Na domačem trgu izdelkov za nosečnice in otroke prihaja do tektonskih premikov, zaradi katerih so zaskrbljeni tako potrošniki kot varuh konkurence. Združujeta se Baby Center in Pikalopolonica, dve naši največji verigi otroških trgovin.
Nastal bo velikan z okoli 70 maloprodajnimi enotami po vseh večjih krajih po državi, v katerih bodo prodali daleč največ avtosedežev, vozičkov, oblačil, obutve, kozmetike, igrač, pohištva in ostalih potrebščin. Obvladoval pa bo tudi distribucijske tokove za nekatere najbolj uveljavljene blagovne znamke. To pomeni, da mu bodo manjše trgovine in butiki, ki si ne morejo privoščiti dodatnih popustov in drugih ugodnosti, še težje konkurirali na trgu.
Toda pri več deset milijonov evrov vrednem poslu, v katerem bosta Baby Center in Pikapolonica dobila tudi novega lastnika, slovenski investicijski sklad Alfi, se je zapletlo pri pridobivanju potrebnih dovoljenj. Pod drobnogled so ga vzeli na Agenciji za varstvo konkurence (AVK) in po več mesecih analiz ugotovili, da bi lahko združeni trgovec omejeval konkurenco na več ključnih segmentih trga.
Kje bi lahko nastradali potrošniki
Po mnenju varuha konkurence bi lahko bila najbolj problematična prodaja otroških avtosedežev, vozičkov, stolčkov za hranjenje ter ležalnikov in gugalnikov. Gre za izdelke, ki so cenovno med najdražjimi, pomembne so blagovne znamke, pri vseh pa imata Baby Center in Pikapolonica največje tržne deleže.
Obe trgovski verigi imata ob tem tudi svojo veleprodajno mrežo. V Baby Centru blago naročajo prek svoje odvisne družbe Ariel, v Pikapolonici pa prek sestrske družbe Apollo. Tu pa bi lahko prišlo do zlorabe in izkoriščanja položaja na trgu. Svojim tekmecem bi lahko izdelke prodajali po višjih veleprodajnih cenah, kar pomeni, da ti ne bi bili več cenovno konkurenčni.
Zato so se v skladu Alfi, ki se je po naših informacijah že februarja letos dogovoril o prevzemu obeh trgovskih verig in začel s postopki pred AVK, morali ukloniti in sprejeti tako imenovane korektivne ukrepe. Drugače bi lahko varuh konkurence poslu prižgal celo rdečo luč, ta pa bi padel v vodo.
V želji po "pospešitvi predmetnega postopka in odprave kakršnihkoli sumov o skladnosti prijavljene koncentracije s pravili konkurence" so se strinjali, da bodo svojim konkurentom prej omenjene izdelke ponujali pod enakimi komercialnimi pogoji, kot jih imajo v Baby Centru in Pikapolonici sklenjene s svojima veleprodajnima družbama. Poleg tega tudi ne bi smeli zavračati njihovega povpraševanja ali z njimi prekinjati pogodb.
Po naših neuradnih informacijah so se v Alfiju ravno v teh dneh z AVK dogovorili o tem, da bodo zaveze veljale za obdobje kar petih let. V tem času pa bodo morali varuhu konkurence pošiljati poročila z vsemi podatki o sklenjenih in odpovedanih pogodbah ter maržah.
Alfi: Vsi trgovci imajo enake možnosti
V Alfiju se branijo, da bo združitev prej pozitivno vplivala na maloprodajni trg in da nikakor nimajo namena zlorabljati položaja na trgu.
"(Baby Center in Pikapolonica, op.p.) kupujeta izdelke na podlagi naročilnic tudi direktno pri proizvajalcih oziroma dobaviteljih v tujini. Enako možnost imajo vsi drugi trgovci na trgu Republike Slovenije, s tem pa so povezane tudi nizke vstopne ovire za vstop novih konkurentov na trg prodaje izdelkov," so zatrjevali v postopku pred AVK.
Kljub vsemu gre za trgovski verigi, ki upravljata z daleč največjim številom poslovalnic. Medtem ko se nekateri drugi bolj specializirajo na posamezne tržne segmente ali blagovne znamke, imata Baby Center in Pikapolonica najbolj obsežno ponudbo in tudi širok cenovni razpon izdelkov. Razlika je opazna tudi na spletu, kjer imajo pogoste akcijske ponudbe, ki si jih manjši konkurenti ne morejo privoščiti. Potem so tu še kartice zvestobe.
Manjši trgovci in butične trgovine morajo zato ubrati drugo pot. Osredotočajo se na ponudbo nekaterih ekskluzivnih znamk, tudi višjega cenovnega razreda, ki jih drugje ni mogoče najti. Akcije so bolj omejene na posamezno blagovno znamko ali izdelek in ne na večjo skupino izdelkov. Veliko delajo tudi na uporabniški izkušnji in na socialnih omrežjih sodelujejo s slovenskimi influencerji.
Ogromno posla tudi na Hrvaškem
Ko bo prevzem Baby Centra in Pikapolonice zaključen, bo šlo za enega največjih tovrstnih poslov pri nas v zadnjih letih. Alfi, ki mu je pred kratkim uspel nakup Engrotuša, bo pod svoje okrilje dobil skupino, ki v več državah ustvari več deset milijonov evrov prometa.
Baby Center, ki je bil do sedaj v lasti zakoncev Marjana in Marije Bevk, je imel ob koncu lanskega leta 28 lastnih in sedem franšiznih poslovalnic, s katerimi je ustvaril nekaj manj kot 30 milijonov evrov prihodkov in 1,35 milijona evrov dobička. V Sloveniji ima več kot 200 zaposlenih. Ob tem je imel še 12 lastnih in eno franšizno poslovalnico na Hrvaškem, kjer je dosegel okoli 14 milijonov evrov prometa.
Pikapolonico medtem obvladuje družina Volgemut s Ptuja. V Sloveniji imajo 34 prodajaln in okoli 140 zaposlenih, s katerimi so lani ustvarili skoraj 16 milijonov evrov prihodkov in okoli 115 tisoč evrov dobička. Tako kot Baby Center poslujejo na Hrvaškem, kjer imajo trgovine Bubamara in z njimi ustvarijo dodatnih deset milijonov evrov prometa.