S tem se odzivajo na dogajanje v zadnjih dneh. Kot smo poročali, je bila zaradi napovedane ukinitve regulacije cen goriva in posledične podražitve v nedeljo in včeraj velika gneča na bencinskih servisih. Toda voznike so pričakali napisi, da "gorivo trenutno ni na zalogi". Največ težav je bilo pri Petrolu, ki je s 318 bencinskimi servisi največji v državi.
Zdaj bodo na AVK preverili, ali sta Petrol in OMV, ki obvladujeta veliko večino trga, zlorabila svoj položaj. Med drugim s tem, da sta prepočasi polnila rezervoarje pod svojimi bencinskimi črpalkami oziroma jih namerno praznila. Zanimalo naj bi jih:
- kako so se gibale zaloge bencina in dizla po posameznih bencinskih servisih po napovedani odpravi regulacije cen,
- kdaj sta Petrol in OMV začela polniti te zaloge in koliko cistern sta za to uporabila,
- kakšna je bila poraba po posameznih bencinskih servisih in za koliko je odstopala od dolgoletnega dnevnega povprečja.
Za ukrepanje naj bi se varuh konkurence odločil tudi zato, ker je do pomanjkanja goriva prišlo pri večini bencinskih servisov po državi in ne samo na tistih, kjer je veliko tranzitnega prometa. Pod drobnogledom bo tudi morebitno usklajeno delovanje oziroma kartelno dogovarjanje med trgovci.
"Agencija že dalj časa aktivno spremlja razmere na trgu pogonskih goriv in usmerja svoje aktivnosti v ugotavljanje dejstev in okoliščin, na podlagi katerih bo lahko presodila, ali je treba ukrepati v skladu z njenimi zakonskimi pristojnostmi. Morebitnih postopkov pred agencijo oziroma konkretnih aktivnosti agencije v zvezi s trenutnim dogajanjem na predmetnem trgu pa zaradi interesa samega postopka ne moremo podrobneje komentirati," so nam pojasnili na AVK.
Najvišja zagrožena kazen je do deset odstotkov letnega prometa družbe. V primeru, da AVK od naftnih trgovcev ne bi prejel podatkov, ki jih potrebuje za analizo dogajanja, pa jim lahko odmeri globo v višini do enega odstotka prometa.
Preberite še:
Kdo je ustvaril kaos na bencinskih servisih
Prevladujoč položaj na trgu sam po sebi ni prepovedan, prepovedane so le zlorabe takšnega položaja. Podjetje s prevladujočim položajem, kar je Petrol, nosi namreč posebno odgovornost, da ne oslabi neokrnjene konkurence. Takšno podjetje je podvrženo strožjim kriterijem dopustnosti ravnanja na trgu kot preostali konkurenti, ki takšnega položaja nimajo. Zloraba položaja z ravnanjem, ki je drugače sprejemljivo za ostale konkurente, je nedopustna tudi v primeru, da prevladujoče podjetje ni namenoma zlorabilo prevladujoči položaj.
Petrol in OMV: za pomanjkanje goriva krive logistične težave
Naftni trgovci se sicer sklicujejo na logistične težave zaradi povečanega obiska bencinskih servisov. Toda jasno je tudi, da Petrolu in OMV prodaja velikih količin pogonskih goriv po nižjih cenah v dneh tik pred podražitvijo nikakor ni bila v interesu.
Minulo sredo se je namreč vlada odločila ukiniti začasno omejitev cen pogonskih goriv na bencinskih servisih. To je storila zaradi odškodninskih zahtevkov naftnih trgovcev, ki jim je nekdanja vlada Janeza Janše obljubila, da jim bo pokrila razliko med znižano in tržno ceno. Namesto tega se je odločila za drug ukrep: ponovno omejitev marž naftnih trgovcev na bencinskih servisih izven avtocest in odpravo nekaterih dajatev. To je pomenilo, da sta se danes, ko je ukrep začel veljati, podražila 95-oktanski bencin in dizel. Prvi za skoraj 20 centov na liter, drugi pa za dva centa manj.
Prej bo zato držalo, da se naftnim trgovcem v zadnjih dneh ni izplačalo prodajati pogonskih goriv, saj so vedeli, da se bodo zelo kmalu podražila. Petrol na svojih bencinskih servisih v povprečju proda med 15.500 in 17.000 litrov dizla oziroma bencina na dan, kar vključuje tudi veleprodajo. Na večjih več, na manjših manj. Če bi povečano količino goriva prodali danes, ne pa včeraj ali v nedeljo, bi v Petrolu ustvarili za več sto tisoč evrov več prihodkov, saj so ga do zdaj kupovali dražje, kot so ga prodajali.