Peter Vesenjak je prijatelj in dolgoletni hišni svetovalec ministra za gospodarstvo Zdravka Počivalška. Ko je bil ta direktor in največji lastnik Term Olimia, je Vesenjak zanj pisal idejne zasnove za investicije. Leta 2015 ga je Počivalšek imenoval za državnega sekretarja na ministrstvu, a so Vesenjaka že po nekaj dneh odnesla razkritja spornih poslov in visokih dolgov do državnih upnikov. Zdaj je Vesenjak postal eden od glavnih svetovalcev ministrstva na področju turizma, kjer ima Počivalšek velike načrte.
Tako so na ministrstvu pred dnevi izbrali pisca nove turistične strategije za obdobje 2022-2028, ki bo v naslednjih letih krojila razvoj slovenskega turizma. Tlakovala bo tudi pot državnemu turističnemu holdingu, paradnemu projektu ministra Počivalška. Do posla je prišlo avstrijsko podjetje PKF Tourismexperts z Dunaja, ki je bilo med štirimi ponudniki najdražje. Kljub temu je Počivalškovo komisijo uspelo prepričati, da bo njegova turistična strategija boljša od konkurence.
Po naših informacijah Avstrijci pri tem projektu sodelujejo z Vesenjakom, kar naj bi bil eden ključnih razlogov, da jim je uspelo priti do posla. Na ministrstvu podatkov o tem, kateri strokovnjaki sodelujejo s posameznimi ponudniki, ne bodo razkrili, dokler odločitve o izboru izvajalca ne bo pravnomočna. Toda Vesenjaka je že pred tem ministrstvo izbralo za analizo veljavne turistične strategije. Prejšnji četrtek jo je predstavil tudi udeležencem Mednarodnega obrtnega sejma v Celju, kjer je bil uvodni govorec prav Počivalšek.
Preberite še:
Državni milijon za Počivalškove sodelavce
Najugodnejši, a ostali brez posla
O tem, kdo bo pisal turistično strategijo, so na ministrstvu za gospodarstvo odločali več kot pet mesecev. Javni razpis so objavili že v začetku marca. Od ponudnikov so pričakovali analizo in diagnozo stanja slovenskega turističnega trga, oblikovanje strategije, vizije in ciljev, trženjsko strategijo in finančno oceno ukrepov. Vrednost naročila so ocenili na 80.000 evrov.
Odzvali so se štirje ponudniki:
1) Univerza na Primorskem, fakulteta za turistične študije. Zanjo bi porabila 800 ur, za uro strokovnjaka pa računala 50 evrov. Cena: 48.800 evrov (z DDV).
2) Univerza na Reki, fakulteta za manedžment v turizmu in gostinstvu, in podjetje Bluerock International, Zagreb. Računali bi po 30 evrov za uro dela strokovnjaka, skupaj pa bi strategiji namenili kar 2000 ur. Cena: 60.000 evrov.
3) Center poslovne odličnosti Ekonomske fakultete v Ljubljani in Horwath i Horwath Consulting Zagreb. Cena za uro strokovnjaka bi bila 75 evrov, strategijo bi izdelali v 760 urah. Slovensko-hrvaški konzorcij je sicer izdelal že sedaj veljavno strategijo turizma za obdobje 2017-2021. Cena: 69.540 evrov.
4) PKF tourismexperts, Dunaj. Cene ure strokovnjakov so ovrednotili na 70 do 100 evrov, skupaj pa bi oddelali 1000 ur. Cena 78.285 evrov.
Ko je strokovna komisija na ministrstvu začela s pregledom prejetih ponudb, se je zapletlo. Pri obeh najugodnejših ponudnikih - Univerza na Primorskem in Univerza na Reki s podjetjem Bluerock International - je ugotovila, da nekateri njihovi prijavljeni strokovnjaki nimajo zahtevanih referenc ali delovnih izkušenj. Obe ponudbi je zato zavrnila kot nedopustni.
Na koncu sta tako ostala le še dve ponudbi, pri čemer so bili Avstrijci še vedno dražji. Toda pozor: cena je pri ocenjevanju dejansko prinesla le polovico vseh točk. Enako pomembni sta bili tudi "metodologija dela" in "razvojna naravnanost in aplikativnost vsebine projekta". Pri obeh kriterijih so Avstrijci, ki jim pomaga Vesenjak, dobili vse točke. Njihov edini preostali konkurent, konzorcij Centra poslovne odličnosti in Hrvatov, jih je večino izgubil. Komisijo je med drugim zmotilo, da se je v ponudbi premalo skliceval na evalvacijo sedaj veljavne strategije, torej prav tiste, ki jo je pripravil Vesenjak.
Preberite še:
Kadrovanje po Počivalškovo: v Terme Olimia pošilja svojo svetovalko
Vsi posli Vesenjaka s Počivalškovim ministrstvom
Ministrstvo za gospodarstvo je že sedaj eden največjih naročnikov storitev Vesenjaka oziroma njegovega podjetja Hosting. To ima okoli pet zaposlenih in je lani ustvarilo okoli 191.000 evrov prihodkov od prodaje. Samo od Počivalškovega ministrstva je Vesenjak v zadnjem letu dni dobil za okoli 60.000 evrov poslov. Največ, dobrih 30.000 evrov, je dobil za analizo veljavne turistične strategije. Poleg tega je prišel še do štirih poslov:
1) Analize izpada prihodkov v dejavnosti gostinstva in turizma v letu 2020 zaradi epidemije covid-19 ter ocena okrevanja dejavnosti po ključnih segmentih turistične ponudbe - podlaga za 1. javni poziv za sofinanciranje obratovalnih stroškov podjetjem v gostinstvu in turizemu v času epidemije covid-19. Vrednost: 6.700 evrov;
2) Izvedbe izračunov za pripravo 2. javnega poziva za sofinanciranje obratovalnih stroškov podjetjem v gostinstvu in turizemu v času epidemije covid-19. Vrednost: 1.650 evrov;
3) Priprave analitičnih podlag za načrtovanje komponente "Turizem in kultura" znotraj instrumenta Načrta za okrevanje in odpornost (NOO) in priprava analize načrtovanih naložb, skladnih z usmeritvami NOO komponente "Turizem in kultura". Vrednost skupaj dveh naročilnic: 5.300 evrov;
4) Izvedbe izračunov za pripravo ukrepa za pomoč podjetjem v gostinstvu in turizmu - načrtovan 3. javni razpis za podjetja v gostinstvu in turizem, objava v naslednjih mesecih. Vrednost: 1.970 evrov.
Preberite še:
Kako je kmetijski minister napolnil propagandni aparat SDS
Izgube in nasedli projekti na Balkanu
Počivalšek je Vesenjaka pred leti označil za največjega strokovnjaka za turizem v Sloveniji. Toda številni poslovni neuspehi in nasedli projekti razkrivajo drugačno zgodbo. Tako sta v zadnjih desetih letih v stečaju končali že dve njegovi podjetji: Hosting Svetovanje in Hosting zahod&vzhod. Njegovo zadnje podjetje Hosting pa že vrsto let posluje v rdečih številkah. Lani je ustvarilo 94 tisoč evrov izgube.
Glavna Vesenjakova težava je skoraj pet milijonov evrov neporavnanih obveznosti, ki jih je imel do takrat še državne Nove KBM, te pa so bile prenesene na Družbo za upravljanje terjatev bank (DUTB). Na podjetju Hosting ima že od leta 2012 vpisano tudi okoli dva milijona evrov visoko izvršbo avstrijske banke Bawag. Zaradi visokih neporavnanih dolgov bi lahko že čez dva tedna ostal brez ključnega premoženja. Okrajno sodišče na Ptuju bo v začetku oktobra na e-dražbi prodajalo njegov hotel Mitra v starem mestnem jedru Ptuja. Štirizvezdični hotel z 32 sobami, ki je bil zgrajen leta 1829 in obnovljen leta 2008, bo naprodaj za 448 tisoč evrov, kar je polovica ocenjene vrednosti. Vesenjakovo podjetje ima med premoženjem še 2,4 milijona evrov visoko posojilo do neimenovanega dolžnika.
Nesojeni Počivalškov državni sekretar se je v preteklosti loteval tudi velikih turističnih projektov. Še leta 2010 je v Trebinju, mestu na jugu Hercegovine, svetnikom tamkajšnje občine predstavljal projekt Trebinje Resort. Za zvenečim imenom se je skrival megalomanski projekt "najmodernejšega turističnega naselja v jugovzhodni Evropi". V hotelih s petimi zvezdicami s pripadajočim igriščem za golf, igralnicami in zdraviliškimi centri naj bi po načrtih zraslo 10.000 delovnih mest. Toda po nekaj letih je v bilancah projektnega podjetja ostal le neodplačan avtomobil, ki ga je zasegla banka. Posle v BiH so preiskovali tudi kriminalisti.
V istem času se je Vesenjak lotil 170-milijonov evrov vredne investicije v hrvaškem Medžimurju. Na 56 hektarjih zemljišč naj bi zrasel spa/wellnes in golf resort Terme Hortus Croatiae ali Hrvaški vrt, toda po desetletju je projekt še vedno le na papirju. Lastništvo hrvaških podjetij, ki sodelujejo pri projektu, vodi v Švico in se konča v pisarni Von Düring Group, ki se ukvarja z upravljanjem premoženja vlagateljev. Ista podjetja imajo v lasti tudi beograjsko družbo Hosting Investment, ki jo vodi Vesenjak.
Poraženi konzorcij do posla za STO
Konzorcij Centra poslovne odličnosti Ekonomske fakultete v Ljubljani (CPOEF) in podjetja Horwath i Horwath Consulting Zagreb, ki kljub oddani ugodnejši ponudbi ne bo pisal slovenske turistične strategije, si obeta drug posel z državo. Kot edini je oddal za izdelavo strategije digitalne transformacije slovenskega turizma 2022-2026. Javno naročilo, ki ga je objavila Slovenska turistična organizacija (STO), je vredno 47.580 evrov (z DDV), kar je sicer tudi njegova ocenjena vrednost.