V začetku meseca je na Slovenskih železnicah (SŽ), ki zaposlujejo 6.700 ljudi, prišlo do večjega kadrovskega pretresa. Odšli so trije vodilni kadri, med katerimi je bilo največje presenečenje odstop člana poslovodstva Tomaža Kraškovica, odgovornega za finance. Ta je bil namreč več kot desetletje eden od najtesnejših sodelavcev dolgoletnega generalnega direktorja SŽ Dušana Mesa.
Uradni razlogi za Kraškovičev odhod še vedno niso znani. Toda po naših informacijah je v vrhu železnic počilo zaradi enega od razpisov in dogajanja, povezanega z njim.
Natančneje, gre za razpis za nabavo šestih vozil za košnjo trave, ki ga je pred meseci objavila družba SŽ-Infrastruktura. Kmalu zatem naj bi njeni predstavniki obvestili poslovodstvo SŽ, da je želel Kraškovic vplivati na odločitev o izbiri ponudnika. Na vprašanje, ali to drži, na SŽ včeraj niso odgovorili. Pojasnili so le, da je bil sporni razpis na predlog generalnega direktorja razveljavljen, saj da "ni bil v interesu družbe in skupine SŽ".
Kaj vse se je torej dogajalo na razpisu? In kako je ta povezan s kriminalistično preiskavo v državni Družbi za avtoceste (Dars)?
Preberite še:
Dars z razpisa izločil najcenejšega ponudnika - ker je imela njegova cena preveč decimalk
Posrednik bi zaslužil 600 tisoč evrov
Kot že omenjeno, na SŽ informacij o razpisu, ki so ga razveljavili, ne dajejo. Po naših podatkih pa se je nanj prijavil le en ponudnik: podjetje Riko Ribnica (ni povezano z Rikom Janeza Škrabca), ki je želelo dobaviti vozila italijanskega proizvajalca Energreen. Cena: 520 tisoč evrov za eno vozilo za košnjo. Če bi ga železnice izbrale, bi torej skupaj plačale 3,12 milijona evrov za šest vozil.
Toda pozor: kot smo izvedeli, so Italijani že pred tem želeli ta vozila dobaviti sami, torej brez pomoči zastopnika iz Slovenije. Predstavnikom SŽ naj bi dali vedeti, da znaša njihova cena 420 tisoč evrov za eno vozilo. To je 100 tisoč evrov manj od ponudbe Rika Ribnica.
Italijani bi tako celotni posel izpeljali za vsaj 600 tisoč evrov ceneje. A nato so si čez noč premislili. Od prijave so naenkrat odstopili. Neuradno zato, ker naj bi jim v Riku Ribnica dali vedeti, da lahko v Sloveniji poslujejo le prek njih.
Ponudbo je tako kot edini oddal Riko Ribnica, ki je v lasti Alojza Slanca. To pa je bil le uvod v nova dogajanja. Kmalu zatem, tako naši viri z železnic, so se pojavile informacije, da se je v razpis skušal vplesti Kraškovic. Na kakšen način, ni znano. O tem pa naj bi poslovodstvo SŽ obvestili tudi iz družbe SŽ-Infrastruktura, ki jo vodi Matjaž Kranjc.
Preberite še:
Slovenske železnice prodale zemljišče svojemu odvetniku. Od kod mu denar?
Isti igralci tudi na Darsu, ki ga preiskuje policija
Na vprašanja, kakšna je bila vloga Mesa in Kraškovica pri tem razpisu, ali sta se vanj kakorkoli vpletala in ali sta dajala navodila komisiji za izbor, nam na SŽ niso odgovorili. Poudarili so le, da so razpis razveljavili. Dušan Mes nas je za vprašanja o tem usmeril na službo za odnose z javnostmi. Kraškovic do nadaljnjega ostaja zaposlen v skupini SŽ.
SŽ sicer niso edino državno podjetje, kjer se pri nabavi vozil in druge mehanizacije dogajajo nenavadne stvari. Prav ti posli so bili aprila letos v središču kriminalistične preiskave na Darsu. Tudi v teh je nastopalo podjetje Riko Ribnica. To je skupaj z družbo Bijol leta 2022 zmagalo na razpisu za dobavo tovornih vozil in zimske mehanizacije.
Pri dobrih 16 milijonov evrov vrednem poslu je imel po ugotovitvah kriminalistov glavno vlogo Damjan Jaklin, nekdanji direktor področja vzdrževanja v Darsu, sicer župan občine Velika Polana iz vrst NSi. Kriminalisti so Jaklina osumili, da je priredil tehnične specifikacije javnega naročila v prid konzorciju dobaviteljev, ki ga je vodil Riko Ribnica. S tem naj bi storil kaznivo dejanje zlorabe položaja ali zaupanja pri gospodarski dejavnosti.
Preberite še:
Dokaz: pri Toninu prirejali razpis za strankarskega prijatelja
Sporni posli s prevoznikom, osumljenim podkupovanja
Kraškovic je sicer eden treh vodilnih kadrov, ki so v začetku meseca zapustili SŽ. Melito Rozman Dacar, dosedanjo direktorico družbe SŽ-Tovorni promet, ki je v 49-odstotnem solastništvu češke skupine EP Logistics, je na položaju zamenjal nekdanji direktor Intereurope Ernest Gortan. Precej bolj pa je v tančico skrivnosti zavit nenadni odstop Deana Peršića, direktorja logistične družbe Fersped, ki je v lasti SŽ.
Da je šlo za nepričakovano odločitev, nakazuje že dejstvo, da na SŽ za Peršića še niso našli dolgoročne zamenjave. Tudi glede tega odstopa na SŽ ne dajejo izjav. Po informacijah iz virov blizu nadzornega sveta pa so ga položaja stali posli med Ferspedom in Antonom Grandovcem, avtoprevoznikom iz občine Videm-Dobrepolje, ki je vrsto let eden ključnih dobaviteljev SŽ.
Kot smo neuradno izvedeli, je želel Fersped Grandovcu plačati več sto tisoč evrov za dela in storitve, pri čemer ne obstajajo dokazi oziroma potrdila, da jih je Grandovec kadarkoli opravil. Na čigavo pobudo naj bi to storil, uradno ni znano. Prav tako ne, ali in kako je to povezano s Kraškovičevim odhodom.
Grandovec je sicer od lani v sodni preiskavi zaradi suma kaznivega dejanja dajanja daril za nezakonito posredovanje v dogovorih z nekdanjim komandirjem policijske postaje Kočevje Silvom Koširjem. Po nekaterih informacijah naj bi tožilci sumili, da je Košir Grandovcu leta 2020 vnaprej sporočil, kdaj bo policija pri njemu opravila hišno preiskavo. Grandovec je namreč osumljenec tudi v preiskavi podkupovanja izvajalcev tehničnih pregledov v enem od podjetij na Škofljici.
Ti so po ugotovitvah kriminalistov v zameno za denar potrjevali tehnično brezhibnost tovornih in osebnih vozil, ki to niso bila. V tej preiskavi je skupaj osumljenih 29 ljudi, lastniki vozil pa naj bi dajali podkupnine v višini do 1.200 evrov.