Mediana je verjetno najbolj znana slovenska agencija za merjenje javnega mnenja. Ankete, v katerih meri priljubljenost političnih strank in posameznih politikov, opravlja za največje slovenske medije. Njihovi rezultati imajo velik odmev v domači politični javnosti, direktorica Mediane Janja Božič Marolt pa jih redno javno pojasnjuje in razlaga.
Na Mediano in druge agencije tako pogosto letijo očitki, da javno mnenje ob tem, ko ga merijo, tudi ustvarjajo. Tudi zato je ključno, da se pri svojem delu izogibajo položaju, v katerem bi se lahko znašle v konfliktu interesov. Prav v takem pa se je zdaj Mediana znašla pri novem evropskem poslancu Vladimirju Prebiliču.
Konec letošnjega junija se je Prebilič v anketi Mediane za Pop TV uvrstil na prvo mesto lestvice najbolj priljubljenih politikov. Toda v Mediani so zamolčali dejstvo, da so le nekaj tednov pred tem poslovno sodelovali z njegovo stranko Vesna. Kot razkriva poročilo o kampanji, je ta stranka agenciji Mediana plačala dobrih 8.000 evrov. Namen: storitve načrtovanja strategije in volilne taktike za junijske evropske volitve.
Iz poročil ostalih političnih strank je razvidno, da te z Mediano vsaj uradno niso sodelovale. Na agencijo in Janjo Božič Marolt smo zato včeraj naslovili več vprašanj. Zanimalo nas je, katere storitve vse so opravili za Vesno oziroma Prebiliča, ali je to kakorkoli vplivalo na njegovo uvrstitev na lestvicah javnega mnenja in zakaj tega sodelovanja niso razkrili.
Odgovor bomo objavili, ko ga prejmemo. Toda primer Prebilič ni edini, pri katerem se odpirajo vprašanja o delu agencije.
Preberite še:
"Zgrožen sem. To je klasičen primer manipulacije z rezultati javnomnenjske raziskave."
So Vesno zgolj merili ali tudi "ustvarjali"?
Prebilič že od predsedniških volitev 2022, na katerih je z dobrimi 10 odstotki glasov osvojil četrto mesto, velja za enega najbolj "vročih" domačih političnih obrazov. Takrat je kandidiral s podporo zelene stranke Vesna, ki je v začetku letošnjega februarja napovedala, da bo Prebilič nosilec njene liste na prihajajočih evropskih volitvah.
Takrat ji je Mediana izmerila dva odstotka podpore, ki se je v poznejših tednih začela strmo povečevati:
- konec aprila, tik pred začetkom volilne kampanje, med katero je Mediana delala za Prebiliča, je Vesni v anketi za Pop TV še izmerila Vesni "le" slabe tri odstotke podpore.
- že dva tedna pozneje je Mediana v anketi za časnik Delo Vesni izmerila že 4,3-odstotno podporo. Obenem je Janja Božič Marolt že začela napovedovati, da bi se v primeru predčasnih volitev uvrstila v državni zbor.
Kdaj je Mediana začela delati za Vesno, uradno ni znano. Toda že v zadnjih raziskavah javnega mnenja, ki jih je pred volitvami opravila izvedla za Pop TV in Delo, je agencijo Vesno uvrstila na četrto mesto, pri tem pa ji napovedala okoli osem odstotkov podpore, pri čemer ni upoštevala neodločenih volivcev.
Na samih volitvah je Vesna dobila 10,5 odstotka glasov, kar jo je uvrstilo na tretje mesto, takoj za SDS in Gibanje Svobodo. To gledano za nazaj pomeni, da je Mediana dokaj pravilno napovedala njen volilni rezultat.
Preberite še:
Janša v ovčji koži dela veliko koalicijo, Pirc Musar pa si želi biti Macron
Ko Prebilič postane najbolj priljubljen politik
Toda pri tem ostaja vprašanje, ali in koliko je bil volilni rezultat Vesne posledica dejstva, da je kot edina od političnih strank pred volitvami naročala storitve pri Mediani.
V sodobnem političnem marketingu namreč ni pomembna le sama pojavnost ali vsebina kandidata, ampak tudi prepričanje, da je izvoljiv. Tega najbolj utrjujejo prav ankete, ki lahko dajejo kampanjam z napovedmi rasti podpore dodaten zagon: mediji pišejo o novem političnem "fenomenu", na vrata kandidatov pa začnejo trkati podjetniki in drugi ljudje z interesi.
Velja tudi obratno: slabi rezultati anket lahko kampanje spravijo v težak položaj. Ali drugače: ljudje imajo po naravi radi zmagovalce, pri morebitnem taktičnem glasovanju pa ne želijo, da gre njihov glas v nič.
Takoj po volitvah je Janja Božič Marolt Prebiliča v časniku Delu pohvalila kot dobrega in kvalificiranega komunikatorja, ki da je odločilno pripomogel k rezultatu Vesne. Tudi takrat javnosti ni razkrila, da je agencija delala za stranko. Že dobra dva tedna po volitvah, 24. junija, je Prebilič v anketi Mediane postal celo najbolj priljubljen slovenski politik. Na vrhu lestvice je zamenjal predsednico republike Natašo Pirc Musar.
"Janja na to nima vpliva. Sprašujemo ljudi."
"Ne vem za to, hvala. Sem zdaj bolj informirana. Ampak to ne bo vplivalo na naslednje javnomnenjske rezultate, ker Janja na to nima vpliva, pač pa sprašujemo ljudi," je Božič Marolt v začetku junija odgovorila na vprašanje novinarke Dela o tem, da bo okrog Prebiliča nastal liberalni in zeleni blok.
Medtem ko je podpora Vesni začela padati, je začela Mediana za Delo meriti Prebiličev politični potencial na državnozborskih volitvah. V troboju z Anžetom Logarjem in Petrom Gregorčičem se je najbolje odrezal Prebilič, pri čemer je vsem trem izmerila, da uživajo večjo podporo kot SD, Levica ali NSi. Glavnino podpore bi zajemal v bazenu neopredeljenih in volivcih Gibanja Svoboda iz leta 2022.
Pri ocenjevanju splošnega vtisa je Prebilič dosegel boljši rezultat od Logarja in Gregorčiča, saj se je kar 39 odstotkom vprašanih zdel "na splošno ugoden", le 14 odstotkom pa "na splošno neugoden".
V zadnjih mesecih pa je Prebiličeva priljubljenost, če gre verjeti Mediani, nekoliko padla. V anketah so običajno pred njim Nataša Pirc Musar, predsednik SD Matjaž Han oziroma Logar, pri katerem je agencija še nedaleč nazaj ugotavljala precej večji odbojni faktor kot pri Prebiliču. Medtem je podpora Vesni padla na dobre tri odstotke.
Stranka Aleksandre Pivec: nekoč četrta v anketi Mediane, potem pa spet poniknila
Do enega najbolj nenavadnih primerov, povezanih z anketami Mediane, je prišlo v začetku leta 2022, tri mesece pred zadnjimi volitvami v državni zbor. Takrat je namreč agencija v anketi za Delo na visoko četrto mesto uvrstila stranko Naša dežela, ki jo je takrat vodila Aleksandra Pivec. Izmerila ji je kar 5,5-odstotno podporo, s čimer se je uvrstila takoj za stranko Roberta Goloba, SDS in SD.
Anketa je bila objavljena na dan, ko se je Pivec sestala z dvema poslancema DeSUS, na katerih je bilo govora o njihovi skupni politični poti. Pred tem se stranka, ki je bila ustanovljena že leto dni, tako visoko v anketah ni pojavljala. Že nekaj tednov po tem preboju pa je njena podpora spet upadla krepko pod prag parlamenta, od katerega je bila zelo daleč tudi na poznejših volitvah.