Bil je petek, 4. junija, ko je minister za obrambo Matej Tonin v vojašnici Edvarda Peperka v Ljubljani govoril na predstavitvi 38 lahkih oklepnih vozil ameriškega proizvajalca Oshkosh Defense, ki so prispela v Slovenijo. "Dolgo pričakovana modernizacija opreme in oborožitve Slovenske vojske se je končno začela," je poudaril Tonin. Napovedal je, da "bodo naši vojaki pri upravljanju z novimi vozili še uspešnejši, predvsem pa varnejši".
Tri mesece pozneje je jasno, da posel z ameriškimi oklepniki postaja nova orožarska afera. Vozila so namreč še vedno parkirana v vojašnici. Američani so jih dobavili brez oborožitvenih postaj, orožja in komunikacijske opreme, zaradi česar jih vojaki ne morejo uporabljati. Da vozila "niso v polni uporabi, saj še niso povsem opremljena", so nam potrdili tudi na ministrstvu.
Toda to je le vrh ledene gore težav, ki jih na ministrstvu skušajo prikriti. Dokumentacija, ki smo jo pridobili v uredništvu necenzurirano.si, razkriva serijo napak na vozilih in druge nepravilnosti. O teh Tonin v ljubljanski vojašnici ni govoril, čeprav je zanje že pred tem moral vedeti. Kljub temu je ministrstvo pred tednom dni z Američani podpisalo novo pogodbo o dobavi še dodatnih 37 vozil istega proizvajalca, ki jih bo plačalo čez slab mesec dni.
So šli pri Toninu na roko Američanom?
Gre za štirikolesnike, ki bi morali po načrtih Slovenske vojske nadomestiti vozila hummer. Pogodbo o nakupu prve pošiljke lahkih vozil LKOV 4X4 je v času vlade Marjana Šarca podpisalo ministrstvo za obrambo, ki ga je takrat vodil Karl Erjavec. Dogovor, sklenjen neposredno z ameriško vlado, je predvidel, da bodo imela vsa vozila integrirano oborožitveno postajo, ki bi jo izdelala norveška orožarska skupina Kongsberg, sicer polovična lastnica finske Patrie. 20 teh vozil bi moralo iti v enoto srednje bataljonske skupine, 18 pa v enoto za specialno delovanje. Celoten posel je vreden skoraj 30 milijonov, od tega je ministrstvo plačalo:
-15,7 milijona evrov za vozila,
-dodatnih 11,3 milijona evrov za daljinsko vodene oborožitvene sisteme in
-2,7 milijona evrov DDV.
Nato se je začelo zapletati. Leta 2019 je Erjavec zatrjeval, da bodo imela vozila vso naročeno opremo. Toda že lani so iz vojske prihajale informacije, da Slovenija kupuje nepreizkušena in nepopolna vozila brez opreme, zaradi česar je vprašljiva raven zaščite za vojake. Tudi po zamenjavi oblasti so na ministrstvu opozorila očitno skušali pomesti pod preprogo. Februarja letos, tri mesece preden so oklepniki prispeli v Slovenijo, so v investicijskem programu spremenili prvotno zahtevane tehnične in operativne značilnosti vozil tako, da so jih prilagodili podjetju Oshkosh Defense. So to storili, ker so že takrat vedeli, da v nasprotnem primeru ne bi ustrezala standardom?
Ko so sredi maja vozila prispela v koprsko pristanišče, je postalo jasno, da so bila opozorila na mestu. Ker na vozilih niso bile nameščene že plačane oborožitvene postaje in druga oprema, je posebna komisija ministrstva za obrambo lahko opravila le količinski prevzem, ne pa tudi kakovostnega. "Vsa oprema za vozila še ni bila dobavljena, zato bo kakovostni prevzem opravljen, ko bo na vozila nameščena vsa oprema. Po kakovostnem prevzemu bo vozila prevzela še Slovenska vojska," so pojasnili na ministrstvu. Po naših informacijah oklepnike, s katerimi se je po Toninovih besedah začela modernizacija Slovenske vojske, uradno še vedno skladišči direktorat za logistiko, čeprav so parkirani v vojašnici. Toda vojaki jih zaradi pomanjkanja opreme ne morejo uporabljati niti za osnovnejše naloge, kot je recimo patruljiranje na meji.
Slabe zavore, okvare in poškodbe
Kdaj bodo torej vozila polno opremljena? Na ministrstvu so nam pojasnili, da bodo oborožitvene postaje in orožje na vozila nameščeni v januarju, komunikacijsko-informacijska oprema pa predvidoma do konca leta 2022. Ministrstvo je velik del te opreme naročilo šele julija. Za dobavitelja je zaradi "tehničnih zahtev, ki jih lahko izpolni le določen ponudnik", neposredno izbrali grško podjetje Intracom Defence Single Member (IDE). Vse to pomeni, da bodo lahko vojaki oklepnike kot bojna vozila v najboljšem primeru uporabljali leta 2023 - torej štiri leta po tem, ko jih je ministrstvo v celoti plačalo.
Neprijetnih presenečenj za ministrstvo s tem ni bilo konec. Med osmimi naključno izbranimi vozili jih namreč kar pet ni prestalo tehničnega pregleda, razkrivajo dokumenti. Vozila so v prostorih AMZS v Ljubljani pregledali 2. junija, dva dni pred prireditvijo v vojašnici, na kateri je govoril Tonin. To dokazuje, da je za težave z oklepniki že takrat moral vedeti. Na direktoratu za logistiko so tako ugotovili:
1) da imajo vozila "neustrezen zavorni učinek", zaradi česar so za vsa vozila odredili ponovni pregled zavor.
2) da so na različnih vozilih, ki jih je Slovenska vojska kupila kot domnevno nova, okvare vitlov in poškodbe žarometov, jermenov motorja, balističnega stekla itd.
3) da vozila brez opreme tehtajo tudi do 9,2 tone. To zatrjuje tudi ministrstvo. Toda pozor: na teh vozilih ni nameščena še nobena oprema. Skupna teža vozil z vso predvideno opremo in posadko bo po zatrjevanju naših virov znašala 12 ton, pri čemer največja dovoljena masa vozil Oshkosh po podatkih proizvajalca znaša skoraj dve toni manj. To pomeni, da ne bodo uporabna za vožnjo v javnem cestnem prometu. Zaradi večje obremenitve bo krajša tudi njihova življenjska doba, ki po zatrjevanju ministrstva znaša od 25 do 30 let.
4) da na vozilih ni bilo sedem kosov različne vojaške opreme, četudi je bila po pogodbi dogovorjena.
5) da na pregledu ni bilo možno potrditi, da so bili v vozilih nameščeni vsi kabli za vgradnjo sistemov.
6) da je sistem poveljnikovega monitorja zaklenjen z geslom, ki ga predstavniki podjetja Oshkosh Defense niso imeli. "Posledično ni bilo mogoče kontrolirati vsebine naloženih datotek, temveč samo vklop/izklop monitorja," piše v zapisniku.
7) Nekatera vozila so imela še vedno nameščene tablice, da so last ameriške vojske.
Zakaj ministrstvo prikriva "padec na tehničnem"?
Na ministrstvu so "padec" vozil na tehničnem pregledu prikrili. Na vprašanje, ali katero od 38 vozil ni opravilo tehničnega pregleda in če da, koliko njih, so nam odgovorili le, da "bodo tehnični pregledi vozil izvedeni, preden bodo predana v uporabo v Slovensko vojsko".
Ravno včeraj se je Tonin sestal z veleposlanico Norveške, od koder prihaja dobavitelj oborožitvenih postaj:
Kdo bo okvare in napake na teh, domnevno novih vozilih plačal? Ministrstvo se je z Američani dogovorilo, da garancijska doba za vozila traja le leto dni od dobave opreme. Od tu naprej bo moralo vse stroške kriti ministrstvo. Po naših informacijah sicer ob prevzemu vozil ni prejelo certifikata, ki bi dokazoval ustrezno raven balistične in protiminske zaščite. Toda na ministrstvu so nam zatrdili, da so od ameriške administracije to dokumentacijo prejeli. Prav tako so zatrdili, da vozila izpolnjujejo standarde, ki jih zahteva investicijska dokumentacija.
A ukrepali očitno ne bodo. Ravno nasprotno, prejšnji torek je ministrstvo z Američani podpisalo pogodbo o dobavi 37 dodatnih vozil proizvajalca Oshkosh Defense. Končna cena posla naj bi znašala 39 milijonov evrov, pri čemer se bo zgodba zelo verjetno ponovila. Američani jih bodo namreč dobavili leta 2023, oborožitvene sisteme in ostalo opremo pa šele leto dni pozneje.