Z milijoni prek Slovenije reševali obtožene korupcije

V uredništvu necenzurirano.si smo s pomočjo virov iz Severne Makedonije pridobili podatke, ki zgodbi o madžarsko-slovenski "Operaciji Makedonija" dajejo novo razsežnost.

Avtor: Primož Cirman / Vesna Vuković / Tomaž Modic
sreda, 12. 2. 2020, 05:58
RTR1MVZJ
Janez Janša je v zadnjem desetletju spletel tesne vezi z Nikolo Gruevskim, nekdanjim dolgoletnim predsednikom makedonske vlade.
Reuters

Dokazujejo namreč, da je madžarski politični vrh s finančnimi tokovi prek madžarskih lastnikov medijev SDS načrtno reševal tajkunsko-medijsko omrežje nekdanjega predsednika vlade Nikole Gruevskega, ki se je takrat v Severni Makedoniji že znašel v preiskavi. 

Gruevski je bil na čelu makedonske vlade deset let. Odstopil je v začetku leta 2016, ko je v Makedoniji že izbruhnila tako imenovana prisluškovalna afera. Na dan so namreč prišli podatki, da je vlada v obdobju Gruevskega prisluškovala okrog 20.000 ljudem. Oblast je prevzela prehodna vlada, nato pa je konec maja 2017 na položaj predsednika vlade prišel Zoran Zaev.

Preberite še:

Financiranje medijev SDS preiskuje policija

Finančni tokovi razkrivajo: Orbanov denar v Slovenijo in Makedonijo

Ko se začne preiskava, pride madžarski denar

Že slaba dva meseca pozneje je madžarski podjetnik Peter Schatz, lastnik Demokracije, strankarskega časopisa SDS, in član upravnega odbora Nova24TV, postal lastnik televizijske postaje Alfa. Lastniški delež je kupil od makedonskega poslovneža Seada Kočana, ki je bil zaradi korupcije in ponarejanja razpisne dokumentacije pozneje obsojen na zaporno kazen. 

Kočan je veljal za zaveznika Gruevskega. Njegova televizija je v petih letih prejela za več kot šest milijonov evrov nakazil iz vladnih oziroma javnih virov. 

Vzorec se je ponovil nekaj mesecev pozneje. Leta 2018 je državno tožilstvo v Skopju začelo preiskovati domnevno sporne nakupe medijev in njihovo financiranje. Mediji, ki jih obvladuje VMRO-DPMNE, so namreč v slabem desetletju skupaj prejeli 30 milijonov evrov vladnih subvencij, oglaševalskega denarja in drugih nakazil. Preiskavo domnevne hudodelske združbe so poimenovali "Operacija Propaganda".

SDS-orban.jpg
Vstopna točka za tokove uradno madžarskega denarja v Slovenijo je bilo podjetje R-Post-R, ki ima v lasti družbo Nova obzorja, izdajatelja Demokracije, strankarskega časopisa SDS.
necenzurirano.si

Slovenija – odskočna deska za nakazila

Eden od osumljencev v preiskavi je bil Aco Misajlovski, brat nekdanjega podpredsednika VMRO-DPMNE in ministra za notranje zadeve Vlada Misajlovskega. Aco Misajlovski je po ugotovitvah Balkanske mreže preiskovalnih novinarjev (BIRN) več let lastniško in upravljavsko obvladoval družbo EM Media, ki ima v lasti več spletnih medijev. Njihova pogosta tarča so bili posamezni novinarji in ameriški milijarder George Soros

Kmalu po začetku preiskave je družba EM Media zamenjala lastnika. Sredi aprila 2018 ga je kupila madžarska podjetnica Agnes Adamik, solastnica Nova24TV. Odskočna deska za nakazila denarja v Severno Makedonijo je bila Slovenija. 

Agnes-Adamik.jpg
To sliko je Agnes Adamik posnela v Skopju.
Facebook

Cilj: ohranitev nadzora nad mediji

Takoj zatem je Adamikova kupila EM Medio in še eno makedonsko medijsko hišo – Prvo republiko, ki je bila pred tem vrsto let v uradni lasti podjetja iz srednjeameriške davčne oaze Belize. 9. maja 2018 je Adamikova v Skopju kupila še medijsko družbo LD Press, ki izdaja spletni portal Netpress. Dva dni pozneje je bila v Celju volilna konvencija SDS, ki sta jo obiskala tudi Orban in novi predsednik VMRO-DPMNE Hristijan Mickoski

V slabem mesecu dni po začetku preiskave je tako madžarska podjetnica v Severni Makedoniji opravila kar tri medijske nakupe. Ti posli so verjetno imeli vsaj tri cilje:

  1. Madžarski politični vrh si je z nakazili prek Slovenije, s katerim je prevzemal medijske hiše v Severni Makedoniji, kupoval vpliv. V geostrateški igri v tej državi je Viktor Orban postal pomemben igralec.
  2. Kupnina je prišla na račune tajkunov in medijskih lastnikov iz omrežja Nikole Gruevskega. Koliko sta Schatz in Adamikova skupaj plačala za nakupe medijev v Severni Makedoniji, ni znano. 
  3. Madžarski nakupi so pomenili, da je VMRO-DPMNE ohranila nadzor nad mediji, ki bi jih lahko država zaradi preiskave proti njihovim dotedanjim lastnikom morda tudi zasegla. 

Še enkrat: vse to ne bi bilo mogoče brez madžarskih lastnikov medijev SDS in njihovih računov v Sloveniji. 

orbanjj.jpg
O čem so se septembra 2017 v znanem makedonskem letovišču Ohrid pogovarjali Viktor Orban, Janez Janša in predsednik VMRO-DPMNE Nikola Gruevski?
/

Italijanski desni časopis in nekdanji kandidat za šefa SLS

Prav mednarodna infrastruktura je Gruevskemu omogočila, da je novi makedonski vladi pozneje vrnil udarec – in to spet s slovensko pomočjo. Avgusta lani je italijanski časopis La Verita razkril več posnetkov, ki so posebno državno tožilko Katico Janevo, vodjo več postopkov proti Gruevskemu, bremenili izsiljevanja. 

Zgodbo je objavil Laris Gaiser, predsednik Slovenskega panevropskega gibanja in nekdanji kandidat za predsednika Slovenske ljudske stranke (SLS). 

Kako se je vpletel v to zgodbo? "Želim poudariti, da z Makedonijo nimam nikakršne zveze in da sem politična dogajanja v tej državi začel spremljati povsem po naključju. Kot strokovnjaku za varnostna vprašanja pa mi je jasno, da je Makedonija že od devetdesetih let prejšnjega stoletja v velikih težavah zaradi korupcije. Zoran Zaev je na oblast pred dvema letoma prišel s pomočjo EU in to predvsem Nemčije in Italije," je Gaiser takrat odgovarjal za hrvaško revijo Nacional. 

La Verita je neokonservativni italijanski časopis, ki je blizu skrajni desnici, povezujejo pa ga z Matteom Salvinijem, nekdanjim italijanskim ministrom za notranje zadeve. Gre za medij, ki v zadnjih mesecih serijsko napada Zaeva. Konec januarja je pisal o domnevnih dokazih, da se je Zaev pred volitvami 2014 dogovarjal o kupovanju glasov. Makedonski premier je obtožbe zanikal. 

Salvini je sicer tesen Orbanov politični prijatelj, v zadnjih mesecih pa so oba omenjali med možnimi snovalci novega evropskega političnega bloka, ki bi nastopil proti EPP. Prejšnji teden, na dan skupščine EPP, je bil Orban v Rimu. Govoril je na mednarodni konferenci "nacionalnih konservativcev, ki združuje skrajno desna gibanja". V odmevnem nastopu je EPP očital, da tvega izgubo identitete. ­­­­­­