"5. 11. 2020, Ljubljana. Kdo je kriv za včerajšnje nasilne izgrede? Ne pozabimo na MSM, kot je POP TV. Ne pozabimo levih politikov, udeležencev protestov. Ne pozabimo nagovarjanja k izgredom. Ne pozabimo kvazi žvižgača z bujno domišljijo. Ne pozabimo opozicije sovraštva in razdvajanja naroda. Naj resnica končno zmaga!"
To je besedilo iz videoposnetka, ki v zadnjih dneh kroži po družbenem omrežju Facebook. Ob dramatični glasbi se gledalcu vrtijo kratka politična sporočila, ki jih spremljajo fotografije novinarjev, protestnikov in opozicijskih politikov. V petek zjutraj, noč po izgredih v središču Ljubljane, ki so močno odmevali v slovenski javnosti in politiki, ga je objavila FB skupina Kaos v Sloveniji, ki širi politično propagando SDS in njenih medijev. Sporočila skupine občasno delijo tudi prvak stranke Janez Janša, šef njegovega kabineta Peter Šuhel in drugi člani SDS.
Šlo je za klasično propagandno operacijo, namenjeno širjenju "prave" politične interpretacije izgredov. SDS jo je začela že v četrtek popoldne, ko je minister za notranje zadeve Aleš Hojs v spremstvu specialne enote policije prišel v središče Ljubljane. Odgovornost za nasilje je prevalil na opozicijo, medije in protestniško gibanje. Enako je govoril ob večernem gostovanju v oddaji Odmevi. Le nekaj ur pozneje je po spletu že krožil viralni video s popolnoma enakim sporočilom, kot ga je razširil Hojs. SDS je tako krepko prehitela opozicijo. Njeni prvaki so se oglasili šele v petek čez dan, ko si je videoposnetek že ogledalo več tisoč ljudi.
Skupina Kaos v Sloveniji je videoposnetek objavila kot plačan oglas, za katerega je Facebooku odštela neznano vsoto denarja. Na ta način je dosegla več kot 40.000 ljudi, kar je več od števila prebivalcev Celja, tretjega največjega slovenskega mesta. Kdo je plačal za to akcijo? In ali to pomeni, da je SDS uspelo najti obvode mimo zakonodaje o financiranju političnih strank?
Preberite še:
Hojsov napad na demokracijo #kolumna
Ko je volitev konec, Facebook stran ugasne
Volilna kampanja se po zakonu začne šele trideset dni pred glasovanjem na volitvah. V tem času lahko politične stranke objavljajo propagandna sporočila, pri čemer so podvržena dokaj strogi regulaciji. Razkriti morajo naročnika in za financiranje kampanje odpreti posebni račun. Povsem druga zgodba je propagiranje zunaj kampanje, ki ni urejeno z nobenimi pravili. To že tri leta izkoriščajo v SDS, ki redno najema velike oglasne panoje ne glede na to, ali je v vladi ali v opoziciji. Med prvim valom epidemije je Slovenijo prelepila s sporočili, v katerih se je zahvaljevala zdravstvenim delavcem. Še pred tem smo lahko ob cestah videli plakate s protimigrantskimi sporočili in podobami osamosvojitvene vojne.
Januarja 2018, pet mesecev pred parlamentarnimi volitvami leta 2018, je SDS intenzivneje "napadla" tudi Facebook. Tam je sočasno nastalo več skupin, uradno nepovezanih s stranko, ki so širile njena politična sporočila. Ena od teh je tudi Kaos v Sloveniji. Njihov edini namen je razširiti politično propagando do čimvečjega števila naslovnikov.
Te skupine se po potrebi aktivirajo in nato hitro ugasnejo. Pred volitvami leta 2018 je skupina Kaos v Sloveniji z objavami, razumljivimi najširšemu krogu ljudi, napadala Milana Kučana, Marjana Šarca, Zorana Jankovića, Mira Cerarja, Karla Erjavca, "leve" sindikaliste in druge politične nasprotnike SDS. Prvi videoposnetek, v katerem je državljane spodbujala k protestom, si je ogledalo 56.000 ljudi. Tik pred volitvami je imel eden od videoposnetkov rekordnih 481.000 ogledov. Koliko je to stalo in kdo je Facebooku to plačal, ni mogoče preveriti. Po tem, ko je Janši ponovno spodletelo pri sestavljanju vlade, je skupina Kaos v Sloveniji počasi ugasnila in se nato večkrat vrnila v življenje. Nazadnje pred nekaj tedni.
Industrija trolov iz Severne Makedonije
Kdo so upravljavci FB strani Kaos v Sloveniji, ni znano. Toda iz Facebookovih podatkov je razvidno, da vsaj trije prihajajo tudi iz Severne Makedonije. Gre za državo, ki je že med ameriškimi predsedniškimi volitvami leta 2016 zaslovela zaradi tako imenovanih tovarn lažnih novic. Takrat so številni mladi Makedonci nov vir preživljanja našli v prepisovanju propagandnih člankov o Donaldu Trumpu in njihovem širjenju prek Googla, Facebooka drugih spletnih kanalov. Samo v mestu Veles je bilo registriranih več kot sto spletnih strani, naklonjenih Trumpu, ki so širili lažne novice o Trumpovi tedanji tekmici Hillary Clinton.
Industrija trolov se je pred pravkar končanimi ameriškimi volitvami v Severni Makedoniji še okrepila. V tej državi so serijsko odpirali račune pod lažnimi imeni in ustanavljali FB skupine, ki so čez dobile več tisoč članov. Širile so vsebine, da je poznejši zmagovalec volitev Joe Biden na soočenju s Trumpom v ušesih nosil slušalko, da bo v ZDA prišlo do volilne prevare in druge lažne novice. "Tovarne" iz nekdanje najjužnejše jugoslovanske republike so v zadnjih mesecih razvile tudi tehnike, s katerimi je precej težje preverjati izvor teh vsebin.
Med dvanajst tisoč sledilci skupine Kaos v Sloveniji je mogoče opaziti nenavadno veliko število državljanov Severne Makedonije, Bolgarije, Albanije in drugih držav, ki ne govorijo slovensko. Nekateri komentarji pod objavami so namreč v slovenščino prevedeni prek Googlovega prevajalnika. A to ni edini takšen primer. Iz Severne Makedonije recimo prihajajo tudi upravljavci FB strani Za boljše zdravstvo, ki je v zadnjih dneh s plačano objavo za kritične razmere v zdravstvu krivila protestnike.
Zakaj Facebook umika oglase Nova24TV
Še enkrat se velja vprašati, kdo vse to plačuje. Promocija sporočil na Facebooku je namreč uradno pristojnost upravljavcev skupin. Če so ti v tujini, to pomeni, da od tam plačujejo tudi objave. So naloge upravljavcev dobili prav zato, da se prikrijejo sledi za denarjem? Slovenska zakonodaja o političnih strankah sicer strogo prepoveduje njihovo financiranje iz tujine. Toda njeni avtorji niso predvideli možnosti, da bi politična sporočila ene stranke prek spletnih kanalov širila skupina neznancev iz tujine, ki s Slovenijo uradno nimajo ničesar.
Severna Makedonija ima pomembno vlogo tudi v poslih madžarskih lastnikov medijev SDS. Ti imajo od leta 2017 v Severni Makedoniji v lasti večje število medijev iz kroga tamkajšnje desne stranke VMRO-DPMNE. Poslovnež Peter Schatz, član upravnega odbora Nova24TV in ključni madžarski medijski operativec v Sloveniji, ima tako v Severni Makedoniji v lasti televizijsko postajo in več spletnih strani. Denar za te nakupe je prišel iz podjetij, tesno povezanih z madžarsko vladajočo stranko Fidesz, ki jo vodi Viktor Orban. Februarja smo na necenzurirano.si razkrili, da so šli denarni tokovi v teh poslih prek Slovenije. Že spomladi 2018 pa je bilo v političnih kuloarjih mogoče slišati informacije, da se propagandne objave SDS v FB skupinah, ki uradno s stranko nimajo nič, plačujejo prek ene od bank na Madžarskem.
Janez Janša je leta 2018 na Twitterju pogosto delil vsebino računa Kaos v Sloveniji
Facebook je sicer pred lanskoletnimi evropskimi volitvami zaostril pravila oglaševanja, s čimer je želel preprečiti vmešavanje v volitve iz tujine. Po novem so morali oglaševalci političnih vsebin, kot so politične stranke, mediji in drugi razkriti svojo identiteto, uporabniki pa lahko s klikom na poseben gumb ugotovijo, kdo je plačal oglas. To očitno predstavlja težavo za medijsko hišo Nova24TV, ki je v lasti poslovnežev iz Orbanovega kroga in vidnih predstavnikov SDS. Podatki Facebooka kažejo, da Nova24TV tam praktično ne oglašuje, saj jim ameriški spletni velikan sproti ugaša in umika oglase. Težava je v tem, da na Nova24TV niso podpisali tako imenovane izjave o zavrnitvi odgovornosti, v kateri bi razkrili plačnika oglasov.
Toda vsa ta pravila je očitno mogoče zaobiti. Facebook zato ostaja idealno orodje za širjenje politične propagande. Sploh za tiste politične stranke, ki imajo denar. In ve se, kdo ga ima v Sloveniji največ.
Preberite še:
Finančni tokovi razkrivajo: Orbanov denar v Slovenijo in Makedonijo