Kam so izginili milijoni evrov iz fiktivnih poslov na Slovenskih železnicah

Afera s fiktivnimi posli za črpanje milijonov iz Slovenskih železnic (SŽ) dobiva novo nadaljevanje. Vse bolj postaja jasno, da upniki večine tega denarja ne bodo dobili nazaj.

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic
petek, 16. 5. 2025, 05:55


slovenske železnice
Anton Grandovec, osrednji akter afere s fiktivnimi posli, gre v prisilno poravnavo. To zelo verjetno pomeni, da bodo številni upniki ostali brez pomembnega dela denarja, ki jim ga dolguje, saj ga tudi od SŽ očitno ne bodo prejeli.
Jure Klobčar

Slovenske železnice (SŽ), ki zaposlujejo 6.700 ljudi, pretresa ena večjih afer. V začetku maja smo namreč razkrili, da so tam našli več sumljivih pogodb, ki so jih različna podjetja iz skupine sklenila s prevoznikom Antonom Grandovcem, dolgoletnim dobaviteljem SŽ. V številnih primerih naj bi šlo za fiktivne posle. 

Podjetja iz skupine SŽ bi tako morala Grandovcu plačati storitve, ki nikoli niso bile opravljene. V zadnjih dveh letih je Grandovec te fiktivne terjatve do podjetij iz skupine SŽ preprodal naprej. Kupile so jih različne finančne družbe in drugi kupci, ki so Grandovcu plačali dobrih pet milijonov evrov. Zapletlo se je, ko bi si sami morali ta denar povrniti od podjetij iz skupine SŽ. Ta namreč računov nikoli niso imela v lastnih poslovnih knjigah.

Toda zdaj zgodba o shemi, namenjeni črpanju milijonov iz poslovnega sistema SŽ, dobiva novo nadaljevanje. Vse namreč kaže na to, da bodo kupci teh terjatev dokončno ostali na suhem. Natančneje: ti milijoni bodo očitno ostali Grandovcu, od tam pa se za denarnimi tokovi izgubi jasna sled. 

Kako se bo to zgodilo? 

Preberite še:
Kriminalisti na Slovenskih železnicah: pod lupo sumi črpanja milijonov s fiktivnimi posli

Grandovec gre v "prisilko". Kdo bo ostal brez denarja?

Na okrožnem sodišču v Ljubljani se je v tem tednu začel postopek prisilne poravnave nad njegovim podjetjem Avtoprevozništvo Grandovec Anton s.p. Sodni dokumenti razkrivajo, da jo je že konec aprila zahteval eden od upnikov - podjetje Grad.In, ki mu Grandovec dolguje že več kot 4,5 milijona evrov.

anton-grandovec
Predlog za začetek prisilne poravnave.
necenzurirano.si

Kako bodo upniki skušali Grandovčevo podjetje reševati pred stečajem, za zdaj še ni povsem jasno. Odgovore na vprašanja o tem, kolikšna je finančna luknja in ali bo med predlaganimi ukrepi tudi odpis večine dolgov, bo dal upravitelj Leon Benigar Tošič, širši javnosti najbolj znan kot stečajni upravitelj SCT.  

Toda zelo verjetno bodo vsaj nekateri Grandovčevi upniki ostali brez pomembnega dela denarja, ki jim ga prevoznik dolguje. Premoženje njegovih podjetij je namreč precej manjše od obveznosti. 

Podjetji Avtoprevozništvo Grandovec Anton s.p. in Grantran, ki sta del sheme domnevno fiktivnih poslov, obvladuje pa ju Grandovec, imata tako že od začetka aprila blokirane vse bančne račune. Kot je razvidno iz njunih bilanc, so se njune obveznosti v lanskem letu povečale za neverjetnih skoraj devet milijonov evrov. Od tega so se dolgovi Avtoprevozništva Grandovec Anton s.p. praktično podvojili - na 8,5 milijona evrov. 

Preberite še:
Nova razkritja: z računov Slovenskih železnic so želeli pobrati pet milijonov evrov

Iščejo milijone iz fiktivnih pogodb na SŽ

Istočasno se je Grandovčevo premoženje, med katerega spadajo tudi poslovne terjatve do partnerjev, povečalo za vsega 1,5 milijona evrov. Pod črto: iz Grandovčevih bilanc je "izginilo" več kot štiri milijone evrov. To je skoraj enako znesku, ki ga želijo izterjati kupci fiktivnih terjatev do podjetij iz skupine SŽ. 

Shema fiktivnih poslov

slovenske-zeleznice
/
Sodni dokumenti

Kje je končal ta denar, nam Grandovec pred dnevi ni znal pojasniti. Napotil nas je na njegovega računovodjo, ki nam je pojasnil le, da je zabeležil račune, ki jih je prejel. V podjetju pa je posledično nastala prej omenjena luknja.

Po podatkih EBONITETE.SI ima podjetje Avtoprevozništvo Grandovec Anton s.p. za okoli 4,5 milijona evrov opredmetenih sredstev. Gre za stroje, vozila in drugo opremo, na katerih so že vpisane tako hipoteke kot izvršbe drugih upnikov. Ali so si s tem izborili prednostno poplačilo v postopku prisilne poravnave, ni znano.

Preberite še:
Kdo je bivšemu finančniku Slovenskih železnic posodil pol milijona evrov za gradnjo hiše?

V shemi "nasedli" Papič, Marc, Borza terjatev ... 

Šele za njimi se bodo tako v vrsti znašle finančne družbe, ki so Grandovcu nakazale denar za odkup terjatev do podjetij iz skupine SŽ. Kot smo že poročali, med njimi najdemo: 

- družbo Polfin, ki jo obvladuje nekdanji direktor Lesnine Bojan Papič

- podjetje Borza terjatev, 

- Prvo finančno agencijo, 

- eno od podjetij v lasti celjskega gradbenega podjetja VOC ter

- družbi 3M Finance in LJ Funds, ki ju obvladuje Matevž Marc, eden bolj znanih lobistov v domačem gradbeništvu, ki je bil vrsto let zaposlen v Riku, a se je pred kratkim razšel z Janezom Škrabcem.

TOVORNJAK
V dogovorih o domnevno fiktivnih terjatvah naj bi imel ključno vlogo avtoprevoznik Anton Grandovec, ki je bil vrsto let eden ključnih dobaviteljev SŽ.
Facebook

Kot že omenjeno, vrednost teh pogodb presega pet milijonov evrov. Toliko denarja bi torej morala podjetja iz skupine SŽ plačati novim lastnikom terjatev za posle, ki jih nikoli ni bilo. Toda kot smo razkrili v prvi polovici maja, je novim upnikom izvršbe preprečilo sodišče in to z začasno odredbo, izdano na zahtevo SŽ, preprečilo sodišče. 

Bistvo: ker SŽ tega denarja novim upnikom ne nameravajo plačati, ga ti lahko izterjajo le od Grandovca, a bo to po uvedbi "prisilke" praktično nemogoče. 

Včeraj pozno popoldne je o tem razpravljal tudi nadzorni svet SŽ, ki ga vodi Gabrijel Škof. Ali in kaj je v zvezi s tem odločil, včeraj zvečer še ni bilo uradno znano. Na policiji pa so nam že prejšnji teden potrdili, da v zvezi s SŽ vodijo predkazenski postopek zaradi suma kaznivih dejanj, katerih storilci se preganjajo po uradni dolžnosti. "Zaradi interesa preiskave vam podrobnosti o zadevi ne moremo pojasnjevati," so sporočili s policije.