Kdo si želi deliti milijone evrov za prometno varnost

Kaj je v ozadju kadrovskih pretresov na javni agenciji za varnost prometa? Kaj ima z njimi spopad za več sto tisoč evrov oglaševalskega denarja? In zakaj lahko uslužbenci agencije delajo za podjetje, ki bi ga morali nadzirati?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic
ponedeljek, 19. 6. 2023, 05:55


1679324545-dsc06290-1679324497949
Simona Felser še naprej ostaja direktorica, vendar brez polnega mandata. Je razlog v tem, da je pod drobnogled vzela posle, zaradi katerih agencija za varnost prometa velja za zaželen politični plen?
Sašo Švigelj

Javna agencija za varnost prometa (AVP) je osrednja institucija na tem področju. Njena ključna naloga je zmanjšanje najhujših posledic prometnih nesreč. Toda za politiko in interesne skupine je zanimiva tudi iz drugih razlogov. Zadolžena je za odobravanje donosnih koncesij, na voljo pa ima vse več oglaševalskega denarja.

To je verjetno eden glavnih razlogov, zakaj AVP že več kot sedem mesecev nima direktorja s polnim mandatom. Jože Hribar, ki je bil imenovan v času prejšnje vlade, se je moral novembra lani posloviti. Kot vršilka dolžnosti direktorice ga je zamenjala Simona Felser, ki je bila izbira tedanjega ministra za infrastrukturo Bojana Kumra.

Felser je veljala tudi za favoritinjo na javnem natečaju za direktorja, ki ga je svet agencije objavil v začetku leta. Rok za prijave se je iztekel februarja. Toda končne odločitve o tem, kdo bo vodil AVP, še vedno ni.

Bo Alenka Bratušek razveljavila razpis?

Nova ministrica Alenka Bratušek, pod katero po reorganizaciji vlade sodi agencija, si je namreč kupila še šest mesecev časa, saj je Simoni Felser dodelila še en začasni mandat. Kot so pojasnili na ministrstvu, bodo v tem času preverili, ali so pri njej "izkazana znanja in sposobnosti tudi za mesto direktorja agencije". To je njihova praksa, poudarjajo.

Alenka Bratušek (na fotografiji) si je vzela dodaten čas pred odločitvijo o tem, komu bo zaupala vodenje agencije za varnost prometa.
Alenka Bratušek (na fotografiji) si je vzela dodaten čas pred odločitvijo o tem, komu bo zaupala vodenje agencije za varnost prometa.
Marko Vavpotič

A to pojasnilo je dokaj nenavadno. Ne le, da sta ob Simoni Felser v ožjem izboru še dva druga kandidata. Še pred imenovanjem za ministrico je bila Alenka Bratušek državna sekretarka na istem resorju. Po tem pa je imela za podrobno spremljanje dela začasne direktorice najmanj tri mesece časa. Tudi zato so vse glasnejše informacije, da bo ministrstvo javni natečaj razveljavilo.

Ali in katere zadržke do Simone Felser imajo na ministrstvu, uradno ni mogoče izvedeti. Toda začasna direktorica se je v času vodenja AVP lotila dveh področij, zaradi katerih agencija že vrsto let velja za zaželen politični plen:

1. Pod njenim drobnogledom so se tako znašle koncesije, ki jih AVP podeljuje za usposabljanje kontrolorjev in referentov za tehnične preglede za osebna vozila.

2. Takoj po imenovanju pa je razveljavila milijon evrov vreden razpis za televizijsko in radijsko oglaševanje, saj da vsi potencialni ponudniki na njem niso imeli enakih možnosti.

Preberite še:
Obsojeni direktor si je na črno zgradil plažo na Hrvaškem #foto

Tehnični pregledi: nadzirajo zasebnike in pogodbeno delajo zanje

V Sloveniji je trenutno 136 poslovalnic, ki imajo pooblastila za izvajanje tehničnih pregledov vozil in registracij vozil. Toda kontrolorje in referente, ki delajo na teh lokacijah, lahko usposabljajo le štiri družbe, pri čemer v praksi to počneta le dve. To sta ljubljanska enota AMZS in podjetje CI & CA iz Kamnika, ki je v večinski lasti Anče Cvirn, sicer tudi direktorice tamkajšnjega komunalnega podjetja.

Podjetje CI & CA je lani po podatkih ebonitete.si ustvarilo več kot 1,3 milijona evrov prihodkov in minimalen dobiček. Anča Cvirn ima dobre povezave s stranko NSi, ki je v času vlade Janeza Janše vodila ministrstvo za infrastrukturo. Prejšnji direktor Hribar je član NSi, ki je še vedno zaposlen na AVP, po naših podatkih pa pogodbeno dela za podjetje CI & CA. Zadolžen je prav za izvedbo prej omenjenih usposabljanj.

Nekdanji direktor Jože Hribar (na fotografiji) je danes eden od zaposlenih agencije za varnost prometa, ki delajo za podjetje CI & CA.
Nekdanji direktor Jože Hribar (na fotografiji) je danes eden od zaposlenih agencije za varnost prometa, ki delajo za podjetje CI & CA.
Bor Slana/STA

Hribar pa ni edini, ki dopoldan dela na AVP, popoldan pa še pri podjetju, ki je od AVP dobilo koncesijo. Po naših informacijah so bili ali pa so še med njimi vodja sektorja za vozila Tomaž Svetina in glavni republiški inšpektor za področje tehničnih pregledov in postopkov homologacije Marko Gašparovič.

Na AVP so nam potrdili, da "z izvajalci usposabljanj sodelujejo trije javni uslužbenci agencije, ki so dolžni spoštovati določbe o nasprotju interesov v skladu z zakonom o integriteti in preprečevanju korupcije". Njihovih imen niso razkrili. Kako to preverjajo in ali CI & CA zaradi tega obravnavajo kako drugače kot druge koncesionarje, ni znano. Toda s podjetjem pri usposabljanjih sodelujejo tudi nekateri zaposleni na ministrstvu. Eden od teh naj bi bil vodja sektorja za vozila, voznike in varnost cestnega prometa Robert Jerončič.

Poslovanje podjetja CI & CA

/
/
ebonitete.si

AMZS in podjetje CI & CA sta lani po naših podatkih usposabljala skoraj 250 kontrolorjev in referentov za tehnične preglede. Program teh usposabljanj je določen s Pravilnikom o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil. Toda agencija je od obeh izvajalcev šele letos zahtevala, naj predložita svoja programa. Pred tem ju očitno na agenciji niso imeli.

Preberite še:
Franci Matoz ima nov vikend – kilometer stran od Janše #foto

Spopad za oglaševalski denar agencije

Obenem agencija razpolaga tudi z zajetnimi sredstvi za oglaševanje. Leta 2021, ko je AVP vodil Jože Hribar, so se odločili, da bodo tako imenovani zakup medijev zaupali zunanjemu partnerju. Pred tem so se sami dogovarjali s posameznimi mediji. Na prvem razpisu za oglaševanje v tiskanih in spletnih medijih je zmagal Pristop, največja komunikacijska in lobistična agencija v Sloveniji. Bil je edini ponudnik in prišel do 292.000 evrov (z DDV) vrednega posla.

Kmalu zatem so na AVP poskušali najti še agencijo, ki bi namesto njih urejala oglase na televizijah in radijskih postajah. Prejeli so dve ponudbi, od Pristopa in Future DDB. Vsaka od njiju je bila vredna nekaj več kot milijon evrov (z DDV), pri čemer je bila pri obeh sklopih cenejša Futura, skupno za okoli 25.000 evrov. Toda na AVP je niso izbrali. Obe ponudbi so namreč zavrnili kot nedopustni, saj naj bi naredili napako pri razpisnih pogojih.

AVP podeljuje koncesije za usposabljanje kontrolorjev in referentov za tehnične preglede za osebna vozila.
AVP podeljuje koncesije za usposabljanje kontrolorjev in referentov za tehnične preglede za osebna vozila.
R.K.

Javno naročilo so se odločili ponoviti. Temu so nasprotovali v Futuri. AVP so očitali, da favorizira Pristop, "ki je oddal manj ugodno ponudbo, zato bi drugo priložnost s prilagojeno ceno lahko dobil v morebitnem novem postopku". V Futuri so se zato pritožili na državno revizijsko komisijo, a pri tem niso bili uspešni. Vmes je Pristop dosegel še eno zmago – na javnem razpisu za zunanje in mobilno oglaševanje ter oglaševanje v tiskanih in spletnih medijih. Imel je dva konkurenta, Media Publikum in OMD, vendar je AVP njuni ponudbi zavrnil kot nedopustni.

Pristop, ki je v zadnjem letu in pol od AVP prejel že več kot 700.000 evrov, je bil favorit tudi na ponovljenem razpisu za televizijsko in radijsko oglaševanje. Toda pred iztekom roka za oddajo ponudb so potegnili zavoro. Sedanja začasna direktorica ga je zaustavila, da bi vsem potencialnim ponudnikom omogočili, "da pod enakimi in transparentnimi pogoji predložijo konkurenčne in primerljive ponudbe".