Najbogatejši Zemljan Elon Musk se je po izvolitvi Donalda Trumpa za predsednika ZDA odločil, da se bo na veliko vmešaval v evropsko politiko. Pred prihajajočimi parlamentarnimi volitvami v Nemčiji je javno podprl skrajno desno Alternativo za Nemčijo, v kateri vidi "zadnjo iskrico upanja". Kanclerja Olafa Scholza je označil za "tepca", predsednik Frank-Walter Steinmeier pa je za Muska "antidemokratični tiran".
V Veliki Britaniji je Musk odkrito stopil na stran populistične stranke Reform UK, a obenem pozval k zamenjavi njenega voditelja Nigela Faragea. Muskova redna tarča je premier Keir Starmer. Nemške in britanske politike napada prek družbenega omrežja X, nekdanjega Twitterja, ki ga je prevzel jeseni 2022, od takrat pa je njegova naložba izgubila 80 odstotkov vrednosti. V številkah: več kot 25 milijard dolarjev.
Toda Musk je hitro ugotovil, da ima X tudi politično vrednost. Ob prevzemu omrežja, ki ima 210 milijonov uporabnikov, je odpravil regulacijo sovražnega govora in lažnih novic. Enako je včeraj napovedal tudi lastnik Mete Mark Zuckerberg, a ta ukrep ne bo veljal za območje EU. Objave Elona Muska, po novem enega od Trumpovih zaupnikov, v Sloveniji najraje delijo najvidnejši predstavniki SDS in njihovi podporniki. Slavijo ga kot enega ključnih borcev za svobodo govora v EU.
Kako razširjena je uporaba X v Sloveniji v primerjavi z drugimi družbenimi omrežji? Ali in kako pomaga pri pridobivanju novih volivcev in širjenju političnih sporočil? Kaj torej pravijo številke?
Preberite še:
Svoboda govora je zanje svetinja. Dokler jim ni več všeč, kar slišijo.
Dnevno aktivnih do šest tisoč računov X
Zadnji uradni podatki, namenjeni oglaševalcem, segajo v začetek leta 2024. X je takrat objavil, da je imel takrat pri nas približno 205 tisoč uporabnikov. To pomeni, da ga je uporabljal vsak deseti prebivalec Slovenije.
Podobno je v začetku leta 2020 pokazala raziskava družbe Valicon. Po njenih ugotovitvah je takrat profil na Twitterju imelo 208.500 uporabnikov iz Slovenije. Dnevno naj bi to omrežje uporabljalo le 52 tisoč ljudi. Za primerjavo: na Facebooku je imelo takrat račun skoraj milijon prebivalcev Slovenije, dnevno pa ga je uporabljalo skoraj 800 tisoč ljudi.
Po podatkih iz analize, ki jo je februarja 2023 naredil Marko Plahuta, programer in analitik družabnih omrežij, pa je bilo na X dejansko aktivnih samo okoli 30 tisoč računov. Ti so v določenem obdobju objavljali lastne vsebine ali poobjavljali druge, pri čemer je lahko imela ena oseba po več računov.
Od teh je bilo na dnevni ravni aktivnih zgolj od štiri do šest tisoč računov. Na tedenski ravni je ta številka dosegla okoli 10 tisoč, na mesečni pa 15 tisoč. Plahuta je našel tudi ogromno računov, ki so delovali, kot da so jih upravljavci ali umetno ustvarili ali kupili.
Preberite še:
Zakaj se ameriški milijarderji klanjajo Trumpu, ne bojijo pa se Harris
Najhitreje raste uporaba TikToka
Koliko pa je pasivnih uporabnikov, torej takšnih, ki spremljajo objave drugih, ne pa tudi objavljajo? "V SDS so trdili, da jih je desetkrat več kot aktivnih uporabnikov. Torej, da njihove objave vidi tudi 300 tisoč ljudi. To so samo njihove želje. Hočejo, da ima javnost napačno predstavo o tem, kako velik doseg imajo njihove objave," odgovarja Plahuta.
Dejanske analize iz leta 2023 kažejo, da je pasivnih uporabnikov "zgolj" nekajkrat več od aktivnih. "Morda največ 100 tisoč," je ocenil Plahuta. Novejših podatkov sicer ni, saj so na X spomladi 2023, torej pol leta po zaključku Muskovega prevzema, dostop do njih zaprli. Tako jih ni več mogoče neodvisno analizirati.
Po podatkih Valicona je bil takratni Twitter z dobrimi 208 tisoč uporabniki leta 2019 četrto najbolj priljubljeno družbeno omrežje v Sloveniji za Facebookom, Instagramom in Snapchatom. Toda že do leta 2023 je padel na šesto mesto, saj je v štirih letih pri nas pridobil le dobrih 20 tisoč novih uporabnikov. Prehitela sta ga TikTok, ki je v tem obdobju v Sloveniji podvojil število uporabnikov, in Pinterest. Medtem je število uporabnikov Facebooka preseglo 1,2 milijona.
Valiconova raziskava iz leta 2023 ponuja tudi podrobnejše podatke o uporabnikih X:
- med 228.500 uporabniki jih dobrih 51 tisoč uporablja X vsak dan, toda le slabih 30 tisoč več kot eno uro.
- od teh 30 tisoč uporabnikov jih 20 tisoč sledi politikom, državnim institucijam in medijem, 10 tisoč pa vsaj občasno objavlja tudi vsebine.
Preberite še:
Slovenija je liberalni otok Srednje Evrope, regije populistov, avtoritarcev in desnice
Katero družbeno omrežje je najbolj politično
Ali torej še drži, da je X najbolj politično med družbenimi omrežji? "X je zagotovo najbolj politično omrežje glede na interes njegovih uporabnikov in tudi glede na udeležbo na volitvah. To ne pomeni, da ostala omrežja niso politična, še posebej, ker je njihov domet v absolutnih številkah gledano precej večji," pojasnjuje direktor Valicona Andraž Zorko.
"Najbolj intenzivni uporabniki omrežja X se volitev udeležujejo izrazito nadpovprečno," ugotavlja Zorko. In kako je z uporabniki drugih omrežij? "Pri najbolj intenzivnih uporabnikih TikToka je udeležba na ravni povprečja. Najbolj intenzivni uporabniki Facebooka in Instagrama se volitev udeležujejo podpovprečno."
"To ne preseneča, gre do neke mere za generacijsko stvar. Facebook in Instagram sta precej bolj medija generacije Y, torej milenijcev (rojenih med 1982 in koncem 90. let, op. a.), za katere pa je značilna najnižja udeležba," meni Zorko.
"Slovenija ni tako pomembna, da bi Elona Muska kakorkoli zanimala, Nemčija je pač druga zgodba," je Zorko odgovoril na vprašanje, ali bi lahko Musk kakorkoli vplival na slovenske volitve. Marko Plahuta pa opozarja, da ima omrežje X v Sloveniji omejen doseg: "Če Janez Janša objavi nekaj, tega zaradi različnih, tudi tehničnih razlogov ne bo videlo vseh 100 tisoč slovenskih uporabnikov. Morda nekaj deset tisoč. Lahko pa pri tem pomagajo tradicionalni mediji."
Ena od analiz Marka Plahute
Na X se novice najhitreje širijo z Nova24TV
Politiki na omrežju X uporabljajo populistično retoriko tudi zato, ker računajo, da bodo na ta način prišli v "velike medije". To pa deluje tudi v drugo smer. Ena od analiz Marka Plahute je pokazala, da se novice na splet oziroma družbeno omrežje X najhitreje širijo s spletnega portala Nova24TV. V letu 2020 se je tako v roku petnajstih minut po objavi novice na Twitter preselilo rekordnih 56.895 objav, za to številko pa je poskrbelo kar 1.806 različnih uporabnikov.
"Socialno omrežje deluje na način, da polarizira. Vzbuja slabo voljo med ljudmi. Povečuje njihovo angažiranost. Spodbuja viralne vsebine, ki so velikokrat provokativne. Posledica so različna plemena. In ljudje praviloma ne prestopajo iz enega plemena v drugega. Težko bo nekdo prepričal koga iz nasprotnega plemena. Nihče ne posluša, kaj govorijo drugi," o vplivu omrežja X na volitve meni Plahuta.
"Tiha večina pa vse to nemo spremlja in težko spremeni mnenje na podlagi nekih objav," dodaja.