Državni svet v času, ko se je njegov predsednik Marko Lotrič pripravljal na ustanovitev svoje politične stranke Fokus, ni naročal samo dragih storitev pri Mediani, najbolj znani agenciji za merjenje javnega mnenja, ampak je na sporen način dajal posle tudi posameznikom iz krogov SDS in slovenske desnice.
Tako je Lotrič sredi novembra lani podpisal 25 tisoč evrov (brez DDV) vredno pogodbo z Mirom Petkom, nekdanjim poslancem SDS in odgovornim urednikom Nova24TV, ki je v času vlade Janeza Janše nekaj dni vodil vladni urad za komuniciranje (Ukom). Nato je postal svetovalec ministra za kulturo Vaska Simonitija (SDS).
Kot so nam pojasnili v državnem svetu, so pri Miru Petku naročili "pregled in uporabo tiskanih ter spletnih glasil, časopisov in drugih medijev, ki jih izdajajo občine, podjetja in združenja". Četudi je šlo za enoletno pogodbo, pa je Petku očitno uspelo že v nekaj tednih opraviti večino dela. Že na zadnji dan minulega leta mu je namreč državni svet nakazal 18 tisoč evrov.
Kako je Petek prišel do posla? Kaj o tem pravijo v državnem svetu? In zakaj je državni svet v času, ko je Lotrič ustanavljal stranko, začel na veliko najemati zunanje svetovalce na področju odnosov z javnostmi?
Preberite še:
Ko Lotrič ustanovi stranko, državni svet najame Mediano
Zahvala SDS za pomoč pri izvolitvi za predsednika?
Ko je Lotrič decembra 2022 postal predsednik državnega sveta, je Lotrič na vprašanje o svoji svetovnonazorski drži odgovoril, da je gospodarstvenik in da politično ni opredeljen. Toda že takrat je bilo jasno, da je do te pomembne funkcije prišel prek dogovora s politiko.
V 40-članskem državnem svetu, kjer ima SDS skupaj z zavezniki večino glasov, so imeli takrat velike težave pri izbiri novega vodstva. Ko so svetniki prvič o tem odločali, Lotrič ni uspel dobiti potrebne večine. Po tedenskem premoru pa je vendarle dobil 21 glasov. To bi lahko pomenilo, da je poleg predstavnikov delodajalcev, ki so ga predlagali na ta položaj, uspel nagovoriti predvsem državne svetnike blizu SDS.
Že konec leta 2023 je državni svet sklenil prvo pogodbo z Mirom Petkom. Zaupali so mu izdelavo komunikacijske strategije, za kar je prejel 10.500 evrov. Kot je takrat poročala Mladina, Petek ni imel izkušenj s strateškimi odnosi z javnostmi. Dokument, ki ga je spisal, ni imel ne vsebinske ne svetovalne vrednosti, obenem je bil poln slovničnih in drugih nedoslednosti.
Leto dni pozneje, jeseni 2024, so v državnem svetu Miru Petku oddali novo javno naročilo. Izpeljali so ga tako, da so se obrnili na tri ponudnike. Eno so pridobili od založbe Giedon, ki je v lasti Jožeta Biščaka, nekdanjega odgovornega urednika Demokracije, strankarskega tednika SDS, in voditelja oddaj na Nova24TV.
Drugi Petkov konkurent je bilo podjetje Marka Pukšiča, sina nekdanjega poslanca SDS in SLS Franca Pukšiča. Vezni člen do njega je Monika Kirbiš Rojs, vodilna uslužbenka državnega sveta in desna roka Marka Lotriča, ki je postala tudi generalna sekretarka njegove stranke. Kirbiš Rojs je bila med prejšnjo vlado državna sekretarka v službi vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko, kjer je v istem času dobil službo Marko Pukšič.
Preberite še:
700 tisoč težav predsednika državnega sveta Marka Lotriča, ki dela novo stranko
Ob dveh piarovcih potrebujejo še zunanjo pomoč
Kot so danes pojasnili v državnem svetu, so Petkove storitve potrebovali "kot osnovo za posredovanje vsebin o delu državnega sveta v objavo". "Ocenjujemo, da imajo predvsem lokalni mediji v življenju lokalnih skupnosti pomembno vlogo, saj prebivalci preko njih dobijo informacije o dogodkih, ki neposredno vplivajo na njihovo vsakodnevno življenje. To jim omogoča boljše razumevanje družbenih procesov in učinkovitejše vključevanje v javne razprave," so dodali.
Petka so v državnem svetu angažirali kljub temu, da so v istem času za odnose z javnostmi najeli še eno zunanjo pomoč - podjetje Kreativna baza, ki je v lasti Mitje Čandra, bolj znanega kot direktorja in solastnika založbe Beletrina, in njegove soproge Maje Čepin Čander.
Oktobra 2023 je tako državni svet s Kreativno bazo sklenil pogodbo o "svetovanju na področju odnosov z javnostmi in medijskem komuniciranju državnega sveta ter podpori izvedbi promocijskih vsebin". V dobrem letu dni je temu podjetju nakazal že 37 tisoč evrov, samo v decembru dobrih sedem tisočakov.
Tako kot pri javnem naročilu, ki so ga konec lanskega leta zaupali Miru Petku, so se v državnem svetu tudi tukaj obrnili na dva druga ponudnika, s čimer so zadostili zakonskim pogojem. Povpraševanje so poslali še podjetjema Prima komunikacije iz Celja in Lapena iz Velenja.
Čander podpre Lotričevo desno roko, ta mu da posel
Tudi pri tem poslu se odpira več vprašanj. Državni svet ima tako že dva zaposlena za odnose z javnostmi. To sta Lejla Kogej (kabinet), nekdanja sodelavka evropskega poslanca SLS Franca Bogoviča, in Suzana Lara Krause (sekretariat), ki je bila leta 2017 kandidatka SLS za predsednico države. Kot že omenjeno, imajo pogodbo tudi s podjetjem Press Clipping.
Zakaj ob vsem tem potrebujejo še zunanjo pomoč za svetovanje pri komuniciranju? "Zaradi številnih aktivnosti smo ocenili, da je zunanja pomoč pri odnosih z javnostmi za zagotovitev povečanja prepoznavnosti državnega sveta, njegovih dejavnosti, pobud in ciljev, nujna," so odgovorili v državnem svetu. Dodali so, je do druge zaposlitve v službi za odnose z javnostmi prišlo šele novembra lani.
Kljub vsemu dogajanje sovpada z lansiranjem Lotričevega političnega projekta. Prav septembra 2023, torej tik pred sklenitvijo pogodbe s Kreativno bazo, je Lotrič po lastnih besedah začel postavljati mrežo nove stranke.
Tudi v tem primeru je vezni člen Monika Kirbiš Rojs. Mitja Čander, ki vrsto let velja za enega najvplivnejših ljudi v domači kulturni sferi, jo je namreč aprila 2022, dober teden pred parlamentarnimi volitvami, na družbenem omrežju Facebook javno podprl kot kandidatko za poslanko na listi Povežimo Slovenijo.
Tako Povežimo Slovenijo, ki je veljalo za enega od satelitskih projektov SDS, kot Kirbiš Rojs sta leta 2022 ostala pred vrati parlamenta. Čander pa je pozneje postal ustanovni član Platforme sodelovanja, ki jo je po zadnjih predsedniških volitvah ustanovil nekdanji predsednik sveta SDS Anže Logar, zdaj predsednik stranke Demokrati.
Do posla tudi zavod iz omrežja NSi
Kreativna baza v zadnjih letih povečuje obseg poslovanja. Še leta 2021 je imela okoli 278 tisoč evrov prihodkov, v letu 2023 pa so ti znašali že skoraj 400 tisoč evrov. Večino tega so ji prinesli posli z javnimi naročniki. Največ je lani prejela od javnega sklada za kulturne dejavnosti (35.600 evrov), univerzitetne psihiatrične klinike (30.500 evrov), SNG Opera in balet Ljubljana (28.800 evrov) ter tehniškega muzeja Slovenije (19.800 evrov).
Manjši posel v državnem svetu je novembra lani dobil tudi Zavod Iskreni, ki je ideološko, politično in kadrovsko tesno povezan z Novo Slovenijo (NSi). V času prejšnje vlade je najbolj odmevalo, ko mu je ministrstvo za delo dodelilo več kot 130 tisoč evrov, pri čemer je bil takratni minister Janez Cigler Kralj med ustanovitelji tega zavoda.
V državnem svetu so z Zavodom Iskreni 11. novembra sklenili enoletno "pogodbo o izdelavi analize izpostavljenosti, video klipov, zasnove video podcasta in izposoje studia". Do sedaj so mu plačali 7.254 evrov.