Gospa Božič Marolt, imamo problem: za koga vse dela vaša Mediana?

Najbolj odmevne ankete javnega mnenja v državi opravlja agencija, ki je pred volitvami delala za eno od političnih strank. Z vsaj dvema pa se je očitno zapletla v sumljive aranžmaje, s katerimi jim je zelo verjetno umetno napihovala priljubljenost.

Avtor: Primož Cirman
sobota, 2. 11. 2024, 05:55


janja bozic marolt-pl
Na Mediano in druge agencije pogosto letijo očitki, da javno mnenje ob tem, ko ga merijo, tudi ustvarjajo. Na fotografiji Janja Božič Marolt, direktorica Mediane.
Primož Lavre

Že vrsto let se slovenski politični prostor dvakrat na mesec za nekaj trenutkov popolnoma ustavi. To se zgodi drugo in zadnjo nedeljo v mesecu, ko dva od največjih slovenskih medijev objavita anketo agencije Mediana o priljubljenosti političnih strank in najvidnejših domačih politikov.

Ko pride "tista nedelja v mesecu", so vsi politiki, njihovi svetovalci, piarovci in prijatelji, člani, simpatizerji, uslužbenci in financerji strank, novinarji, lobisti in vsi "običajni" ljudje, ki so odvisni od spremljanja domače politike, v večernih urah priklenjeni bodisi ob televizijo bodisi ob svetovni splet. Komu je priljubljenost zrasla in komu je padla? Kdo je "in" in kdo je "out"? Kdo je v anketi pridobil četrtino promila in kdo je v rdečem?

Vsem v Sloveniji, ki živijo od politike ali zanjo, je anketa Mediane "garmin", zemljevid, ki usmerja njihovo delovanje in vedenje. Zmagovalci vsakomesečne ankete dobijo potrditev, da delajo prav. Poraženci se ubadajo s tem, kdo je za to kriv in kaj bi morali spremeniti.

Nato pride ponedeljek in cel teden analiz. In takrat na sceno v dolgih urah razprav, ki so dostikrat– kot bi rekel ameriški komik Jerry Seinfeld– klepetanje o ničemer, vstopi Janja Božič Marolt, direktorica Mediane.

Preberite še:
Kako je agencija Mediana napihovala priljubljenost Zdravka Počivalška

Prerokinja, ki napoveduje, kdo bo "Dončić politike"

Janja Božič Marolt v Sloveniji že dolgo nima več vloge običajne politične komentatorke. Za razliko od ostalih likov v tem "showu" njena agencija dela ankete, ki jih dvakrat mesečno objavljajo mediji. Pustimo tokrat ob strani vprašanje, ali je to prav. V ZDA recimo z izjemo obdobja pred volitvami v političnih oddajah največjih TV mrež praviloma ne boste ugledali Nata Silverja, ki se je v zadnjem desetletju izkazal za najzanesljivejšega merilca javnega mnenja.

vladimir-prebilič
V istem času, ko je Mediana delala za Vesno, je tako gospa Božič Marolt javno komentirala kampanjo Vesne in Prebiliča. Označevala ga je za "dobrega in kvalificiranega komunikatorja", ne da bi razkrila, da Mediana dela za stranko.
Posnetek zaslona

Vse to daje gospe Božič Marolt status oziroma privilegij nekakšne prerokinje, svečenice javnega mnenja, Pitije iz slovenskih Delfov, ki napoveduje, kdo bo "novi Luka Dončić slovenske politike", koga pa bo ta počasi izpljunila na smetišče zgodovine. Janja Božič Marolt je v tej vlogi kot rimski cesar, ki domačim političnim gladiatorjem kaže palec gor ali dol.

vladimir-prebilič
Agencija Mediana je od stranke Vesna pred zadnjimi evropskimi volitvami prejela več kot osem tisoč evrov.
necenzurirano.si

V njene besede in napovedi se pač ne dvomi. Pa naj gre za ankete, ki postavljajo in odstavljajo politike, ali merjenje ratingov za televizije in druge medije, ki Mediani v slovenski politično-medijski kloaki daje dodatno moč. Četudi smo v Sloveniji večkrat slišali, da posamezne agencije javnega mnenja ne merijo, ampak ga tudi ustvarjajo, je večina tistih, ki "živi" od rezultatov teh anket, ob teh namigih vedno odmahovala z roko.

Do zdaj.

Preberite še:
Zakaj agencija Mediana ni razkrila, da je pred volitvami delala za Prebiliča

Zakaj Mediana ni razkrila, da je delala za Prebiliča?

V minulem tednu smo namreč izvedeli, da je Mediana v kampanji pred evropskimi volitvami delala za stranko Vesna, na listi katere se je v evropski parlament uvrstil Vladimir Prebilič, že nekaj časa eno bolj "vročih" imen v domačem političnem prostoru. V stranki pravijo, da so pri Mediani za dobrih osem tisoč evrov naročili zgolj dve anketi, ne pa storitev ostalega političnega svetovanja.

Za primerjavo: celotna kampanja Prebiliča in Vesne je stala približno 60 tisoč evrov. Sedmino proračuna sta torej porabila za Mediano. Tu naletimo na bistvo težave: v kolikšni meri je Mediana merila priljubljenost Vesne, ki se je v mesecu potrojila, v kolikšni meri pa je pomagala ustvarjati Prebiličev "hype", ki je za uspeh kampanj ključen? Ljudje pač radi vedno gredo k zmagovalcem.

V istem času, ko je Mediana delala za Vesno, je tako gospa Božič Marolt javno komentirala kampanjo Vesne in Prebiliča. Označevala ga je za "dobrega in kvalificiranega komunikatorja", ne da bi razkrila, da Mediana dela za stranko. Le dva tedna po volitvah je Prebiliča celo uvrstila na vrh lestvice najbolj priljubljenih politikov, na katerega se do danes nikoli več ni vrnil.

mediana
Povežimo Slovenijo se je kot resen konkurent na parlamentarnih volitvah prvič pojavil v začetku decembra v anketi Mediane za RTV.
Posnetek zaslona

Preberite še:
"Zgrožen sem. To je klasičen primer manipulacije z rezultati javnomnenjske raziskave."

Napihovali priljubljenost Počivalška in Pivec

Tisti, ki se v Sloveniji ukvarjajo z javnim mnenjem, vam bodo neradi priznali, da je tega seveda mogoče tudi ustvarjati. Ključ je, pravijo, v vzorcu - v izbiri oseb iz baze, za katere anketarji vnaprej vedo, kam so politično bolj nagnjeni. Ni malo naročnikov, od političnih strank naprej, ki pridejo do agencije, češ da potrebujejo "dobro anketo".

In spet smo pri Mediani. Ista agencija je v mesecih pred parlamentarnimi volitvami 2022 pri dveh, takrat novih političnih projektih v določenem obdobju izmerila nenavadno visok skok priljubljenosti, ki se je že teden ali dva pozneje razblinila v prah. Prvi primer je Povežimo Slovenijo/Konkretno, ki se je takoj po kongresu po priljubljenosti zelo približal SDS. Drugi je Naša dežela Aleksandre Pivec, ki jo je Mediana na vrhuncu njenih pogovorov s pobeglimi poslanci DeSUS uvrstila kar na četrto mesto v državi.

mediana
Ko je Zdravko Počivalšek (na fotografiji) s partnerji zagnal gibanje Povežimo Slovenijo, je to v anketah Mediane naenkrat doseglo visoko podporo, ki je že čez nekaj tednov upadla.
Mediana/Pop TV/Delo/RTV

Od kod kar naenkrat tako visoki ratingi za dva politična projekta, ki sta bila na poznejših volitvah daleč od parlamentarnega praga? Obema anketama je skupno, da jih je naročila RTV Slovenija. V nadzornem svetu javne hiše pa je takrat sedela vsaj ena oseba, ki je bila zelo povezana z eno od teh strank.

Ista agencija, popolnoma različne meritve

Toda dejstvo je naslednje: ista agencija se je v tistem času podpisovala pod meritve javnega mnenja, ki so vsaj pri teh dveh strankah dajale popolnoma različne rezultate. Zakaj, še danes ne vemo. Ravno nasprotno: v množici, ki tisto nedeljo v mesecu čaka na ankete Mediane, se velika večina, od medijev naprej, raje dela, da je vse v najlepšem redu.

Pa vendarle: Slovenija, imamo problem. Resen. Vodič po domačem javnem mnenju namreč piše agencija, ki je pred enimi volitvami delala za eno od političnih strank, pred drugimi pa se je z vsaj dvema zapletla v sumljive aranžmaje, s katerimi jim je zelo verjetno umetno napihovala priljubljenost. Če se v Avstriji zaradi prirejanja anket končujejo politične kariere, pri nas te dejavnosti ne regulira nihče. Vsi bi morali zahtevati razkritja morebitnih konfliktov interesov in pojasnila, kaj vse se je z anketami dogajalo pred volitvami 2022.

Za začetek.