"Zgrožen sem. To je klasičen primer manipulacije z rezultati javnomnenjske raziskave."

Gosta nove oddaje Studia necenzurirano sta Andraž Zorko, partner v agenciji Valicon, in Aljoša Bagola, kreativni direktor in eden najbolje prodajanih knjižnih avtorjev pri nas.

Avtor: Uredništvo
torek, 4. 6. 2024, 05:55


1716999689-vr-aktual-necenzurirano-29052024-foto-jaka-zorman-1-of-8-1716999627708
Bi bilo za SDS, ki cilja na štiri mandate, pametneje, če bi šla na te volitve s skupno listo s SLS? "Ne. Že v preteklosti sem ji to ni izplačalo," odgovarja Andraž Zorko.
Jaka Zorman

Letošnjih evropskih volitev se bo udeležilo največ volivk in volivcev v slovenski zgodovini, je v novi oddaji Studia necenzurirano napovedal Andraž Zorko, partner v agenciji Valicon, ki se ukvarja z merjenjem javnega mnenja.

"Že dva meseca nazaj, ko smo gledati tudi meritve Eurobarometra, sem napovedal, da bo udeležba 35-odstotna. Zdaj, ko bodo skupaj z volitvami še referendumi, bi se lahko približala 40 odstotkom. Moja zadnja ocena se giblje pri okrog 38 odstotkih," ocenjuje Zorko.

Pri tem je poudaril, da imamo v Sloveniji tri bloke volivcev: levega, desnega in volilne upravičence, ki ne hodijo na volitve, predstavljajo pa približno 40 odstotkov celotne populacije. "Ti so svojeglavi, imajo popolnoma svoje poglede na svet in težko jih je kam uvrstiti. Imajo nekatere izrazito desne vrednote, recimo pri migrantih, pri pravici do splava in odnosu do partizanov pa so izrazito levi. Del tega bloka se je pojavil na volitvah 2022 in omogočil to huronsko zmago Gibanja Svoboda, ker so prišli izkazati svoj upor in gnus nad ukrepi proti epidemiji. Teh volivcev še dolgo ne bomo več videli na voliščih," meni Zorko.

"Politika je stvar, ki zahteva mobilizacijo. Ta se zgodi, ko se ljudje poistovetijo z nekim presekom vrednot, kjer se ljudje po eni strani čutijo, da jih politiki obravnavajo, po drugi strani pa sebe in kontekst, v katerem živijo, jemljejo dovolj resno, da želijo prispevati, sodelovati in se soudeležiti nečesa tako pomembnega, kot je demokratični proces," je na vprašanje, zakaj je uspeh, če se volitev udeleži vsak tretji volivec, odgovoril kreativni direktor Aljoša Bagola.

Kakšne teme prevladujejo v kampanji? "Opažam, da vsem nam manjka ideja Evrope kot nekega skupnega imenovalca, ki nam zagotavlja varnost, mir in stabilnost. Pravzaprav je najbližja ideja Evrope in participacije v njej ideja Evrovizije, ki jo vsi razumemo, ki nam je vsem neposredno jasna in od katere vsi jasno pričakujemo spektakel, točkovanje in vse ostalo," je poudaril Bagola. Pri vprašanju Palestine pa Zorko meni, da "gre v bistvu za politiziranje s strani določenega političnega bloka": "Mogoče se bo slišalo grdo, ampak to, kar so migranti za desno, je Palestina za levo stran. To je tema, ki je njihova."

Pred volivami je Zorko napovedal, da bodo stranke desnega pola osvojile pet poslanskih mandatov, stranke levega pola pa štiri. "Do volitev se lahko še kaj spremeni. Ćeprav ne bo taktičnega glasovanja, lahko SDS še kaj izgubi na račun strank leve sredine. Gibanje Svoboda je že tako blizu, da bi lahko že z nekaj odstotnimi točkami več posegla po tretjem mandatu, ki bi šel na račun SDS," je prepričan Zorko.

Bi bilo za SDS, ki cilja na štiri mandate, pametneje, če bi šla na te volitve s skupno listo s SLS? "Ne. Že v preteklosti sem ji to ni izplačalo. Pred petimi leti so zaradi preferenčnega glasu celo ostali brez tretjega svojega poslanca," odgovarja Zorko.

"Najbližja ideja Evrope in participacije v njej je ideja Evrovizije, ki jo vsi razumemo, ki nam je vsem neposredno jasna in od katere vsi jasno pričakujemo spektakel, točkovanje in vse ostalo," je dejal Aljoša Bagola.
"Najbližja ideja Evrope in participacije v njej je ideja Evrovizije, ki jo vsi razumemo, ki nam je vsem neposredno jasna in od katere vsi jasno pričakujemo spektakel, točkovanje in vse ostalo," je dejal Aljoša Bagola.
Jaka Zorman

Kako pa komentira medijska poročanja o strmi rasti priljubljenosti koordinatorke Levice Aste Vrečko v eni od anket agencije Mediana? "Z eno besedo: zgrožen sem. To je klasičen primer manipulacije z rezultati javnomnenjske raziskave, zaradi katerih lahko obsojajo našo industrijo, da javno mnenje ustvarja, ne pa meri," odgovarjal Zorko.

V prvotni različici članka smo pomotoma navedli, da je omenjeno anketo izvedla agencija Ninamedia. Za napako se opravičujemo. 

"Tresla se je gora, rodila se je miš," pa na vprašanje, kje je tisto "nekaj velikega" iz leto in pol stare napovedi Anžeta Logarja, odgovarja Bagola: "Tudi v smislu tega, kdaj lansiraš svojo znamko za potrebe maksimizacije učinka na trgu, lahko vznemirljivost nad nečim novim hitro usahne. Mogoče se v napačnem trenutku ni pametno osamosvojiti in se pregristiti skozi ta Ojdipov kompleks."