Adria Airways je v lanskem letu izkoristila izredno ugodne razmere v svetovnem letalskem potniškem prometu in krepko povečala tako število letov (za pet odstotkov na 20.415) kot prepeljanih potnikov (za deset odstotkov na 1,2 milijona).
Ob tem je izvajala "drznejše ukrepe racionalizacije" in na vse pretege iskala nove vire prihodkov, kot so večmesečna oddaja letal s posadko v najem in prodaja večjega števila vozovnic, kot je dejansko sedežev na letalu, tako imenovani overbooking.
Kljub temu se našemu nacionalnemu letalskemu prevozniku, ki ga je država spomladi 2016 prepustila nemškemu investicijskemu skladu 4K Invest, ni uspelo rešiti rdečih številk.
Zakaj visoka izguba
Adria Airways je v minulem letu poslovala z več kot pet milijonov evrov čiste izgube, je razvidno iz letnega poročila, ki ga je družba v teh dneh razkrila javnosti.
Za to je po navedbah vodstva več razlogov:
- podražitev letalskega goriva, ki jim je odnesla visokih 4,4 milijona evrov. Zaradi večjega povpraševanja se je cena na trgu v povprečju zvišala za 16 odstotkov.
- negativne tečajne razlike, zaradi katerih so zabeležili za več kot 1,3 milijona evrov finančnih odhodkov.
- prekinitev pogodbe o sodelovanju z Nordic Aviation Group, novonastalim estonskim letalskim prevoznikom. Do tega je prišlo po manj kot letu dni.
- zaprtje baze na letališču v Lodzu na Poljskem. Od tam je Adria še lani spomladi štirikrat na teden letela v nizozemski Amsterdam.
Z večjimi prihodki od prevoza potnikov, ki so se glede na leto 2016 zvišali za skoraj devet odstotkov na 147 milijonov evrov, so tako kvečjemu pokrivali naraščajoče stroške. V Adrii Airways so poslovali celo z negativnim denarnim tokom iz poslovanja (EBITDA).
Vsako zimo potrebovali pomoč
Kljub temu so v letošnje leto vstopili optimistično. Napovedali so tudi, da pozimi, ko imajo letalske družbe zaradi manjšega števila letov težave z likvidnostjo, prvič naj ne bi rabili finančne pomoči oziroma dokapitalizacije.
Nazadnje so dodatna likvidna sredstva potrebovali v januarju in februarju letos, ko so med drugim od nemških lastnikov dobili 500 tisoč evrov svežega kapitala. V istem času je prišlo do zamenjave direktorja. Arna Schusterja je na čelu Adrie nasledil Holger Kowarsch.
Leto dni pred tem pa so jo, kot smo razkrili, z računovodskim manevrom rešili pred bankrotom. Decembra 2016, tik pred iztekom poslovnega leta, so sami sebi prodali blagovno znamko Adria Airways, prepoznavno in priljubljeno na trgih nekdanje Jugoslavije.
Do junija prepeljali 8,6 odstotka več potnikov
Letos naj bi bilo povsem drugače.
Napovedovali so povečanje flote, širitev mreže rednih letov in izvajanje letenja za druge letalske družbe, tako imenovani wet lease. Slednje naj bi okrepili predvsem v začetku zimske sezone, kar bi jim prineslo tudi "višje prilive v običajno likvidnostno šibkejših mesecih".
Kar se tiče števila prepeljanih potnikov, jim je šlo do sedaj kot po maslu. Do polletja so prepeljali 577.233 potnikov, kar je 8,6 odstotka več kot v enakem obdobju lanskega leta. Tudi izkoriščenost potniške kabine v rednem prometu je bila precej boljša.
Operativni prihodki so se v obdobju od januarja do junija povečali za 17,7 odstotka. Za celotno leto medtem v Adrii napovedujejo okoli 23-odstotno rast prihodkov od prodaje.
Adria Airways sicer s tem tednom ukinja direktno letalsko povezavo med Ljubljano in Ženevo. Kot so pojasnili v letalskem prevozniku, so direktne lete v drugo največje švicarsko mesto uvedli kot sezonsko povezavo, pozimi pa je ne bodo obdržali.
Letalsko gorivo tudi letos dražje
Nemci torej zagotavljajo, da je agonije, ki se vleče še iz časov državnega lastništva, naposled konec in da se bo Adria končno odbila od dna ter začela poslovati dobičkonosno.
Kljub temu pretekle izkušnje in nekateri negativni dogodki v zadnjem času kažejo, da je tveganje še vedno veliko in lahko hitro pride do poslabšanja razmer.
- Cene letalskega goriva se tudi v letošnjem letu povečujejo. Do sedaj so se povečale za nekaj manj kot deset odstotkov.
- Konec lanskega leta je bankrotiral švicarski regionalni letalski prevoznik Darwin Airline in to le štiri mesece po tem, ko je ta prišel pod okrilje Adrie Airways. Kolikšne izgube sta utrpela 4K in Adria, ni znano.
- Za potrebe širitve mreže letov so sprva nameravali kupiti oziroma najeti letala, ki so bila v stečajni masi propadle družbe Darwin Airline, vendar se je pri odkupu zapletlo. V floto so jih vključili šele v teh dneh, torej z večmesečno zamudo.
- Adria ima tako kot številni drugi letalski prevozniki kronične težave pri iskanju ustreznih kadrov, torej pilotov in kabinskega osebja. Nazadnje so konec avgusta objavili razpis, s katerim iščejo 25 pilotov.
S pomanjkanjem osebja so bile povezane tudi operativne težave. V poletnih mesecih so v javnosti odmevali številni primeri občutnih zamud in odpovedi letov.
Članek prvotno objavljen na strani siol.net