Češki lastniki Pop TV, Dragan Šolak in "gazde" Slovenije v zadnji bitki za medije

Je res tako nemogoče, da bi se češki lastniki še pred parlamentarnimi volitvami leta 2026 odločili za prodajo Pop TV? In zakaj bomo v naslednjih mesecih priča zadnji tranzicijski bitki za slovenski medijski prostor?

Avtor: Primož Cirman
sobota, 14. 12. 2024, 05:55


780143_072-pop
Iz Pro Plusa, kamor se steka daleč največji del oglaševalskega denarja v Sloveniji, denar vozijo v tujino "s kamioni in avioni". Izkušnje s Slovaške kažejo, da Čehi nimajo nobenih težav svojih medijev prepustiti v nemilost populističnim oblastnikom.
Miro Majcen

Le malo ljudi v Sloveniji ve, kdo je Jiří Šmejc, četudi je daleč najmočnejši igralec na slovenskem medijskem trgu. Gre namreč za prvega moža češke skupine PPF, ki ima v Sloveniji v lasti Pop TV in Kanal A. V medijih redko nastopa, intervjujev praktično ne daje. Toda pred mesecem dni je naredil izjemo. V pogovoru z agencijo Reuters je v eter poslal več jasnih sporočil, ki bodo močno vplival tudi na dogajanje v Sloveniji. 

Šmejc se je za intervju, ki je šel v Sloveniji neopazno mimo, odločil le nekaj tednov po tem, ko je češka skupina 50 odstotkov plus eno delnico svoje telekomunikacijske divizije prodala v Združene arabske emirate. S tem je dobila dobri dve milijardi evrov kapitala za nadaljnjo širitev. Takoj zatem je Šmejc javno razkril prvo tarčo: telekomunikacijska podjetja, ki so danes v rokah skupine United Group v lasti srbskega medijskega mogotca Dragana Šolaka

Za lažje razumevanje se velja tu ustaviti in bralcem najprej razjasniti nekatera dejstva.

Bo Telemach držal v šahu Pop TV? Ni tako enostavno.

Če skupina iz Prage prek Pop TV vlada slovenskemu medijskemu prostoru, je Šolak glavni pri telekomunikacijah. V lasti ima operaterja Telemach, ki ga od nakupa T-2 loči le še zelena luč varuha konkurence. Združena Telemach in T-2 bosta po več kriterijih močnejša od državnega Telekoma Slovenije. 

dragan solak bobo
Paketna prodaja United Group, ki jo obvladuje Dragan Šolak (na fotografiji), je padla v vodo. Zdaj naj bi bili na voljo le posamezni deli skupine.
Bobo

Oboje je povezano, saj imajo operaterji izrazito pomembno vlogo tudi na medijskem trgu. So življenjskega pomena za poslovanje televizij, saj jim s plačevanjem nadomestila za prenašanje programov zagotavljajo ključni vir prihodkov. Za lažjo predstavo: podjetje Pro Plus, uradni lastnik Pop TV in Kanala A, zgolj od Telekoma Slovenije na ta način letno prejme šest milijonov evrov, torej polovico dobička. 

Za poslovanje Pro Plusa bo tako še bolj pomembno, koliko denarja bo podjetje prejemalo od Šolakovega Telemacha. Na prvo žogo bi lahko rekli, da Šolak drži Čehe v šahu. A tu se stvar začne zapletati. 

Večino letošnjega leta je bil namreč na prodajni polici tudi Šolakov United Group. Največji lastnik te skupine, britanski sklad BC Partners, je zanjo zbiral ponudbe. Najboljši sta prišli iz Savdske Arabije, kjer je Šolak že pred tem našel denar za refinanciranje kreditov, in Emiratov, ki v Evropi najbolj sodelujejo s Čehi. Po zadnjih informacijah naj bi paketna prodaja United Group, ocenjena na osem milijard evrov, padla v vodo. Na voljo naj bi bili le posamezni deli skupine – tudi telekomunikacijska podjetja na Balkanu, ki Čehe najbolj zanimajo. 

Preberite še:
Kako Čehi črpajo milijone iz Pop TV

Ni šlo pri Telekomu, ni šlo pri Športni loteriji

Prva in najbolj logična tarča je Srbija. Najprej zato, ker se Čehi odlično razumejo z Aleksandrom Vučićem. Ta je s Šolakom že več let v vojni zaradi njegove televizije N1, edinega večjega medija v Srbiji, ki ni pod nadzorom oblasti. V Slovenijo je ta vojna segla prek izključevanja športnih kanalov iz programskih shem in urada za preprečevanje pranja denarja, ki je v času vlade Janeza Janše nezakonito brskal za bančnimi računi Dragana Šolaka in množice ljudi iz skupine Telemach. 

1655226097-emma_capital0452-edited
Jiří Šmejc (na fotografiji) je razkril prvo tarčo: telekomunikacijska podjetja, ki so danes v rokah skupine United Group v lasti srbskega medijskega mogotca Dragana Šolaka.
Emma Capital

Verjetno ni naključje, da bi Vučiću pri operaciji dokončnega izgona Šolaka iz Srbije pomagal kapital iz Emiratov, ki bo gradil megalomanski projekt Beograd na vodi. Že pred tem je kupil srbskega letalskega prevoznika, njegovi lobisti pa radi zaidejo tudi do Magistrata. 

In na tej točki se spet vrnemo v Slovenijo. Priča smo zanimivemu položaju. Na eni strani so Čehi, ki jih vse bolj zanimajo telekomunikacije, vse manj pa mediji. 

Že Pop TV so v resnici kupili z upanjem, da bodo s tem prišli do Telekoma Slovenije. Pred časom jim je v vodo padel tudi prevzem Športne loterije, monopolista na trgu športnih stav. Iz Pro Plusa, kamor se steka daleč največji del oglaševalskega denarja v Sloveniji, denar vozijo v tujino "s kamioni in avioni". Izkušnje s Slovaške kažejo, da Čehi nimajo nobenih težav svojih medijev prepustiti v nemilost populističnim oblastnikom. 

Preberite še:
Prodaja T-2 je začetek spopada Šolaka in čeških lastnikov Pop TV

Vsi naši so radi v postelji z Vučićem

Na drugi strani je Šolak, bodoči nesporni vladar slovenskega telekomunikacijskega trga, ki ga tudi v Sloveniji vse bolj zanimajo mediji. Ob portalu N1 je pred kratkim postal lastnik manjše televizije, s katero je dobil licenco, že pred leti pa je neuspešno kupoval Pop TV. Medtem ko je sam šel v odprt spopad z Vučićem, je verjetno že ugotovil, da se v Sloveniji v postelji s srbskim "voždom" radi grejejo vplivneži tako z leve kot z desne: od Zorana Jankovića do Janše. 

Bi lahko v tej zgodbi, v tej zadnji tranzicijski bitki za medije, o kateri v naših medijih ne boste mogli prebrali praktično ničesar, še pred volitvami prišlo do kakšnega večjega medijskega pretresa? Slišati je mogoče številne neuradne informacije. 

Po eni od njih so Čehi dejansko pripravljeni prodati Pro Plus. Nekateri možje iz Slovenije, o katerih se pri nas v poslovnih krogih raje šepeta kot govori, naj bi k temu nagovarjali drugega Čeha – Daniela Kretinskyja, lastnika konglomerata EPH, ki je solastnik tovornega prometa Slovenskih železnic. Menda za zdaj neuspešno. 

Ker Šolak zaradi lastništva Telemacha ne more kupiti Pro Plusa, je na mestu vprašanje, kdo bi bil sploh pripravljen zanj v tem trenutku plačati 250 milijonov evrov. Bi bil to kapital iz katere od tretjih držav, ki bi ciljal tudi na "politično" premijo? 

Preberite še:
Zaustavljena prodaja Športne loterije: zakaj je slovaški oligarh ostal pred njenimi vrati

Je Viktor Orban res pozabil na Slovenijo? 

V tej luči je zanimivo dogajanje na Madžarskem. Tam naj bi Orbanova oblast iskala novega formalnega lastnika za medijsko skupino TV2, ki ima v Sloveniji v lasti Planet TV, zdaj pa je v rokah oligarha Joszefa Vide. Pred nekaj meseci je neuspešno naskakovala največjo televizijo na Poljskem, ki je po lanski zmagi Donalda Tuska izstopila iz tabora iliberalnih upornikov, zdaj pa jo čakajo predsedniške volitve.

V Budimpešti naj bi namreč že ugotovili, da bi bilo za strateške cilje oblasti Viktorja Orbana in njegovih botrov iz Moskve bolje, če bi uradni lastnik TV2 prihajal iz katere od drugih držav EU. Recimo Nemčije. In še ne tako daleč nazaj so se lovke Orbanovih krogov širile tudi k nam. 

Medtem je v Sloveniji v prostoru med Čehi in Šolakom že nastalo omrežje ljudi, pravih "gazd" Slovenije, ki bodo v tej dinamiki skušali najti najboljšo rešitev, seveda zase. Saj veste, kako gre pri nas: eni pomagajo, drugi obljubljajo, tretji igrajo za obe strani. S temi vzvodi bodo vedno znova mahali pred nosom vladajoči politiki. In vsem tistim, ki ne bodo želeli plesati po njihovih notah.