koliko teh pogodb sta podpisala Peršić in Kraškovic. Prav tako ne, kdo bi bil končni prejemnik denarja, ki bi se prek teh pogodb prelil iz poslovnega sistema SŽ.

"Poudarjamo pa, da so bile vzpostavljene vse potrebne varovalke in sproženi vsi interni in zunanji postopki za preprečitev morebitnih dodatnih poskusov oškodovanja ter vpletenim odvzeta vsa pooblastila za samostojno zastopanje ter z njimi prekinjena vsa sodelovanja," so pojasnili na SŽ.

Da je bilo pri teh poslih marsikaj nenavadno, je sicer razvidno že iz javno dostopnih podatkov. Vrednost poslov med Ferspedom in Grandovcem je recimo na letni ravni znašala okoli 300.000 evrov, torej je bila le malce nižja od domnevnega dolga. To pomeni, da bi moral Fersped s plačevanjem računov zamujati skoraj leto dni, pri čemer iz bilanc podjetja izhaja, da je zgleden plačnik, saj praktično nima neporavnanih obveznosti. 

TOVORNJAK
V dogovorih naj bi imel ključno vlogo avtoprevoznik Anton Grandovec, ki je bil vrsto let eden ključnih dobaviteljev SŽ.
Facebook

Preberite še:
Rdeča luč za Dars: CGP in Pomgrad ostala brez 81-milijonskega posla

Serija izvršb in 18-odstotne obresti

Ravno nasprotno je pri Grandovcu, ki ima s plačilno disciplino velike težave. Podjetje Grantran tako po zadnjih podatkih plačuje račune s 30- do 60-dnevno zamudo. Konec lanskega leta je imelo za sedem milijonov evrov obveznosti do dobaviteljev in drugih upnikov. To je skoraj enkrat več kot leta 2023. Za primerjavo: lani je ustvarilo tri milijone evrov prihodkov in 25 tisoč evrov dobička. 

Finančne težave podjetja Grantran so vrhunec dosegle le nekaj mesecev po odhodu Kraškovica in Peršića s SŽ. V zadnjih tednih so upniki zoper Grandovca oziroma njegova podjetja sprožili serijo izvršb. Tarča so tako podjetje Grantran kot Grandovčevo prevozniško podjetje, ki ima več kot 50 zaposlenih. Že od začetka aprila imajo vsi blokirane račune, pod rubežem pa so tudi delovni stroji. 

Po naših podatkih gre za najmanj šest izvršb, katerih skupna vrednost znaša več milijonov evrov. Med drugim gre tudi za izterjavo denarja, ki so si ga ta podjetja izposojala na sivem trgu in to v istem času, ko je nastal domnevni dolg Ferspeda do podjetja Grantran in je bil prodan naprej. Obrestne mere za ta posojila segajo v nebo, na nekatera od njih so pri Grandovcu plačevali kar 18-odstotne obresti.

Grandovec je bil sicer dolga leta eden ključnih dobaviteljev Slovenskih železnic (SŽ). Njegovo prevozniško podjetje Anton Grandovec s.p. je v obdobju od leta 2015 do 2019 za hčerinsko družbo SŽ-Tovorni promet opravilo okoli šest milijonov evrov prometa.