Državo prosijo za denar, iz Adrie pa črpajo milijone

Razkrivamo, kako je nemški lastnik iz Adrie Airways ­­v zadnjih dveh letih črpal milijone evrov.

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic / Vesna Vuković
petek, 27. 9. 2019, 04:05


letalo, Adria Airways
Adria Airways
Bobo

Po tem, ko je Adria Airways zaradi visokih neporavnanih računov izgubila večino letalske flote in začasno zaustavila letalske operacije, je njeno poslovodstvo naposled priznalo, da je družba insolventna, torej plačilno nesposobna.

O tem je Holger Kowarsch, glavni direktor Adrie Airways, po naših informacijah že uradno obvestil lastnika družbe, nemški sklad 4K Invest. Če do ponedeljka ne bo prejel odgovora, ali in kako lahko Nemci pokrijejo najmanj 50 milijonov evrov veliko luknjo v kapitalu Adrie, bo Kowarsch na sodišče vložil zahtevo za stečaj Adrie.

Holger Kowarsch, prvi mož Adrie Airways
Holger Kowarsch, prvi mož Adrie Airways
STA
Nemškemu lastniku je tako pri podaljševanju agonije Adrie Airways dokončno zmanjkalo časa. Že skoraj dve leti si ga kupuje z računovodskimi triki, preprodajami premoženja med povezanimi osebami, zavlačevanjem z objavo letnega poročila, obljubami upnikom in drugimi manevri. Domači regulator, agencija za civilno letalstvo, je že večkrat pozval 4K Invest, naj finančno pomaga Adrii in stabilizira njeno poslovanje. A to se ni zgodilo. Ravno nasprotno, Nemci so se raje obrnili na državo.

Adria plačuje milijone za "svetovalne storitve"

Medtem ko jo Nemci že več mesecev prosijo za pomoč, na dan prihajajo prvi konkretni podatki, kako so sami črpali denar iz Adrie.

Po naših informacijah je namreč sklad 4K Invest kmalu po prevzemu slovenskega letalskega prevoznika v letu 2016 z njim sklenil več svetovalnih pogodb. Te so lastniku prinesle najmanj štiri milijone evrov, ki jih je Adria plačala na račun nemškega podjetja 4K Invest International.

Za kakšne svetovalne storitve je šlo, ni znano. Po naših podatkih pa v ta plačila niso zajete plače vodilnih v Adrii, ki so dodatno bremenili poslovanje družbe. Tudi v času, ko je ta ustvarjala rekordno slabe rezultate. Gre sicer za podatke, ki jih Nemci že več let prikrivajo. Adria tako v zadnjem letnem poročilu, ki ga je javno objavila (za leto 2017), ni razkrila, koliko je že plačala 4K Investu. Prve informacije o izčrpavanju Adrie smo objavili že konec leta 2016.

Znesek, ki so ga Nemci s svetovalnimi storitvami počrpali iz Adrie, je domala enak vsoti denarja, ki so jo želeli od države. Pred dnevi so namreč predstavniki 4K Invest državo prosili za štiri milijone evrov premostitvenega posojila, s katerim bi zaposlenim izplačali plače do uspešnega sklepa pogovorov z domnevnim strateškim partnerjem.

Ugasnili podjetje, ki je jamčilo za dolgove Adrie

Prav toliko denarja, štiri milijone evrov, so Nemci konec lanskega leta na izrecno zahtevo javne agencije za civilno letalstvo vplačali v Adrio in ji za slabo leto dni podaljšali življenje. Po prvotnih napovedih bi morali v Adrio vložiti 14 milijonov evrov. To se ni zgodilo, čeprav ima 4K Invest za to na voljo več kot dovolj denarja.

To dokazujejo tudi dokumenti in informacije iz več držav, ki smo jih zbrali in analizirali v zadnjih dneh. Iz njih je razvidno, da so vodilni v 4K Investu (v njem ima glavno besedo Martin Vorderwülbecke) že v začetku lanskega leta verjetno vedeli, kako se bo končala zgodba z Adrio, zato so začeli trganje vezi, ki bi lahko v primeru njenega stečaja obremenile tudi njene lastnike.

V 4K Invest ima glavno besedo Martin Vorderwülbecke.
V 4K Invest ima glavno besedo Martin Vorderwülbecke.
posnetek zaslona

Uradna lastnika Adrie Airways sta dva:

- 54,3 odstotka je v lasti nemškega državljana Stefana Beulertza, ki ima stalno prebivališče prijavljeno na Malti. Poslovno je tesno povezan z vodilnimi v skupini 4K Invest;

- 45,7 odstotka pa je v rokah družbe AA International Aviation Holding, ki so jo Nemci leta 2016 ustanovili posebej za nakup slovenskega prevoznika. Ima le 25 tisoč evrov kapitala.

Pogodbo o nakupu Adrie je tedaj s Slovenskim državnim holdingom (SDH) podpisalo drugo podjetje, 4K KNDNS. To je pozneje s poroštvi jamčilo tudi za plačilo pomembnega dela obveznosti Adrie.

A že v začetku lanskega leta so ga poslali v likvidacijo. Iz otvoritvene bilance je razvidno, da je bilo podjetje 4K KNDNS ob začetku likvidacije skoraj prazno. Imelo je za 58 tisoč evrov premoženja, od tega največ terjatev. Kot tako seveda že takrat ni moglo jamčiti za več milijonov evrov posojil, ki jih je najela Adria.

Adria
Adria
/

Kdo sploh je lastnik 4K Investa?

V zadnjem letu in pol so tako Nemci Adrio Airways še bolj privezali na verigo podjetij, ki domujejo v poštnih nabiralnikih, njihova edina vloga pa je davčna optimizacija in prikrivanje sledi za resničnimi lastniki.

Podjetje AA International Aviation Holding, uradni lastnik Adrie Airways, je tako v lasti luksemburške družbe 4K Invest Central, ki je imelo na zadnji dan lanskega leta za milijon evrov negativnega kapitala. V zadnjih letih je imelo v lasti štiri naložbe, edina še živeča pa je AA International Aviation Holding oziroma Adria Airways. Dve od teh sta šli v likvidacijo.

Vidni del lastniške verige se konča v drugi luksemburški družbi, 4K Invest, ki na papirju prav tako izkazuje negativni kapital. Kdo je njen in s tem tudi dejanski lastnik skupine 4K Invest, ni mogoče ugotoviti. Do leta 2016 je bilo to malteško podjetje Lanterne Holdings Limited, ki je v lasti Stefana Beulertza, uradnega večinskega lastnika Adrie. Takrat je delež v luksemburški družbi prodalo neznanemu kupcu. Ali je to Igor Toninelli, italijanski državljan z bivališčem v Monaku, ki je uradni lastnik več podjetij iz skupine 4K Invest, za zdaj ni znano.

Vzorec se ponavlja: Nemčija, Finska, Švica in zdaj še Slovenija

Prav zaradi tega bi morala država pred odločitvijo o reševanju Adrie – pod pogojem, da bi v družbi v kakršni koli vlogi ostali Nemci - opraviti forenzično preiskavo poslov in ugotoviti, kam vse je v zadnjih letih odtekal denar iz letalskega prevoznika in kolikšen je obseg luknje v Adrii.

Hkrati vse poteze Nemcev v zadnjih letih pričajo o tem, da gre za preizkušen vzorec, ki se zdaj ponavlja tudi pri Adrii. Gre namreč za poslovneže, ki denar prek svojih skladov vlagajo v tvegane naložbe, pri čemer so jih pripravljeni brez obotavljanja "potopiti", zaposlene pa vreči na cesto, na kar smo opozarjali že ob prodaji leta 2016.

V zadnjem desetletju so tako bankrotirala najmanj štiri podjetja iz naložbenega portfelja 4K Investa: nemška medijska družba DAPD, nemški izdelovalec elektronike Flextronics, finski prodajalec pohištva Antilla in švicarska letalska družba Darwin Airline (njene posle preiskuje tamkajšnjo tožilstvo). Edina razlika je, da so Nemci z nakupom slovenskega letalskega prevoznika zaradi njegove vloge pri povezanosti Slovenije s svetom dobili v roke močan vzvod pritiska na državo, ki ji zdaj želijo izstaviti račun za svoje špekulacije.

Zakaj je Adria povečala izgubo ob višjih prihodkih?

Nemci pri prepričevanju države, naj jim pomaga iz finančnih škripcev oziroma celo nase prevzame breme reševanje Adrie, vztrajno poudarjajo, da gre le za prehodne težave in da bo Adria pod novim strateškim partnerjem ponovno zadihala in poslovala uspešno.

A ni mogoče spregledati dejstva, da so v 4K Invest podobno govorili že lani, ko so regulatorja prepričevali, naj jim ne odvzame licence za letenje, nato pa z računovodskimi triki odpravili negativni kapital. Njihovi načrti o dobičku so se namreč hitro razblinili, Adria pa v letošnjem letu dosega najslabše rezultate v svoji zgodovini.

Prihodki od prodaje so se lani zaradi širitve obsega poslovanja tako z uvajanjem novih lastnih linij kot z donosnim letenjem za tuje letalske družbe občutno povečali in so znašali največ v zadnjih desetih letih. Toda kljub temu je Adria ob dodatnih prihodkih ustvarila visoko izgubo. Zakaj?

Po naših informacijah so novi prihodki skoraj v celoti šli za pokritje stroškov:

1. Najem novih letal, ki bi jih uporabili za optimistično zastavljeno širitev letalske operacije. Po naših informacijah je Adria sklenila lizinške pogodbe, na podlagi katerih je vzpostavila za več kot sto milijonov evrov obveznosti.

Pri širitvi so v Adrii storili tudi nekaj nespametnih ali celo nelogičnih potez. Adria je najemala in plačevala letala, ki so nato več mesecev okvarjena stala v hangarjih ali pa zanje ni imela dovolj posadk. Takšna je bila zgodba z letali saab, ki jih je prevzela od svoje nekdanje švicarske družbe Darwin Airline, ki je končala v stečaju.

2. Nove zaposlitve in s tem precejšnje povečanje stroškov dela. Po javno dostopnih podatkih povprečna bruto plača v Adrii znaša okoli 3.666 evrov, pri čemer so med najvišjimi plače pilotov.

3. Stroški goriva, ki so bili v lanskem letu bistveno višji kot v letu 2017.

Članek prvotno objavljen na strani siol.net