Pred nami je super volilno leto, ko bomo kar trikrat odšli na volišča. Eno ključnih vprašanj je, kako bodo stranke financirale oglaševalske kampanje. Ob pomanjkanju nadzora in ohlapni zakonodaji bi si namreč lahko nekatere zagotovile neulovljivo prednost pred drugimi. V največji vladni stranki SDS pa so se očitno odločili, da bodo del medijskih zakupov in drugih oglaševalskih aktivnosti izpeljali kar v lastni režiji.
Tako je pred dnevi v Mariboru zaživela nova oglaševalska agencija Snežič & company. Odprla jo je Klavdija Snežič, soproga Roka Snežiča, enega izmed največjih zaupnikov premierja in prvaka SDS Janeza Janše. Največja vladna stranka ima velike načrte in v predvolilno tekmo vstopa z rekordnimi sredstvi. Že konec leta 2020 je imela na bančnem računu uradno več kot 600.000 evrov. V zadnjem letu in pol je večkrat prelepila Slovenijo s plakati, po pričakovanju pa se bo njeno delovanje v naslednjih tednih še stopnjevalo.
Po izkušnjah iz zadnjih parlamentarnih volitev bodo stranke denar za oglaševalsko podporo porabljale tudi mimo uradnih evidenc in nadzora. Spomladi 2018 so se namreč na socialnih omrežjih, predvsem na Facebooku in Instagramu, pojavili predvolilni oglasi stranke SDS, ki sta jih plačevala njena medija Nova24TV in Demokracija. Kot smo razkrili, njuno delovanje poganja madžarski denar.
Ali bodo v SDS za oglaševanje najeli tudi usluge Snežičeve agencije in kakšna bo njena vloga pred volitvami, še ni znano. Že zdaj pa je jasno, da ima Snežič velik vpliv ne samo na SDS, ampak tudi na aktualno vlado. Snežič je prijatelj predsednika vlade in po lastnih besedah njegov svetovalec za področje davkov. Ima pomembno besedo pri kadrovskih odločitvah stranke. Tesno je povezan z državljanko BiH Dijano Đuđić, ki je s SDS pred zadnjimi parlamentarnimi volitvami podpisala skoraj pol milijona evrov vredno posojilno pogodbo. Oba sta osumljenca v kriminalistični preiskavi mednarodne mreže za domnevno pranje denarja, ki je od leta 2016 v več državah obrnila več kot 22 milijonov evrov.
Preberite še:
Janša Jelinčiču speljal poslanko. Snežič reševal njene težave v BiH.
Prejšnji lastnik nakazoval denar v Snežičevo mrežo
S to mrežo so povezani tudi nekateri ljudje iz poslovne preteklosti nove Snežičeve agencije. Klavdija Snežič, nekdanja največja lastnica Nova24TV, je namreč podjetje, ki ga je nato preimenovala v oglaševalsko agencijo Snežič & company, kupila od znanega mariborskega gostinca in podjetnika Borisa Arka, nekdanjega lastnika restavracij Staro sidro, Ancora in Štajerc.
Arko je bil več let tudi solastnik in direktor mariborskega podjetja Princeps, ki je po poročanju portala N1 nakazalo vsaj 44 tisoč evrov državljanki Bosne in Hercegovine (BiH) Jeleni Sladojević. Gre za eno od slamnatih oseb iz prej omenjene mreže. Konec leta 2018 se je Arko umaknil iz Princepsa, zatem pa je podjetje zašlo v finančne težave in končalo v stečaju.
Stečajni upravitelj Miran Hude je pridobil podatke z bančnega računa za leto 2018. Tako je Princeps Sladojevićevi med januarjem in majem 2018 v desetih transakcijah nakazal skupno 44 tisoč evrov, ona pa Princepsu 25. aprila 2018 sedem tisoč evrov. Že pred časom smo razkrili, da je Sladojevićeva v tistem času od podjetij v Sloveniji na podlagi fiktivnih računov prejemala denar, ki ga je nato dvigovala v gotovini.
Boris Arko je podjetje, ki ga je prodal Klavdiji Snežič, kupil junija 2020, torej le nekaj mesecev po zamenjavi vlade. Njegov prvotni lastnik je bil Miroslav Hölbl, direktor in lastnik Radia City, vendar v slabih treh letih z njim ni ustvaril niti evra prihodkov.
Preberite še:
Rok Snežič nima bančnega računa, državo prosi za denar #dokumenti
Panoji ob slovenskih avtocestah v roke ljudi iz BiH
Ni sicer prvič, da se je Rok Snežič na takšen način vključil v predvolilno tekmo. Že konec leta 2017, tik pred predčasnimi parlamentarnimi volitvami, na katerih je zmagala SDS, so njegovi ljudje iz BiH prevzeli podjetje Urbanum, ki se ukvarja z zunanjim oglaševanjem na oglasnih panojih. Gre za elitna oglaševalska mesta v središču Ljubljane in na slovenskem avtocestnem križu.
30. novembra 2017, manj kot mesec dni pred tem, ko je Đuđićeva SDS posodila 450.000 evrov, je direktor Urbanuma postal Aleksandar Savanović. Gre za še enega sodelavca Snežičeve mreže, ki tako kot Đuđičeva prihaja iz Prijedorja v Republiki Srbski. Lastnik Urbanuma Tomaž Usenik je Savanoviću prepustil položaj direktorja, sam pa je obdržal lastništvo. Ko smo ga leta 2018 želeli vprašati o razlogih za takšno odločitev, se je opravičil in odložil telefon.
Usenik je podjetje po lanski zamenjavi oblasti prodal in to kupcu iz BiH. Novi lastnik podjetja Urbanum je namreč postal Redžep Muminović iz mesteca Lubarda na severozahodu BiH. Pri urejanju dokumentacije sploh ni bil prisoten, ampak je za to pooblastil drugo osebo. Ali bo podjetje Urbanum nadaljevalo s poslovanjem, ali pa bo ugasnilo, ni znano. Muminovićevi sorodniki pa že imajo v lasti podjetja, ki ustvarjajo nenavadno visoke prihodke.
Preberite še:
Rok Snežič klical posojilodajalko SDS pred bančnim okencem
Eno od teh je ljubljansko podjetje Bareta, ki sta ga vrsto let obvladovala Nijaz Muminović, prav tako iz Lubarde, in Franc Josef Virant, zdaj pa je v lasti Harisa Muminovića. V obdobju od 2018 do 2020 je z vsega štirimi zaposlenimi ustvarilo skupno 12,4 milijona evrov prometa. Ob tem pa doseglo le nekaj deset tisoč evrov čistega dobička.
S čim se ukvarja podjetje Bareta, ni povsem znano. Nima ne spletne strani ne nobenega kontakta. Po podatkih Agencije RS za okolje (ARSO) pa je vpisano v evidenco zbiralcev odpadkov. Njen zbirni center Bareta naj bi deloval na neznani lokaciji. Z odkupom, predelavo in prodajo odpadkov se sicer ukvarja tudi družba Meltal v lasti Rada Snežiča, strica Roka Snežiča.
Preberite še:
Državni HSE plačuje Snežičeve tožbe proti novinarjem in opoziciji