Rekordna tožba proti nemškim pogrebnikom Adrie

Nekdanji nemški lastniki so po stečaju nacionalnega letalskega prevoznika za seboj brisali sledi. Zdaj jih na sodišču čaka ena največjih odškodninskih tožb v zgodovini Slovenije.

Avtor: Primož Cirman / Tomaž Modic
petek, 26. 8. 2022, 05:55


Holger Kowarsch
Ko je Holger Kowarsch, glavni direktor Adrie Airways, sprožil stečaj družbe, je bila v njenem kapitalu najmanj 50 milijonov evrov velika luknja. Tudi zaradi spornih svetovalnih poslov.
STA

Stečajni upravitelj Adrie Airways Janez Pustatičnik je proti nekdanjim nemškim menedžerjem, ki so prevzeli družbo, jo finančno izčrpavali in na koncu poslali v stečaj, vložil kar 78 milijonov evrov visoko odškodninsko tožbo.

Njegova tarča so Arno Schuster, Holger Kowarsch in drugi člani poslovodstva Adrie od leta 2016, ko je finančni sklad 4K Invest od slovenske države kupil nacionalnega letalskega prevoznika. Schuster in Kowarsch sta bila tudi partnerja v 4K Invest, kjer so obljubljali preporod Adrie, a so v resnici poskrbeli za njen klavrni propad. Ko so Nemci konec leta 2019 končali agonijo družbe, je za njo ostalo za več deset milijonov evrov neporavnanih dolgov do dobaviteljev, lizinških družb, letališč, zaposlenih in drugih upnikov.

Zdaj stečajni upravitelj od njih zahteva plačilo škode, ki naj bi jo prizadejali upnikom. Odvetniki, ki jih je Pustatičnik najel, so namreč na podlagi revizije oziroma forenzičnega pregleda poslovanja ugotovili, da so nekdanji direktorji kršili insolvenčno zakonodajo, saj naj bi vedeli, da je Adria insolventna, a niso ukrepali. Namesto, da bi od lastnika, sklada 4K Invest, ali zahtevali plačilo obljubljenega dodatnega kapitala ali jo poslali v stečaj, so njene finančne težave reševali s spornimi računovodskimi triki. Zaradi tega so po zakonu odgovorni za plačilo razlike med terjatvami upnikov in premoženjem, ki bo prodano iz stečajne mase.

Toda Pustatičnik ima veliko težavo. Ko je bilo že jasno, da bo Adria končala v stečaju, na njenem pogorišču pa bodo brskali revizorji in kriminalisti, so Nemci začeli z brisanjem sledi za seboj. To jim je v veliki meri tudi uspelo. Tako je malo verjetno, da bi našli in zasegli dovolj premoženja za poplačilo upnikov Adrie. 

Preberite še:
Nemci so črpali sto tisoče evrov na mesec iz Adrie Airways

Skrivnost izginule police 

Več upanja je stečajni upravitelj polagal v zavarovalno polico, ki pa je v nenavadnih okoliščinah izginila. Adria je namreč do svojega stečaja plačevala zavarovalno premijo za odškodninsko odgovornost takratne uprave, in sicer hčerinskemu podjetju nemškega sklada 4K, lastnika Adrie. Vendar zavarovalne police v dokumentaciji Adrie ni. 

Kmalu po stečaju Adrie Airways je spletna stran nemškega sklada prenehala delovati.
Kmalu po stečaju Adrie Airways je spletna stran nemškega sklada prenehala delovati.
posnetek zaslona

"Predstavnik zavarovalnice je doslej zavračal posredovanje zavarovalnih polic. S strani bivšega poslovodstva police doslej niso bile pridobljene kljub večkratnim pozivom poslovodstvu in njihovim zastopnikom, zato se je angažirala ustrezna pomoč pravnikov iz Nemčije Ernst & Young Law GmbH, ki pa jih tudi ni uspel pridobiti," je opozoril Pustatičnik v zadnjem rednem poročilu o stečaju Adrie.

Grafika prikazuje zapleteno mrežo, ki so jo Nemci zgradili okrog Adrie Airways. Še pred njenim stečajem se je začela operacija ugašanja podjetij in brisanja sledi.
Grafika prikazuje zapleteno mrežo, ki so jo Nemci zgradili okrog Adrie Airways. Še pred njenim stečajem se je začela operacija ugašanja podjetij in brisanja sledi.
necenzurirano.si

Postopek iskanja zavarovalne police se vleče že več kot leto dni. Zakaj se Nemci ne odzivajo na pozive, ni jasno. Po nekaterih informacijah pa bi lahko bil razlog v tem, da so iz Adrie prejemali denar za plačilo stroškov premij zavarovanja, a tega v resnici niso dali naprej zavarovalnici, ampak so ga raje spravili v svoj žep. Na podoben način so Nemci iz družbe črpali s svetovalnimi pogodbami, zaradi česar jim grozi večletna zaporna kazen.

Preberite še:
Za drobiž kupili Adrio, jo potopili in izginili

Tožilstvo bi Nemce poslalo v zapor

Medtem namreč na specializiranem državnem tožilstvu zaradi suma zlorabe položaja in pomoči pri tem kaznivem dejanju zahtevajo uvedbo sodne preiskave proti štirim tujim državljanom. To so:

- Arno Schuster, nekdanji glavni direktor Adrie Airways. Njeno vodenje je prevzel marca 2016, ko je nemški sklad 4K Invest od države kupil Adrio. Bil je tudi eden od direktorjev 4K Invest.

- Holger Kowarsch, zadnji prvi mož Adrie Airways. Zamenjal je Schusterja, ki je februarja 2018 odstopil. Konec septembra 2019 je vložil zahtevo za stečaj Adrie.

Arno Schuster, nekdanji prvi mož Adrie Airways
Arno Schuster, nekdanji prvi mož Adrie Airways
Adria Airways

- Klaus Platzer, ki je bil od marca 2016 do decembra 2017 finančni svetovalec Adrie Airways, in

- Eggo Laukamp, ki je bil v letih od 2014 do 2018 vodja nabave na skladu 4K Invest.

Tožilstvo je našlo dokaze, da je omenjena četverica s finančnim izčrpavanjem Adrie nezakonito pridobila za 3,5 milijona evrov premoženjske koristi. Do oškodovanja naj bi prišlo pri svetovalnih poslih, s katerimi so Nemci iz Adrie mesečno črpali od 100 do 165 tisoč evrov denarnih sredstev. Za kakšne svetovalne storitve je šlo, ni znano. V ta plačila pa niso bile zajete plače vodilnih v Adrii. Poleg tega podatkov o teh nakazilih Nemci več let niso razkrivali v letnih poročilih Adrie.

Preberite še:
Izginuli milijoni Adrie končali v Južni Ameriki?

Potopili Adrio in izginili

Kot smo razkrivali v seriji zgodb, imajo organi pregona velike težave pri iskanju izginulih milijonov iz Adrie. Že v času, ko je bilo jasno, da je stečaj Adrie neizbežen, so Nemci enega za drugim ugašali podjetja iz lastniške verige, ki je segala od Velike Britanije do Nemčije in Luksemburga ter se končala na Malti. Že takrat je bilo jasno, da je bila nepregledna mreža podjetij namenjena ne le davčni optimizaciji in prikrivanju dejanskega lastništva, ampak tudi oteževanju sledenja denarnim tokovom.

Investicijski sklad 4K Invest, ki naj bi imel za sabo več kot 20 let izkušenj in skoraj 200 uspešnih primerov prestrukturiranja podjetij, je tako v nekaj tednih po stečaju Adrie dobesedno izginil iz poslovnih registrov več držav. Vse sledi o dejavnosti skupine 4K Invest in povezanih podjetij so bile izbrisane s svetovnega spleta. V omrežju skupine 4K Invest ni bilo več mogoče najti Kowarscha, Schusterja in drugih ključnih posameznikov. Njegove ključne naložbe pa so prevzeli partnerji v 4K Invest.

Ključna oseba v ozadju mreže podjetij, ki je segala od Velike Britanije do Nemčije in Luksemburga ter se končala na Malti, je bil Martin Vorderwülbecke (desno).
Ključna oseba v ozadju mreže podjetij, ki je segala od Velike Britanije do Nemčije in Luksemburga ter se končala na Malti, je bil Martin Vorderwülbecke (desno).
beefcentral.com

Medtem ko slovenski in tuji organi pregona iščejo izginule milijone iz Adrie Airways, so njeni nekdanji nemški lastniki in vodilni zaživeli na novo. Arno Schuster se je leta 2018 preselil na enega od vodstvenih položajev v ameriški družbi Alix Partners. Ta je leto prej postala ključni svetovalec tedanjega izrednega pooblaščenca hrvaške vlade v Agrokorju Anteja Ramljaka. Eggo Laukamp in Klaus Platzer sta prevzela vodstvene položaje v nemškem proizvajalcu poliesterskih proizvodov TWD Fibres. Martin Vorderwülbecke, ki je bil ključna oseba v nemškem skladu, se je medtem lotil novih dobičkonosnih projektov na drugi strani sveta, v Južni Ameriki.