Kakšen bi bil Pop TV pod Janšo? Poglejte v Bratislavo.

Pop TV, v katerega se steka velika večina domačega oglaševalskega denarja, je v rokah lastnika, ki je svoje televizije pripravljen prodati populistom. Dogajanje na Slovaškem nam kaže, kakšna bi bila Slovenija danes, če bi na zadnjih volitvah zmagala SDS.

Avtor: Primož Cirman
sobota, 13. 4. 2024, 05:55


780143_072-pop
Dogajanje na Slovaškem je alternativna zgodovina, ki bi se lahko zgodila, če bi prvak SDS zmagal na volitvah leta 2022 in si uspel pokoriti največji medij pri nas.
Miro Majcen

Ker se slovenski mediji vse manj ukvarjajo s svetom za mejami našega Blatnega dola, vam je verjetno ušlo, kaj se v zadnjih mesecih dogaja na Slovaškem. Tam se je lani jeseni na oblast vrnil Robert Fico, nekoč ljubitelj EU, ki je zdaj politični zaveznik Viktorja Orbana. Po vzoru prijatelja iz Budimpešte, še enega politika iz tega dela Evrope, ki se je iz zmerneža prelevil v avtoritarnega populista, se je Fico najprej lotil medijev.

Njegova prva tarča je največja komercialna televizija Markiza z informativnim programom, ki ga v povprečju gleda pol milijona ljudi. Fico jo je že pred volitvami označil za sovražni medij. Iz te medijske hiše v zadnjih tednih prihajajo informacije o številnih političnih intervencijah v vsakdanje uredniško in novinarsko delo. Pa naj gre za vsiljevanje prijaznih intervjujev z ministri, težavah zaradi preveč kritičnih prispevkov ali zahtevah, da morajo politiki pred gostovanji v oddajah vprašanja dobiti vnaprej. Preiskovalni in drugi postopki proti Ficovi oblasti so postali tabu tema.

Vse to bi nas moralo toliko bolj zanimati, ker si "slovaški Pop TV" s slovenskim deli istega lastnika – češko korporacijo CME. Ta je del konglomerata PPF v lasti družine tragično preminulega Petra Kellnerja, nekoč najbogatejšega Čeha. In zagotovo ni naključje, da so v Pragi za direktorja slovaške televizije, ki jo želi Fico spraviti pod kontrolo, nastavili človeka, ki si je izkušnje, nujne za sedanje delo, nabiral tudi v Sloveniji.

Preberite še:
S čigavim denarjem je Klemen Žibert "reševal" SD?

Konec leta 2020 se je Peter Kellner na skrivaj sestal z Janezom Janšo. Kmalu zatem so se na Pop TV začele dogajati nenavadne stvari.
Konec leta 2020 se je Peter Kellner na skrivaj sestal z Janezom Janšo. Kmalu zatem so se na Pop TV začele dogajati nenavadne stvari.
Profimedia

Se spomnite, ko so morali na Popu prevajati prispevke?

Bilo je konec leta 2020, ko se je Kellner na skrivaj sestal z Janezom Janšo. Le nekaj mesecev pred tem je češki milijarder z nakupom CME v roke dobil tudi Pop TV, ki jo je Janša po prihodu na oblast označil za največjo opozicijsko stranko. Že kmalu po tem sestanku so se na Pop TV začele dogajati čudne stvari. Brali smo lahko, da je češki lastnik začel skrbno nadzorovati delo urednikov in novinarjev. Praktično vse prispevke, objavljene v informativnih oddajah, so na Pop TV morali prevesti in poslati na Češko. Pod posebno lupo so bili prispevki o Janševem podrejanju medijev.

V Slovenijo so prihajali tudi ljudje iz Prage. Eden od teh je bil Michal Kratochvíl, ki je pred kratkim postal direktor informativnega programa prej omenjene slovaške televizije Markiza. Tam je novinarjem povedal, naj se ne ukvarjajo preveč s političnimi temami, še manj z njihovo analizo. O tem govorijo zdaj že številna pričevanja med kampanjo za nedavne predsedniške volitve, na katerih je zmagal tesen Ficov zaveznik Peter Pellegrini. Kaj vse je Kratochvil govoril in počel po hodnikih Pop TV, vedo samo tam. Toda uredniška politika naše največje komercialne televizije se je spomladi 2021, ko so Čehi uvedli njen nadzor, v odnosu do Janševe vlade in SDS vendarle začela "mehčati".

Po vzoru prijatelja iz Budimpešte se je Robert Fico najprej lotil medijev. Iz slovaške medijske hiše Markiza v zadnjih tednih prihajajo informacije o številnih političnih intervencijah v vsakdanje uredniško in novinarsko delo.
Po vzoru prijatelja iz Budimpešte se je Robert Fico najprej lotil medijev. Iz slovaške medijske hiše Markiza v zadnjih tednih prihajajo informacije o številnih političnih intervencijah v vsakdanje uredniško in novinarsko delo.
Profimedia

Po Kellnerjevi tragični smrti v nesreči so iz SDS na različne načine iskali poti do čeških poslovnežev, ki so prevzeli vodenje njegovega imperija. Pritiski so se stopnjevali, tako prek Telekoma Slovenija, ki je Pop TV in Kanal A premikal nižje in metal iz programske sheme, kot prek nezakonitega brskanja po bančnih računih generalnega direktorja Pro Plusa Branka Čakarmiša. Toda na koncu je Pop TV ob nekaterih znanih in neznanih prijateljih, ki so mu pomagali, pred Janšo verjetno rešilo tudi dejstvo, da jim ta ni želel prodati Telekoma Slovenije.

Preberite še:
Janša ni glas Evrope, ampak Viktorja Orbana

Zakaj Čehe bolj kot Slovenija zanima Hrvaška

Zelo podobni zgodbi smo zdaj priča tudi na Hrvaškem, ki jo v prihodnjih dneh čakajo parlamentarne volitve. Tam imajo isti Čehi od leta 2022 televizijo RTL, ki je do vlade Andreja Plenkovića precej bolj kritična kot nacionalna televizija. Toda obenem si prek družbe Skytoll, ki je v njihovi lasti, želijo priti do hrvaškega posla desetletja: 80 milijonov evrov vrednega elektronskega cestninjenja tamkajšnjih avtocest.

Enak posel so Čehi pred leti na domnevno sporni način dobili tudi na Slovaškem. Od tam je že več let mogoče slišati očitke, da je pogodba s Skytollom zelo slaba za državo. Dobra volja nove oblasti v Bratislavi je zato ključnega pomena za PPF.

Šest mednarodnih novinarskih organizacij je pred dnevi pozvalo družbo CME, naj zaščiti slovaško televizijo Markiza pred pritiski vlade Roberta Fica.
Šest mednarodnih novinarskih organizacij je pred dnevi pozvalo družbo CME, naj zaščiti slovaško televizijo Markiza pred pritiski vlade Roberta Fica.
ECPMF

To igro očitno razume tudi Plenković. Njegova vlada je končno odločitev o cestninskem poslu preložila na čas po volitvah. Že zdaj, pravijo poznavalci razmer v Zagrebu, se dogajajo stvari, ki jih lahko razumemo kot čudne. Zadnje čase se tako na televiziji RTL precej redko pojavlja njen najbolj znani voditelj, sicer znan po lucidnih in nepredvidljivih komentarjih hrvaškega političnega in družbenega dogajanja.

Praga, imamo problem!

Kakšne načrte imajo Čehi v Sloveniji s Pop TV, v resnici ne ve nihče. Med ostalimi poslovnimi interesi pri nas se je PPF v zadnjih mesecih omenjal le okrog Športne loterije. Trenutno v Pop TV vidijo le molzno kravo, iz katere želijo iztisniti še zadnje kapljice mleka. Medtem ko se program in pogon Pop TV krčita, so si Čehi med letoma 2020 in 2022 v varno davčno okolje Nizozemske izplačali za več kot 40 milijonov evrov dividend. Denar iz Ljubljane prelivajo v Zagreb - na RTL, ki ga želijo okrepiti in rešiti rdečih številk. Drugi interesi, pač.

Tako kot njegovi politični prijatelji na Madžarskem in Slovaškem si tudi Janez Janša želi imeti največje medije pod svojim nadzorom.
Tako kot njegovi politični prijatelji na Madžarskem in Slovaškem si tudi Janez Janša želi imeti največje medije pod svojim nadzorom.
Bobo

Toda finančno izčrpavanje Pro Plusa je vprašanje, pri katerem v normalni družbi ne bi smelo biti le "notranja zadeva" češkega lastnika. Pop TV je zaradi takšnih in drugačnih razlogov v zadnjih 20 letih postal mastodont, v katerega se steka daleč največji del domačega oglaševalskega denarja. Ali drugače: medtem ko država glede sheme za pomoč medijem še vedno stopica na mestu, velika večina dobička, ki ga z delom in oglasi ustvari celotna slovenska medijska panoga, konča v državah, kjer imajo Čehi lastne poslovne interese.

Dogajanje na Slovaškem nam zato kaže, kakšna bi bila Slovenija danes, če bi na zadnjih volitvah zmagala SDS. Fico in televizija Markiza sta v resnici alternativna zgodovina, ki bi se v tem primeru zgodila z Janšo in Pop TV. Daleč največji medij v Sloveniji je v rokah lastnika, ki je svoje televizije pripravljen prodati populistom. Praga, imamo problem.