Do državnozborskih volitev še:

Razkrivamo: Naročniki Telekoma plačujejo televizijo SDS

Kako državni Telekom Slovenije od lanske zamenjave oblasti prikrito financira delovanje Nova24TV?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
ponedeljek, 27. 12. 2021, 05:55


mreža Nova24TV
Telekom Slovenije ni samo največji državni oglaševalec na Nova24TV, ampak je po zamenjavi vlade postal tudi njen glavni financer. To pomeni, da njeno delovanje financirajo Telekomovi naročniki, zaradi vsega tega pa je nižji tudi dobiček večinsko državnega podjetja.
necenzurirano.si

Največja domača komercialna televizija Pop TV je vladajoči stranki trn v peti že od lanske zamenjave oblasti. Na njenega lastnika, medijsko družbo Pro Plus, najbolj intenzivno pritiska prek Telekoma Slovenije, ki je v večinski lasti države. Aprila letos je Telekom premaknil Pop TV in Kanal A šele na 11. in 12. mesto v novi programski shemi. Pred tedni pa so zaokrožile informacije, da bi lahko Telekomovi naročniki v volilnem letu ostali celo brez Pop TV, ki gosti ključna predvolilna soočenja. 

Medtem je državni telekomunikacijski operater precej bolj prijazen do Nova24TV, strankarske televizije SDS. Vrsto let je njen največji državni oglaševalec. Njena programa sta v shemi Telekoma Slovenije od letos na visokem 7. in 8. mestu. To pomeni, da sta – drugače kot Pop TV in Kanal A – dosegljiva z enim pritiskom na daljinec. Danes razkrivamo, da je Nova24TV, ki napada opozicijo, novinarje, pravosodje in vse druge kritike vlade, od Telekoma takoj po prihodu tretje Janševe vlade na oblast dobila novo, tokrat največje darilo.

Telekom namreč že od sredine lanskega leta televiziji Nova24TV plačuje nadomestilo za distribucijo programov, ki je v primerjavi z drugimi programi nesorazmerno visoko. Po naših informacijah naj bi ji Telekom kot edini operater v paketu z nekaterimi drugimi televizijami mesečno plačeval 112.000 evrov, pri čemer naj bi Nova24TV prejela večino tega zneska. V letu in pol ji je tako državni operater skupaj nakazal skoraj 1,5 milijona evrov. 

Programa Nova24TV sta v shemi Telekoma Slovenije od letos na visokem 7. in 8. mestu. To pomeni, da sta kljub slabi gledanosti dosegljiva z enim pritiskom na daljinec.
Programa Nova24TV sta v shemi Telekoma Slovenije od letos na visokem 7. in 8. mestu. To pomeni, da sta kljub slabi gledanosti dosegljiva z enim pritiskom na daljinec.
Profimedia

Tako visokih plačil po naših podatkih nikakor ni mogoče upravičiti s kriteriji gledanosti. To krepi sume, da Telekom, ki ga obvladujejo kadri SDS, na ta način prikrito financira medijski projekt vladajoče stranke. 

Preberite še:
V propagandni aparat SDS pred volitvami tudi denar državnih podjetij

Operacija za prikrito pomoč Nova24TV

Na Telekomu Slovenije, ki ga od marca letos vodi Cvetko Sršen, nekdanji kandidat SDS za župana Krškega, so s pojasnili skopi. Na več naših vprašanj, ki jih objavljamo v okvirju, niso odgovorili. Poudarili so le, da programsko shemo nenehno nadgrajujejo in skrbijo, da uporabnikom zagotavljajo čim bolj raznoliko ponudbo. "Za slovenske linearne TV-programe, ki so uporabnikom dosegljivi v različnih programskih shemah, skladno s 112. členom zakona o medijih omogočamo enakopravne pogoje razširjanja programov. Ostalih podrobnosti, ki se nanašajo na sodelovanje z našimi poslovnimi partnerji, zaradi spoštovanja poslovnih dogovorov ne razkrivamo," so sporočili. 

Toda operacija za prikrito pomoč Nova24TV se je očitno začela že takoj po zamenjavi oblasti. Po naših informacijah je tako Telekom že lani spomladi sklenil pogodbo z Inštitutom za avtorsko pravico, ki ga je nekaj mesecev pred tem na domačem naslovu v Škofji Loki ustanovil Blaž Rant. Gre za nekdanjega direktorja združenja SAZAS, ki upravlja z denarjem od avtorskih pravic domačih glasbenikov, v zadnjih letih pa je bilo vpleteno v več afer. Rant je bil letos jeseni tudi eden od kandidatov za programskega svetnika RTV Slovenija.

Kako si je največja vladna stranka zagotovila državno financiranje svoje televizije.
Kako si je največja vladna stranka zagotovila državno financiranje svoje televizije.
necenzurirano.si

Inštitut za avtorsko pravico je dejansko začel delovati šele 26. marca lani, le 13 dni po nastopu tretje Janševe vlade. Takrat je odprl bančni račun in to le zaradi posla s Telekom. Že takoj zatem je namreč inštitutu uspel veliki met. Telekom je prepričal, da mu začne plačevati nadomestilo za distribucijo Nova24TV in več drugih programov. Katere medijske hiše še zastopa Rantov inštitut, uradno ni mogoče izvedeti. Po naših informacijah pa sta bila ob Nova24TV takrat med njimi še dve:

- podjetje PRO TV, ki izdaja program TV3. Njegov polovični lastnik je Andrej Kregar, nekdanji izvršni direktor družbe Nova24TV, ki je imel leta 2015 pomembno vlogo pri ustanavljanju te televizije. 

- podjetje Topstream, lastnik programov Golica TV in Čarli TV. Lastniško ga obvladujeta Denis Hovelja in Dalibor Kosmina, lastnik podjetja Biovis. To se ukvarja s trženjem prehranskih dopolnil. med prvim valom epidemije pa je državnemu zavodu za blagovne rezerve dobavilo za milijon evrov mask FFP2.

Preberite še:
Tajni načrt za politično pokoritev Pop TV

Kakšna je gledanost strankarske televizije SDS

Samo v lanskem letu je Inštitut za avtorsko pravico, ki nima nobenih kontaktnih podatkov, po uradnih podatkih ustvaril 918.000 evrov prihodkov. Denar je praktično v celoti nakazal naprej svojim poslovnim partnerjem, največji delež Nova24TV, ostalo pa drugim medijskim hišam. Do konca letošnjega leta bo od Telekoma Slovenije prejel skupno okrog dva milijona evrov. Po naših informacijah mu mora Telekom po pogodbi za paket Nova24TV in drugih programov mesečno plačevati 0,6 evra na naročniški priključek. Gre za znesek, ki je nesorazmerno visok glede na gledanost. 

Za primerjavo: Telekom medijski hiši Pro Plus za paket Pop TV, Kanal A in več drugih programov mesečno plačuje od 2,3 do 3,2 evra na priključek. Čeprav torej Pro Plus prejme le petkrat več denarja za nadomestilo od Nova24TV, je razlika v gledanosti do dvajsetkrat večja. Po podatkih, ki smo jih pridobili v uredništvu, je povprečna gledanost Pop TV med letošnjim januarjem in novembrom znašala dobrih 18 odstotkov. To Pop TV z naskokom uvršča na prvo mesto v Sloveniji. Na tej lestvici je Nova24TV šele na 11. mestu. S povprečno gledanostjo nižjo od enega odstotka se uvršča med televizijska programa Brio in Diva.

Ko je bil izvršni direktor televizije Nova24TV še Aleš Hojs, aktualni notranji minister, je večina denarja za njeno delovanje, prišla z Madžarske. Zdaj ga je očitno zamenjal denar državnega Telekoma Slovenije.
Ko je bil izvršni direktor televizije Nova24TV še Aleš Hojs, aktualni notranji minister, je večina denarja za njeno delovanje, prišla z Madžarske. Zdaj ga je očitno zamenjal denar državnega Telekoma Slovenije.
STA

Pop TV tako mesečno doseže skoraj 900.000 gledalcev, Nova24TV pa sedemkrat manj – le slabih 129.000, s čimer komaj prehiteva program National Geographic. Kljub temu ima Nova24TV v primerjavi z ostalimi programi pri Telekomu privilegiran položaj:

skupaj z ostalimi manjšimi programi v paketu prejema enako nadomestilo kot recimo Planet TV, ki ima 4,5-večjo povprečno gledanost, v času podpisa pogodbe pa je bil še v lasti Telekoma.

- povprečna cena za distribucijo programov, ki jo operaterji v Sloveniji mesečno plačujejo na naročniški priključek, znaša 0,16 evra. Telekom za paket Nova24TV plačuje skoraj štirikrat več. 

Preberite še:
Janša želi nadzor še nad POP TV

Zakaj ima Telekom Slovenije težavo

A Telekom Slovenije ima pri pojasnjevanju, zakaj je z Inštitutom za avtorsko pravico sklenil takšen dogovor, še eno težavo. Po naših informacijah namreč pogodba določa, da bi moral inštitut v šestih mesecih po podpisu skleniti pogodbe še z vsaj dvema telekomunikacijskima operaterjema. A tega še ni storil, zatrjujejo naši viri. Ravno nasprotno: Telekom je še vedno edina stranka inštituta. Tako T-2 kot A1 precej nižje nadomestilo plačujeta neposredno Nova24TV.

Nova24TV širi vsebino, prijazno do SDS in njenega predsednika Janeza Janše, ter napada vse njene nasprotnike.
Nova24TV širi vsebino, prijazno do SDS in njenega predsednika Janeza Janše, ter napada vse njene nasprotnike.
Posnetek zaslona

Ali to pomeni, da lahko na Telekomu pogodbo takoj prekinejo, za zdaj ni znano. Kot že omenjeno, v Telekomu informacij o konkretnih poslih ne dajejo. Toda prav zaradi tega razloga naj bi si inštitut in nekateri ljudje iz kroga sedanje oblasti v zadnjih mesecih na različne načine skušali izboriti, da bi tudi ostali operaterji (T-2, A1 in Telemach) nadomestilo za distribucijo programov Nova24TV plačevali na enak način kot Telekom – torej prek inštituta kot posrednika. To bi mu mesečno prineslo več sto tisoč evrov dodatnih prihodkov. 

Pri tem ima vladajoča stranka na voljo več možnih oblik pritiska na operaterje. Kot je znano, jih je ministrstvo za kulturo, ki ga vodi Vasko Simoniti (SDS), že lani poleti s predlogom nove medijske zakonodaje skušalo prisiliti v plačevanje prispevka za financiranje slovenske televizijske produkcije, ki bi se zbiral v posebej za to ustanovljenem skladu. Na ta način je želela država od operaterjev letno zbrati 25 milijonov evrov, kar je več kot polovico proračuna nacionalne televizije. Do tega denarja bi bili upravičeni le izdajatelji televizijskih programov, ki imajo status nepridobitnega medija posebnega pomena. Šlo je za kriterij, pisan na kožo Nova24TV, ki si takšen status želi pridobiti že od leta 2016. Lani jeseni je vlada predlog nove zakonodaje sama umaknila.

Kaj smo vprašali Telekom Slovenije

1. Kolikšno nadomestilo za distribucijo oziroma sorodne pravice Telekom Slovenije na mesečni ravni plačuje zavodu Inštitut za avtorsko pravico?
2. Kdaj je Telekom Slovenije sklenil pogodbo o plačevanju s tem zavodom in kolikšno je obdobje trajanja pogodbe?
3. Ali lahko potrdite ali zanikate, da znaša mesečni znesek nadomestila približno 120.000 evrov?
4. Na kolikšno število TV programov se nanaša to nadomestilo in katere?
5. Po kakšnih ekonomskih kriterijih se je Telekom Slovenije odločil za plačevanje tega nadomestila?
6. Ali je Telekom Slovenije z družbo Pro Plus že sklenil dogovor o nadomestilu za predvajanje vsebin za leto 2022 in prihodnja leta?
7. Ali bo Telekom Slovenije iz programske sheme odstranil kanale v lasti družbe Pro Plus (Pop TV, Kanal A ...)? Če, kdaj in zakaj?