Tako je država reševala Pečečnikov posel

Vladni dokumenti razkrivajo: Joc Pečečnik je državi dobavil neustrezne maske in ji za prevoz zaračunal preveč. Objavljamo tudi skriti sklep, s katerim ga je reševala Janševa vlada.

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
torek, 16. 6. 2020, 05:55


20200312-00995042
/
STA

Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek je tik pred uradnim koncem epidemije vladi predlagal sklep, ki je državnemu zavodu za blagovne rezerve omogočil odkup ogromnih količin neustreznih obraznih mask in dokončanje mega posla z Jocem Pečečnikom.

Vlada ga je 25. maja sprejela na dopisni seji. O tem ni obvestila javnosti. Do včeraj je pred javnostjo skrivala celo dnevni red te seje. Vladni urad za komuniciranje nam je sklep poslal šele po tem, ko smo ga izrecno zahtevali. Danes ga objavljamo na necenzurirano.si. Zakaj je vlada skrivala sklep, postaja jasno ob razkritjih v nadaljevanju. Šlo je namreč za ključno pravno podlago, s katero je vlada reševala nasedle posle izbranih dobaviteljev mask. ­

Podjetnik Joc Pečečnik je danes za necenzurirano.si predstavil svojo plat zgodbe o dobavi zaščitne opreme za državo.

Maske brez ustreznih oznak

8. aprila je zavod za blagovne rezerve s podjetjem Public Digital Infrastructure, ki je v lasti Joca Pečečnika, sklenil 31 milijonov evrov vredno pogodbo o dobavi velikih količin zaščitne opreme. Po vrednosti je šlo za največjo naročilo v času epidemije COVID-19. Pečečnik bi moral v Slovenijo dobaviti:

-        2 milijona kosov zaščitnih mask FFP2 po ceni 1,85 evra na kos,

-        1 milijon kosov zaščitnih mask FFP3 po ceni 3,6 evra na kos,

-        2 milijona kosov medicinskih mask 2R po ceni 0,62 evra na kos,

-        Po 250.000 kosov zaščitnih oblek za zdravstveno osebje oziroma zdravnike po ceni 13,32 evra za kos oziroma 30,86 evra na kos in 

-        5 milijonov zaščitnih rokavic po ceni 0,8 evra na kos.

Zaščitna oprema bi morala biti pri nas najpozneje do 15. maja. Že v osnovni pogodbi je zavod zahteval, da mora vsa oprema ustrezati slovenskim standardom in predpisom. To bi moral dobavitelj, torej Pečečnik, dokazati z ustreznimi certifikati. Vse naročene maske bi morale namreč imeti ustrezno zaščito, da bi jih lahko uporabljali v zdravstvu.

Toda pri tem se je kmalu zapletlo. Pečečnik je namreč najprej v Slovenijo namesto mask FFP2 dobavil kirurške maske 2R, ki sploh niso bile del pogodbe. Zavod jih je odkupil, pri čemer je s Pečečnikom sklenil novo pogodbo. Prav tako Pečečniku ni uspelo dobaviti dogovorjenih mask tipa FFP3, ki nudijo najvišjo stopnjo zaščite.

Maske tipa FFP2, ki jih je uspel uvoziti, pa niso imele ustreznih oznak. Natančneje, bile so brez oznake, ki bi dokazovale, da gre za standard za osebno dihalno opremo (CE), in brez pripisane štirimestne številke, ki jamči, da ne gre za ponaredek ali slabe materiale.

Preberite še:

Milijonsko oškodovanje proračuna pri zadnjih nakupih mask

Pečečnik v težavah, država na pomoč

Pečečnik je zato zašel v težave. Zamujal je z roki. Zdravstveno osebje je nujno potrebovalo maske, ki pa so obtičale na carini. Pristojni organi teh mask zaradi neustreznih oznak niso želeli spustiti v promet. Za celotno opremo, ki jo je uvozil, je Pečečnik že pred tem na Kitajsko nakazal predplačilo, za katerega je pred tem najel posojilo. Po naših informacijah je zaradi posla z maskami pred tem prodal celo del svojega premoženja.

Še v četrtek, 21. maja, je zavod Pečečnikovo podjetje pozval, da mu mora v osmih dneh dobaviti celotno pogodbeno dogovorjeno količino, sicer bo odstopil od pogodbe. Pečečnik je bil stisnjen ob zid. V Sloveniji je imel maske, ki jih ne bi smel prodajati na trgu v EU. 

A nato se je začela državna akcija reševanja. Le štiri dni pozneje, 25. maja, je Janševa vlada na Počivalškov predlog na dopisni seji sprejela sklep, s katerim je spremenila pravila igre. Zavodu za blagovne rezerve je omogočila, da je lahko prevzel tudi osebno varovalno opremo, ki nima potrebnih dokumentov oziroma ni označena skladno z zakonodajo. Vanjo spadajo tudi neustrezne maske tipa FFP2, ki jih je uvozil Pečečnik. 

Sklep, s katerim je vlada reševala izbrane dobavitelje. Do včeraj ga ni bilo mogoče najti na spletnih straneh vlade.
Sklep, s katerim je vlada reševala izbrane dobavitelje. Do včeraj ga ni bilo mogoče najti na spletnih straneh vlade.
necenzurirano.si

Pri tem se je vlada sklicevala na priporočilo Evropske komisije, da lahko osebna varovalna oprema pride v posamezno državo, četudi pred tem vsi postopki ugotavljanja, ali je certificirana in primerna za uporabo, še niso dokončani. S tem priporočilom, sprejetim že marca, so želeli v Bruslju preprečiti, da bi posameznim državam na vrhuncu epidemije zmanjkalo mask in druge zaščitne opreme. Pod določenimi pogoji so zato sprostili njihov uvoz. 

Do včeraj je pred javnostjo skrivala celo dnevni red te seje. Na spletni strani vlade ga ni bilo mogoče najti.
Do včeraj je pred javnostjo skrivala celo dnevni red te seje. Na spletni strani vlade ga ni bilo mogoče najti.
necenzurirano.si

Janševa vlada je torej tik pred uradnim koncem epidemije uporabila evropska priporočila za hude čase, saj je le tako lahko rešila izbrane dobavitelje – četudi se je zdaj izkazalo, da država njihove opreme med epidemijo sploh ni potrebovala.

Uradno: za prevoz je zaračunal preveč

Omenjeni sklep vlade je dar z neba za Pečečnika in ostale izbrane dobavitelje. Zavodu je namreč omogočil prevzem zaščitnih mask in ostale opreme ne glede na to, ali je dejansko ustrezna ali ne. Njeno zdravstveno in varnostno ustreznost bo zavod preverjal šele naknadno. Če bo tržni inšpektorat ugotovil, da dobavljeno blago ne izpolnjuje vseh zahtev, bo moral Pečečnik vrniti plačano kupnino. Če tega Pečečnik ne bo storil, bo zavod unovčil garancijo prvovrstne banke, ki mora veljati do sredine julija. 

Toda pri tem velja opozoriti, da je garancijske posle v času krize zavarovala državna SID banka. Če bi zavod unovčil Pečečnikovo garancijo, bi se tako lahko zgodilo, da bo na koncu vse spet plačala država in to prek SID banke. Podjetje Public Digital Infrastructure, ki ga Pečečnik obvladuje prek Nizozemske, denarja za vračilo nima. Konec leta 2018 ni imelo nobenega premoženja, ob tem pa je imelo za več kot pol milijona evrov dolgov. Prav to je verjetno razlog, da je Pečečnik posel z zavodom izpeljal prek praznega podjetja. 

Pečečnik je na koncu moral nekoliko popustiti le pri ceni. Vrednost 31 milijonov evrov pogodbe se je znižala na slabih 19 milijonov evrov. Večino tega denarja je Pečečnik dobil že aprila. V začetku tega meseca mu je zavod nakazal še 1,4 milijona evrov, zavod pa je del kupnine še zadržal. Pečečnik je moral pristati na to, da DDV ne bo zaračunal zavodu, zaradi manjših količin pa so se znižali tudi stroški prevoza. 

Po prvotni pogodbi je sicer Pečečnik državi za prevoz zaračunal 5,5 milijona evrov. Dokumenti potrjujejo, da je bilo to preveč. "Pogodbeni stranki ugotavljata, da je dobavitelj kupcu pri dosedanjih dobavah zaračunal preveč stroškov transporta in blaga," je mogoče prebrati v enem od dodatkov k pogodbi. A Pečečniku dela tega denarja ne bo treba vračati, saj je zavod pristal na dobropis.