V zadnjih tednih se veliko govori in piše, da po slovenskih šolah primanjkuje učiteljev in učiteljic. Nekatere šole zato pogodbeno zaposlujejo celo upokojene.
Toda najbolj me je presenetil zadnji prispevek, objavljen na portalu MMC. "Kljub pomanjkanju zaposlenih v šolstvu na zavodu za zaposlovanje opažajo, da se med poletnimi počitnicami k njim prijavi več sto šolnikov. Septembra se iz evidenc odjavijo in delodajalec jih nato znova zaposli za določen čas do naslednjega poletja," navaja avtor.
Gre za manipulacijo pri vodenju šol, s katero želijo ravnatelji med počitnicami prihraniti pri stroških plač? Ali za sistemsko napako ministrstva za šolstvo, ki ne zna urediti zaposlovanja na slovenskih šolah?
Kršitve bi morala obravnavati inšpekcija
Od urejanja plačnih razmerij v šolstvu smo v zadnjem obdobju prešli v fazo, ko nam resno grozi, da na šolah ne bomo več imeli strokovno usposobljenih učiteljev. Pa ne zgolj zaradi tega, ker mladih ta poklic ne veseli več kot v preteklosti, temveč zato, ker se morajo iz leta v leto boriti za svoje delovno mesto. Pogodbeno zaposlovanje mladim ne prinaša možnosti za ustvarjanje samostojnega življenja in ne omogoča kreditne sposobnosti. Učitelji zato iščejo zaposlitve v drugih panogah, četudi zanje niso strokovno usposobljeni, saj tam lažje dobijo zaposlitev za nedoločen čas.
Vodstva šol imajo pri tem v rokah "škarje in platno". Pomanjkanje kadra zapolnjujejo z vsakoletnimi pogodbami za določen čas, čeprav vedo, da lahko posameznega učitelja na tak način zaposliš zgolj za eno leto, v nadaljevanju pa ga moraš za enako delo zaposliti za nedoločen čas. Tega so jih učili v šoli za ravnatelje, to zahteva zakon. Če temu ni tako, gre za kršitve, ki bi jih morale obravnavati inšpekcije.
Najmanj nepošteno do tako imenovanih pogodbenikov je, da jih zaposlijo od septembra do konca junija, nato pa mladi dva meseca brez prihodkov lahko razmišljajo, kako in kaj bodo počeli z novim šolskim letom. Eni se s tem sprijaznijo, drugi se odločijo oditi drugam. Primer: učitelja se zaposli septembra za določen čas do konca junija, nato pa ga ponovno zaposlijo septembra za določen čas. Da ne bi kršili zakona, mu dodajo ali odvzamejo kakšno obveznost in s tem so pred zakonom čisti. Zaposleni pa nima možnosti pritožbe. To lahko sprejme ali odide. In kot kaže, je slednjih vedno več.
Ob izbiri kandidatov za delovna mesta pa prihaja tudi do nepravilnosti. Mednje zagotovo sodijo pristranskost pri izbiri kandidata in pomanjkanje transparentnosti. Nepravične so tudi razmere na delovnem mestu učiteljev, ki so zaposleni za določen čas. Zaradi negotovega položaja so pripravljeni sprejeti manj ugodne pogoje dela ali pa so izpostavljeni pritiskom. To ustvarja neenake pogoje med učitelji, kar vpliva na njihov občutek varnosti in kakovost njihovega dela. Tudi zaradi vsega navedenega je v mnogih krajih nemogoče dobiti ali na novo zaposliti določene profile učiteljev.
In zakaj prihaja do vsega tega?
Učitelji nimajo pravne zaščite
Na prvem mestu zaradi pomanjkanja učinkovitega nadzora nad zaposlovanjem v šolah in omejenih možnosti pritožb za učitelje, ki menijo, da so bili nepravično obravnavani. V mnogih primerih učitelji ne vedo, kam se obrniti ali kako zaščititi svoje pravice. Čeprav bi moral biti sindikat njihova "prva pomoč", se z njihove strani velikokrat več govori, kot naredi. Tako so pogodbeniki prepuščeni sami sebi in le redki si ob prekinitvi delovnega razmerja za določen čas lahko privoščijo pravno pomoč.
Vse to zahteva izboljšanje nadzora, večjo transparentnost in poštenost v postopkih zaposlovanja ter boljšo pravno zaščito učiteljev. Samo tako se lahko zagotovi, da bodo učitelji izbrani na podlagi svojih kvalifikacij in bodo imeli enake pogoje za delo ter poklicno rast.
In seveda, da bodo ostali v šolskem sistemu, ki postaja po strokovni plati vedno bolj podhranjen.
Za konec: med šolniki prihaja do menjave generacij, kar bo še dodatno otežilo celoten vzgojno-izobraževalni proces. Nujno bi morali razmišljati o kakovostnem delu s študenti na pedagoških in filozofskih fakultetah. Kolege pozivam, naj jim dajo čim več strokovnega znanja, praktičnega usposabljanja in volje do tega čudovitega poklica. Potem se v svoji poklicni karieri ne bodo "pehali" samo za plačilom, temveč bodo srčno opravljali svoj poklic, hkrati pa bodo z dobrim delom pridobivali tudi na priljubljenosti.
Med učenci, starši in družbo kot celoto.
O avtorju:
Doc. dr. Bojan Macuh je sociolog, predavatelj in nekdanji ravnatelj.
Mnenje avtorja ne odraža nujno stališča uredništva.