Srbijo in Vučića trese medijska korupcijska afera

Medtem ko se srbski predsednik Aleksandar Vučić mudi na Bledu in s političnimi zavezniki razpravlja o prihodnosti Evrope, v njegovi domovini odmevajo razkritja ene največjih politično-medijskih korupcijskih zgodb.

Avtor: Tomaž Modic / Vesna Vuković
ponedeljek, 31. 8. 2020, 14:25


DRU234354X7R0877
Protest proti glavnim gostom foruma na Bledu.
Bobo

Na Bledu se je danes začel 15. strateški forum, na katerem premier Janez Janša gosti osem voditeljev držav regije. Tudi Viktorja Orbana in predsednike vlad drugih držav Višegrajske četverice, s katerimi je Janša spletel tesna politična zavezništva. V ospredju razprav bo prihodnost EU in posledice pandemije novega koronavirusa.

Eden od osrednjih gostov je srbski predsednik Aleksandar Vučić. Njegova Srbska napredna stranka (SNS) obvladuje vse pore življenja in pomembnejše posle v Srbiji. Vučić si zavzema, da bi Srbijo do leta 2026 popeljal v EU, a se ta balkanska država vedno bolj oddaljuje od demokracije in evropskih vrednot. Opozicija mu očita, da so se pod njegovim vodstvom razrasli korupcija, pregon in nasilje nad drugače mislečimi ter napadi na novinarje.

"Želim si več spoštovanja s strani EU," je Vučić dejal ob začetku foruma. A kritike proti njegovemu režimu so več kot upravičene. V času, kar je na oblasti, si je podredil ali razgradil vse institucije, ki bi ga lahko ogrožale. Medtem v Srbiji odmeva doslej največja afera v zgodovini države, katere lovke segajo v najvišje vrhove srbske politike.

Že v začetku julija so Janez Janša, Viktor Orban in Aleksandar Vučić v video konferenci Necenzurirana Evropa govorili o prihodnosti EU.
Že v začetku julija so Janez Janša, Viktor Orban in Aleksandar Vučić v video konferenci Necenzurirana Evropa govorili o prihodnosti EU.
posnetek zaslona

Državni telekom financiral nakup največjega tabloida

Vućić, mediji, sumljivi dogovori, stotine milijonov evrov, medijski tajkuni, nogomet, boj za politično prevlado, črni fondi in črpanje denarja iz državnega podjetja. S temi besedami bi lahko povzeli afero, ki v zadnjih dneh odmeva po Srbiji.

Glavni akterji so Aleksandar Vučić, državni Telekom Srbija, ki velja za denarnico predsednika Srbije, in podjetnik Igor Žeželj, ki se je v začetku lanskega leta izstrelil med glavne medijske mogule v Srbiji. Kupil je Adrio Medio Grupo (AMG), največjo medijsko skupino na Balkanu, in z njo tudi največji srbski tabloid Kurir. Kot kažejo najnovejša razkritja srbskih medijev, je posel po nalogu Vučićevega kabineta v celoti financiral državni telekom.

To dokazuje tudi tok denarja. Telekom Srbija in podjetje Wireless Media v Žežljevi lasti sta namreč 15. oktobra 2018 sklenila 37,9 milijona evrov vredno pogodbo o oglaševanju, ki je po prepričanju srbske opozicije paravan za druge posle. Po tej pogodbi je Telekom Srbija do 5. novembra nakazal prvi obrok v višini 9,95 milijona evrov. Nekaj tednov pozneje je ta denar končal na računu Žežljevega podjetja Mondo Inc, ki je z njim kupilo Kurir in druge medije.

Preberite še:
Vučić, Orban, Janez – vse za biznis danes #kolumna

Prejšnji lastnik v nemilosti Vučića

Pred tem je bil AMG v lasti Aleksandra Rodića, ki je bil dolgo časa na liniji z vladajočo stranko. A se je znašel v Vučićevi nemilosti, po tem ko je leta 2015 objavil pismo, v katerem je priznal, da je sodeloval pri medijskem olepševanju podobe Vučića v javnosti.

Menjava lastnika je bila tako le še vprašanje časa. Po njej pa je Vučić še utrdil medijsko prevlado v Srbiji. Kurir, najbolj brani časopis v Srbiji, je namreč dramatično spremenil uredniško politiko in čez noč prehodil pot od največjega kritika režima do Vučićevega zasebnega glasila. Tudi izbira novega lastnika ni bila naključje. 

Končni cilj dogovora med Telekomom Srbija in Žežljem naj bi bila vzpostavitev dveh novih televizijskih programov, ki bi jih državno podjetje odkupila za svojo kabelsko televizijo in zanje Žežlju še dodatno plačalo. To pa krepi indice, da je Vučićev dolgoročni načrt vzpostavitev medijskega orkestra, ki bi igral po notah njegove stranke.

Večina osrednjih srbskih medijev je v lasti podjetnikov blizu Aleksandru Vučiću.
Večina osrednjih srbskih medijev je v lasti podjetnikov blizu Aleksandru Vučiću.
Twitter

Pod Vučićevim dežnikom tudi televizija Prva in B92 

Ne gre za prvi medijski posel, ki naj bi ga usmerjali iz Vučićevega kabineta.

V istem času, ko je Kurir dobil novega lastnika, je prišlo tudi do prodaje televizijskih programov Prva Televizija, O2 TV, Prva TV Crna Gora, Play Radio, šest kabelskih programov in treh portalov prva.rs, o2tv.rs in tudi v regiji dobro znanega b92.net. Od grške Antenne Group sta jih kupila brata Srđan in Zvezdan Milovanović, drugi je vidni član Vučićeve stranke SNS. V b92.net so nedavno obračunali tudi s predsednico stranke SD Tanjo Fajon, ki so jo označili za bruseljsko milijonarko in jo obtožili anti-semitizma.

Tudi v tem primeru naj bi denar za financiranje nakupa zagotovil Telekom Srbija. Opozicija opozarja, da je pred tem državno podjetje od bratov Milovanović za 195 milijonov evrov kupilo kabelskega operaterja Kopernikus. Ob tem naj bi ga po ugotovitvah strokovnjakov za najmanj trikrat preplačalo, z viškom denarja pa naj bi nato brata Milovanović financirala nakup prej omenjenih televizij.

Po poročanju srbskih in hrvaških medijev gre v ozadju zadnjih medijskih poslov tudi za spopad srbskih oblasti z United Group, največjo telekomunikacijsko-medijsko skupino v regiji, ki jo vodi Dragan Šolak. Ta je zaradi poročanja regionalne televizije N1, enega redkih kritičnih opozicijskih medijev, padel v nemilost Vučića, ki je N1označil za "ameriško televizijo". Boj se seli tudi na področje pravic za televizijske prenose športnih dogodkov. Telekom Srbija je vzpostavila športne kanale Arena Sport in izziva položaj športnih kanalov Sport Klub, ki so del United Group. V zadnjem času je po visokih cenah odkupila pravice za naslednjo sezono nogometne lige prvakov, tekme košarkarske lige NBA ...