Do državnozborskih volitev še:

V propagandni aparat SDS pred volitvami tudi denar državnih podjetij

Telekom Slovenije, Zavarovalnica Triglav in druga državna podjetja so poganjala delovanje medijev SDS in plačevala njeno politično propagando. Koliko denarja so za to porabila?

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
torek, 7. 12. 2021, 05:55


aleš-hojs
Ko je bil Aleš Hojs direktor televizije Nova24TV, je na bančni račun dobivala nakazila tako z Madžarske kot od nekaterih največjih državnih podjetij. Njihovi direktorji so si s plačevanjem oglasov kupovali tudi naklonjenost SDS. Danes je Hojs minister za notranje zadeve, pristojen za policijo.
STA

Danes in jutri bo parlamentarna preiskovalna komisija, ki se ukvarja z domnevno nezakonitim financiranjem SDS, zaslišala več prič in skušala ugotoviti, od kod stranka Janeza Janše dobiva denar za volilne kampanje in delovanje ter širjenje svoje politične propagande. Včeraj smo razkrili, da se je v manj kot štirih letih z madžarskih računov v Slovenijo prelilo najmanj 12 milijonov evrov. Danes pa razkrivamo, da so politično propagando SDS financirala tudi državna podjetja. 

Tako je tik pred zadnjimi državnozborskimi volitvami leta 2018 eden od največjih oglaševalcev na televiziji Nova24TV in istoimenskem spletnem portalu postal Telekom Slovenije, ki je v večinski lasti Republike Slovenije. Telekomovi oglasi so se na Nova24TV pojavili v začetku leta 2018, tik po izbruhu afere z Dijano Đuđić, ko so morali v SDS pretrgati posojilno pogodbo s to državljanko BiH in ji vrniti izposojeni denar. 

Višino in časovnico plačil so v Telekomu Slovenije prilagajali političnim razmeram. V dneh pred volitvami, ko je kazalo na veliko zmago SDS, so svoj proračun za Nova24TV okrepili. Praktično enaka je bila zgodba pred lanskoletno zamenjavo oblasti. Ko se je v političnih kuloarjih že govorilo, da sta Zdravko Počivalšek (SMC) in Aleksandra Pivec (DeSUS) prestopila na Janševo stran, je Telekom pod vodstvom Tomaža Seljaka po več mesecih obnovil oglaševalsko kampanjo na Nova24TV. Konec lanskega januarja ji je tako nakazal prvih šest tisoč evrov. Seljak se je nato na čelu Telekoma presenetljivo obdržal skoraj leto dni Janševe vlade.

V SDS so si izposodili 450.000 evrov od Dijane Đuđić, za katero stoji Rok Snežič. Ko so ob izbruhu afere razdrli posojilno pogodbo, so se začela nakazaila od državnih podjetij na račun Nova24TV.
V SDS so si izposodili 450.000 evrov od Dijane Đuđić, za katero stoji Rok Snežič. Ko so ob izbruhu afere razdrli posojilno pogodbo, so se začela nakazaila od državnih podjetij na račun Nova24TV.
Arhiv

Ob Telekomu na seznamu oglaševalcev v medijih, ki napadajo politično opozicijo, novinarje, sodnike, tožilce, nevladne organizacije, protivladne protestnike in druge nasprotnike oblasti, najdemo tudi druga državna podjetja: Slovenske železnice (SŽ), Zavarovalnico Triglav, Petrol in trgovca z električno energijo E3, ki je bil do lani v lasti Elektra Primorska, nato pa ga je kupil Petrol. Njihovi direktorji so si s plačevanjem oglasov skušali kupovati tudi naklonjenost SDS. Vse to bi moralo zanimati člane parlamentarne preiskovalne komisije. Teh poslov namreč v uradnih finančnih poročilih političnih strank ni mogoče najti, ampak se skrivajo v nepregledni mreži nakazil med SDS, njenimi mediji in podjetji z Madžarske in Slovenije.

Preberite še:
Skrivnost 12 milijonov z Madžarske za financiranje propagande SDS

Kako je Telekom poganjal medije SDS

Kot smo razkrili včeraj, imajo pri financiranju medijev SDS ključno vlogo milijoni, ki pridejo z Madžarske. Brez njih bi bila Nova24TV že zdavnaj v stečaju. Med julijem 2017 in marcem 2020 je samo Nova24TV z Madžarske skupaj prejela 3,5 milijonov evrov denarja. To predstavlja veliko večino vseh prihodkov tega medija. Drugi najpomembnejši vir prihodkov Nova24TV so državna podjetja. Med njimi prednjači Telekom Slovenije. 

Danes se na televiziji Nova24TV (na fotografiji) vrtijo oglasi peščice podjetij. Vsa so v državni lasti.
Danes se na televiziji Nova24TV (na fotografiji) vrtijo oglasi peščice podjetij. Vsa so v državni lasti.
posnetek zaslona

Iz dokumentov in podatkov o finančnih tokovih, ki smo jih v zadnjem letu dni analizirali v uredništvu necenzurirano.si, je razvidno, da je Telekom v nekaj več kot dveh letih na bančni račun televizijske družbe Nova24TV nakazal okoli 200.000 evrov. Nakazila so se začela dobre tri mesece pred predčasnimi volitvami leta 2018. Šlo je za redne in enakomerne mesečne zneske, ki so se v določenih mesecih še zvišali.

Med oglaševalci je tudi Zavarovalnica Triglav.
Med oglaševalci je tudi Zavarovalnica Triglav.
posnetek zaslona

Prvo fakturo je Telekom plačal 16. februarja 2018. Na bančni račun Nova24TV je nakazal 6115 evrov. Nadaljevala so se plačila v enaki višini. Zadnji dan maja, v tednu pred volitvami, na katerih je slavil SDS, je ­Telekom nakazal skoraj enkrat več, dobrih 10.000 evrov. Junija 2018, ko je bilo jasno, da bo predsednik republike Borut Pahor mandat za sestavo vlade podelil Janši, je Nova24TV od Telekoma v dveh nakazilih prejela več kot 16.000 evrov. 

V zadnjih tednih je oglaševanje na Nova24TV krepko okrepil Petrol.
V zadnjih tednih je oglaševanje na Nova24TV krepko okrepil Petrol.
posnetek zaslona

Konec novembra 2018 je tedanji premier Šarec pozval k spremembi oglaševalske politike delno ali večinsko državnih podjetij v medijih, ki "širijo sovražne vsebine". S tem je ciljal predvsem na Telekom, kjer se sprva niso dali in še naprej oglaševali na Nova24TV. Ta jim je zadnjo fakturo izstavila maja 2019 v višini 6608 evrov. Mesec dni pred tem se je s položaja predsednika uprave Telekoma poslovil Rudolf Skobe. Ko so se politične karte premešale, so se Telekomovi oglasi spet vrnili na Nova24TV. Ta mu je tik pred lansko zamenjavo oblasti izstavila dva računa v skupni višini skoraj 13.000 evrov. 

Preberite še:
Nova24TV zagnali z gotovino iz mreže za pranje denarja #dokumenti

Nova24TV si mora za preživetje izposojati denar 

V SDS že ves čas zanikajo, da bi pri tem šlo za financiranje delovanja stranke. Toda del denarja, ki so ga njeni mediji prejeli od državnih podjetij in z Madžarske, je šel tudi za plačilo politične propagande SDS. Spomladi 2018 so se namreč na socialnih omrežjih, predvsem na Facebooku in Instagramu, pojavili predvolilni oglasi stranke, ki sta jih plačevala Nova24 in Demokracija. To pomeni, da se je ta denar neposredno trošil za njeno predvolilno kampanjo.

Pri tem je težko ugotoviti, kakšen je poslovni interes državnih podjetij za oglaševanje v teh medijih. Kot je poleti 2019 bralcem in delničarjem Nova24TV pojasnjeval njen odgovorni urednik Boris Tomašič, nekdanji sekretar poslanske skupine SDS in zdaj direktor družbe, so bili več kot uspešni pri "razbijanju medijskega monopola levice". "Novičarski portal je glede na branost tretji do četrti v Sloveniji, ljudje se vračajo in stalno dvigujemo branost. Televizija dnevno doseže vsaj 200 do 300 tisoč ljudi," je dejal. Dodal je, da že drugo leto zapored poslujejo z dobičkom.

Ko je Aleš Hojs prevzel ministrski položaj, je vodenje televizije Nova24TV prevzel Boris Tomašič. Še leta 2019 je njene delničarje prepričeval, da Nova24TV posluje uspešno, povečuje gledanost in ustvarja dobiček. Resnica je drugačna.
Ko je Aleš Hojs prevzel ministrski položaj, je vodenje televizije Nova24TV prevzel Boris Tomašič. Še leta 2019 je njene delničarje prepričeval, da Nova24TV posluje uspešno, povečuje gledanost in ustvarja dobiček. Resnica je drugačna.
STA

Resnica je drugačna. Tako televizija kot spletni portal Nova24TV imata zelo slabo gledanost in obiskanost. Oglaševanje pa predstavlja le manjši del njunih prihodkov, pa še to v veliki večini od državnih podjetij. Tudi dobički obstajajo le na papirju. Večino denarja namreč prejmejo z Madžarske, od družb Belfry in Ripost. Uradno gre za plačilo oglaševanja, vendar obe družbi v Sloveniji ne poslujeta. Pri nakazilih z Madžarske tako ni mogoče razbrati ekonomske logike.

Preberite še:
Denar sumljivega izvora do SDS #dokument

Hojsovi veterani pokrivali minus na računu

Še več, podatki o finančnih tokovih razkrivajo, da so mediji SDS kljub milijonom z Madžarske in nakazilom državnih podjetij dejansko ves čas na robu likvidnosti in nimajo dovolj sredstev za pokritje tekočih stroškov poslovanja. Nekajkrat se je namreč že zgodilo, da so si morali izposojati večje vsote denarja. Našli so jih pri prijateljskih podjetjih oziroma simpatizerjih SDS.

Tako je bilo konec februarja 2019 na bančnem računu Nova24TV le še okoli 1600 evrov, plačati pa je bilo potrebno račune. Takrat je družba prejela zajetno vsoto denarja, 15.000 evrov.

Nakazal jo je direktor Nova24TV Damjan Damjanovič, sicer nekdanji prvi mož Slovenske filharmonije in kandidat SDS za župana Ljubljane. Kje je Damjanovič dobil denar in ali je šlo za njegove prihranke, ni znano. Na pomoč je priskočil tudi oktobra 2019. Takrat je bilo na bančnem računu kar 20.000 evrov minusa, ki ga je s posojilom pokril Damjanovič. Nekaj tednov pozneje je nakazal še 5.000 evrov. Nova24TV mu je posojilo vrnila konec novembra, ko je prejela denar z Madžarske. 

Če Damjan Damjanovič ne bi reševal finančnih težav Nova24TV, bi se ta znašla v blokadi računov.
Če Damjan Damjanovič ne bi reševal finančnih težav Nova24TV, bi se ta znašla v blokadi računov.
Damjana Nemeš

Pomoč medijem SDS se je Damjanoviču bogato obrestovala. Po zamenjavi vlade je postal vršilec dolžnosti generalnega direktorja direktorata za ustvarjalnost pri ministrstvu za kulturo. Z začetkom septembra ga je Janševa vlada imenovala za direktorja javnega sklada za kulturne dejavnosti. Že maja lani je njegova soproga Tina Princes Damjanovič dobila službo na ministrstvu za notranje zadeve, ki ga vodi Aleš Hojs. Ravno Hojs je Damjanoviča junija 2019 nasledil na položaju direktorja Nova24TV, pred tem pa tudi on reševal Nova24TV iz finančnih težav. 

Marca 2019, ko je Nova24TV plačevala račune, je bilo na njenem bančnem računu več kot 20.000 evrov minusa. Pomagalo ji je Združenje za vrednote slovenske osamosvojitve, ki ga je takrat vodil Aleš Hojs. Posodilo ji je 30.000 evrov oziroma večino denarnih sredstev, ki jih je imelo na računu. Združenje se sicer v veliki meri financira iz državnega proračuna, največ denarja dobi od ministrstva za obrambo. 

Preberite še:
Kako je kmetijski minister napolnil propagandni aparat SDS