Janša odpravlja davek na luksuz iz svojega drugega mandata

Vlada ukinja luksuzni davek na motorna vozila. Koliko manj denarja se bo zaradi tega nateklo v državni proračun?

Avtor: Tomaž Modic
torek, 3. 11. 2020, 18:30


Janez Janša
Dodatni davek na luksuzna motorna vozila je uvedla druga Janševa vlada. Zdaj ugotavljajo, da so naredili napako.
STA

Uresničuje se to, kar je napovedal Ivan Simič, predsednik strateškega sveta za debirokratizacijo. V želji, da bi kupce avtomobilov višjega cenovnega razreda "prepričala", naj te namesto na Slovaškem, v Nemčiji, Bosni in Hercegovini in drugih davčno ugodnejših državah registrirajo v Sloveniji, vlada ukinja tako imenovani luksuzni davek na motorna vozila.

To predstavlja dobro novico za vse, ki bodo kupovali avtomobile Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Volkswagen in druga osebna vozila iz srednjega in višjega cenovnega razreda. Do sedaj so morali namreč na nova osebna vozila s prostornino večjo od 2.500 kubičnih centimetrov (ccm) plačati dodatni davek, ki sega od osem do 16 odstotkov.

Iz predloga novele zakona o motornih vozilih, ki so ga pripravili na ministrstvu za finance pod vodstvom Andreja Širclja in vladi predlagali, naj ga sprejme po nujnem postopku, je razvidno, da bi se samo zaradi te poteze prihodnje leto v državni proračun nateklo osem milijonov evrov manj denarja.

Še bistveno več, okoli 20 milijonov evrov, bo proračun izgubil zaradi prenovitve lestvic obdavčitve motornih vozil z davkom na motorna vozila (DMV). Na ministrstvu za finance ugotavljajo, da bo pri večini vozil obračunan nižji DMV, ki sedaj znaša od 0,5 do 28 odstotkov njihove vrednosti. To pomeni, da se bodo prihodki od DMV, ki jih je bilo lani za 45,2 milijona evrov, več kot prepolovili.

Luksuzna vozila obdavčili z Zujfom

Dodatni davek na luksuzna motorna vozila je leta 2012 v sklopu varčevalnih ukrepov oziroma ukrepov, ki naj bi povečali prihodke v proračun, uvedla druga vlada Janeza Janše. Takrat je bil minister za finance Janez Šušteršič. Kot so napovedovali, bi se s tem v proračun steklo dodatnih sedem milijonov evrov.

Zdaj ugotavljajo, da so naredili napako. Zaradi visoke obdavčitve motornih vozil z dodatnim davkom na motorna vozila, ponekod skupna davčna obremenitev z vsemi davki tudi do 50 odstotkov prodajne cene vozila, "je v praksi mogoče zaznati, da zavezanci registrirajo vozila z večjo prostornino v tujini". To pomeni, da se zavezanci izogibajo ne le plačilu luksuznega davka, ampak tudi DMV, DDV, letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu, stroškom registracije, pa tudi zavarovanj ...

Na ministrstvu želijo preprečiti tudi znatno zvišanje davka na motorna vozila, do česar naj bi prišlo z začetkom prihodnjega leta. Takrat namreč začne veljati novi merilni protokol porabe in izpustov, ki bi vrednosti povečal za najmanj 20 odstotkov. Zaradi tega bi po njihovem nastala huda gospodarska škoda, saj bi prišlo do pretresa na trgu ter negativnega vpliva na mobilnost prebivalstva in že zdaj neugodne starostne strukture voznega parka v Sloveniji". To je želela v začetku leta urediti tudi vlada Marjana Šarca, a je pred tem razpadla.

Spreminja se tudi način obdavčitve. Odslej se davek na motorna vozila ne bi več odmerjal na podlagi prostornine oziroma moči bencinskega oziroma dizelskega motorja, temveč se pri določitvi davčne osnove upoštevajo samo okoljske komponente, brez prodajne cene vozila.

Pri rabljenih avtomobilih pa se bo davek vsako leto znižal za okoli devet odstotkov. Tako bo potrebno za leto dni star avto plačali le 91 odstotkov predvidenega DMV, za šest let starega pa več kot polovico manj davka.