Ko je stranka DeSUS konec lanskega leta izstopila iz koalicije Janeza Janše, se je njen zdaj že bivši član Jože Podgoršek obdržal na položaju ministra za kmetijstvo. Zdaj je jasno, zakaj. Če je ministrstvo prej oglaševalo izključno v velikih slovenskih medijih, ki imajo največji doseg, so se na seznamu prejemnikov njegovega oglaševalskega denarja nekaj mesecev pred volitvami znašli mediji, ki jih obvladuje SDS.
Konec maja so na ministrstvu začeli oglaševalsko kampanjo "Skrbno z gozdom!", s katero vsako leto ozaveščajo ljudi o varovanju gozda in njegovem pomenu za prihodnost družbe. Zakupilo je televizijske oglase, ki so se vrteli na treh največjih televizijah: RTV, Pop TV in Planet TV. Promocijska besedila in oglase so objavljali na dnevnoinformativnih portalih 24ur.com, Siol.net in MMC RTV Slo, ki tudi uradno beležijo najvišjo obiskanost v Sloveniji. Na teh je enako kampanjo oglaševalo tudi v prejšnjih letih.
Toda letos so na ministrstvu spremenili strategijo oglaševanja. Odločili so se, da bodo kampanjo oglaševali še v štirih drugih medijih:
- televiziji Nova24TV, ki je v večinski lasti vlagateljev z Madžarske, blizu premierja Viktorja Orbana. Ti jo tudi izdatno financirajo. Med njenimi delničarji so poslanci, vidni člani in simpatizerji stranke SDS.
- televiziji TV3, ki je v lasti koprskega podjetnika Sebastjana Vežnaverja. Ta je po naših informacijah v dobrih odnosih z Rokom Snežičem, prijateljem in svetovalcem Janeza Janše, in opravlja vse več operativnih poslov za interesne kroge, povezane s SDS. Po informacijah iz političnih krogov ima Vežnaver velik vpliv tudi na poslanca DeSUS Branka Simonoviča, ki Janševi koaliciji pomaga zagotavljati večino v državnem zboru.
- spletnemu portalu Nova24TV.si, ki je v solastništvu Madžarov in vidnih članov SDS. Med njimi so generalni direktor Pošte Slovenije Tomaž Kokot, ki je leta 2015 v portal vložil 8500 evrov, premier Janša in njegov odvetnik Franci Matoz.
- spletnem portalu Žurnal24.si, ki je v lasti avstrijske medijske skupine Styria Media.
Še leta 2019 je ministrstvo za promocijo kampanje "Skrbno z gozdom!" namenilo 50.000 evrov, lani pa 73.000 evrov. Toda letos, le nekaj mesecev pred volitvami, so se odločili, da bodo obseg oglaševalskih sredstev povečali kar za petkrat - na rekordnih 366.000 evrov. Za primerjavo: vladni Urad za komuniciranje (Ukom) je v aprilu in maju za promocijo cepljenja namenil 56.000 evrov.
Preberite še:
Za promocijo cepljenja novačili svetnika SDS in pisca na Nova24TV #video
122.000 evrov v roke medijev SDS
Kako so razdelili ta denar? Na ministrstvu odgovarjajo, da bo vsaka televizijska hiša oziroma spletni portal prejel enak skupni znesek, ki znaša 48.800 evrov oziroma 24.400 evrov. To pomeni, da bo letos v rokah treh medijev, ki jih obvladuje vladajoča stranka (Nova24TV, Nova24TV.si in TV3), končalo 122.000 evrov, torej tretjina celotnega denarja. Če k njim prištejemo še Planet TV, ki je lani prešel v madžarsko last, je to skoraj polovica.
To se dogaja v času, ko na ministrstvu za kmetijstvo varčujejo s sredstvi. Na kmetijskem razpisu za letošnje leto je kar 91 od 110 prijavljenih kmetij ostalo brez sredstev. Hkrati bi osnovno dohodkovno podporo za trajnost omejilo na največ 100.000 evrov na prejemnika, čemur nasprotujejo v zbornici kmetijskih in živilskih podjetij.
Da je bil eden od glavnih ciljev promocijske kampanje "Skrbno z gozdom!" kanaliziranje državnega denarja v izbrane provladne medije, priča tudi dejstvo, da so na ministrstvu za kmetijstvo ravno pri tem projektu spremenili dosedanjo prakso. Pri letošnjih kampanjah "Ohranimo domače", "Afriška prašičja kuga", "Svetovni dan čebel" in "10. Tradicionalni slovenski zajtrk" je vselej sledilo istemu merilu za delitev denarja - obiskanosti ali gledanosti posameznega medija. Toda pri kampanji "Skrbno z gozdom!", za katero je šlo več denarja kot za vse prej omenjene kampanje skupaj, glavno merilo ni bila obiskanost ali gledanost, temveč politična "uravnoteženost".
Preberite še:
To so mediji, ki jim je Simoniti dal državni denar
Urbanija pripravil "priporočila" za oglaševanje
To pojasni, zakaj so po novem prišli do denarja tudi mediji, ki so po dosegu palčki v primerjavi z največjimi. Edina izjema med njimi je portal Žurnal24.si, ki mesečno doseže tudi 700.000 različnih bralcev. Mnogo večjo klikanost od portala Nova24TV.si na primer dosegata portala Svet24.si in Delo.si, ki nista bila med izbranimi prejemniki denarja. "Na podlagi prejetih rezultatov posameznih medijskih hiš ocenjujemo, da je bil doseg generalno nadpovprečen," so poudarili na ministrstvu. Poročila o dosegu teh oglaševalskih kampanj nam niso posredovali, saj da ga nimajo.
Na ministrstvu so nam pojasnili, da je prejemnike denarja izbirala interna skupina. Kdo so njeni člani, so nam razkrili šele danes. To so vodja direktorata za gozdarstvo in lovstvo Robert Režonja, vodja sektorja za gozdarstvo Gregor Meterc, vodja sektorja za pravno sistemske zadeve in spremljanje gospodarjenja gozdov Tanja Krebs ter še trije uslužbenci Erik Istenič, Manca Baznik in Uroš Korbar.
Pri tem so poudarili, da je bila njihova odločitev skladna s smernicami, ki jih je oktobra pripravil Ukom. Z njimi je proračunskim porabnikom "priporočil", naj pri načrtovanju in izvedbi vsake oglaševalske kampanje "nediskriminatorno obravnava medije, ki ustrezajo ciljni skupini, in sicer tako, da se posameznemu mediju nameni največ 20 odstotkov sredstev, ki se namenjajo za oglaševalsko kampanjo". S tem je urad, ki ga vodi Uroš Urbanija, ministrstvom, javnim agencijam in preostalim proračunskim porabnikom dal vedeti, da morajo po novem oglaševati tudi v drugih medijih.
Preberite še:
Propagandna mreža SDS čaka na državni denar
Nova24TV cveti pod Janševo vlado
Televizija Nova24TV, ki jo je do nastopa Janševe vlade vodil aktualni minister za notranje zadeve Aleš Hojs, je v zadnjem letu dni in pol od proračunskih porabnikov prejela že več kot 70.000 evrov. Od tega so ji največ nakazali:
- 24.400 evrov: ministrstvo za kmetijstvo.
- 12.200 evrov: Družba za avtoceste (Dars), ki jo vodi podpredsednik NSi Valentin Hajdinjak.
- 8.588 evrov: javna agencija za varnost prometa. Od novembra lani jo vodi Jože Hribar, še en član stranke NSi.
- 6.100 evrov: Slovenske železnice.
- 6.100 evrov: Ukom.
V teh podatkih niso vključena podjetja, ki niso v izključni državni lasti, kot so Telekom Slovenije, Zavarovalnica Triglav, Zavarovalnica Sava, Gen Energija itd. Prav tako ne zajemajo denarja, ki ga mediji SDS dobivajo od medijskih zakupnikov, kot so Pristop, Futura ali Media Publikum. Tako je ministrstvo za obrambo prek Pristopa na Nova24TV objavljajo oglase za novačenje v Slovensko vojsko. Nova24TV, TV3 in Planet TV pa so prejeli več kot polovico denarja (skupaj 11.000 evrov), ki ga je Ukom v aprilu in maju namenil za televizijske oglase pri promociji cepljenja. Še 12.675 evrov je takrat prejel tednik Domovina, ki spada v vplivni prostor stranke NSi.
Preberite še:
Tako je šef Ukoma svojim razdelil deset tisoče evrov