
1974 je leto, ko Marko Brecelj izda znameniti Cocktail, Jugoslavija v nogometu premaga Zair z 9 proti 0 (kar skoraj privede do diplomatskega škandala), japonski narednik Hiroo Onodo po tridesetih letih skrivanja na Filipinih izve, da je druge svetovne vojne konec, Muhammad Ali v dvoboju, poimenovanem The Rumble in the Jungle, onesposobi Foremana in znova osvoji naslov boksarskega prvaka, ABBA zmaga na Evroviziji, Nixon zaradi afere Watergate odstopi, turška vojska zasede več kot tretjino Cipra in postavi razmejitev, ki je v veljavi še danes, ekspresni vlak na poti iz Beograda se iztiri v Zagrebu, pri čemer umre 153 ljudi, z revolucijo nageljnov se konča fašistična diktatura na Portugalskem, v Etiopiji paleoantropologa najdeta okostje avstralopitke Lucy ...
Predstava 1974 je transgeneracijska dokumentarna fikcija, ki temelji na osebnih zgodbah ustvarjalk/cev. Gre za zgodbo iz sedemdesetih let, ki raste iz takratnih stanovanj, zgodbo, povezano s številnimi lokalnimi in globalnimi dogodki, ki Ljubljano povezujejo z Novo Gorico in različnimi drugimi mesti po svetu. Predstava je del gledališke Dodekalogije 1972–1983 (v okviru projekta Destin(y)ation / Dotik usode), celoletnega gledališkega omnibusa, sestavljenega iz dvanajstih projektov, ki v režiji Tomija Janežiča nastajajo ali so že nastali v Novi Gorici, Ljubljani, Temišvaru, Ivano-Frankivsku, Novem Sadu in pod okriljem Ustvarjalnega centra Krušče. Dodekalogija orisuje mrežo življenjskih usod, ki se raztezajo skozi čas in so jih zaznamovali potovanja in selitve. Predvsem pa je to omnibus o gledališču samem.
1980, še en del dodekalogije, ki prav tako nastaja v Mladinskem, bo premiero doživel v začetku naslednje sezone.
Režiser Tomi Janežič je povedal, da je glavni motiv celotne Dodekalogije 1972–1983 transgeneracijska družinska zgodba, ki se prepleta skozi 20. stoletje in sega vse do danes, predstava 1974 pa se osredotoča na motiv človekove soodvisnosti in njegovo potrebo po navezanosti, ki ljudem pomaga preživeti življenjske pretrese. Janežič je poudaril, da je najpomembnejši izziv ustvariti predstavo, v kateri igralci uživajo in ki jo imajo gledalci radi, na tej poti pa je še nešteto drugih izzivov. Glede povezovanja zgodovinskih dogodkov s sodobnim časom je odgovoril, da se tega ni lotil sam, ampak to počnejo gledalci sami, skozi svojo lastno percepcijo. Na vprašanje, kakšno izkušnjo si želi, da bi odnesli gledalci, pa je izjavil, da si želi, da bi jim predstava minila mimogrede, da bi v njih prebudila številne asociacije, prebliske in spomine, da bi jih očarala, tako da bi vzljubili igralce in ljudi, o katerih govori, ter da bi se ob njej smejali in jokali. Poleg tega upa, da se bodo v dneh po predstavi še vedno spominjali dogodkov, omenjenih v njej, in se pogovarjali – tako o uprizoritvi kot o sebi.
V predstavi nastopajo: Lina Akif, Damjana Černe, Nataša Keser, Klemen Kovačič, Anja Novak, Robert Prebil, Matej Recer, Blaž Šef, Stane Tomazin, Matija Vastl in Vito Weis.
Besedilo so ustvarili ustvarjalke in ustvarjalci predstave, pod režijo in dramaturgijo se podpisuje Tomi Janežič, scenografijo je ustvaril Branko Hojnik, kostumografijo Marina Sremac, glasbo Samo Kutin, video Carlo Zoratti, oblikovanje zvoka je delo Silva Zupančiča, oblikovanje svetlobe pa Tomija Janežiča in Branka Hojnika. Asistenta režiserja sta bila Brina Klampfer Merčnik in Gabrijel Lazić.
V predstavi smo uporabili tudi avtorske skladbe zasedbe Mulčer (Samo Kutin, Andrej Fon in Szymon Gasiorek) in skladbe Sama Kutina, nastale v soavtorstvu z Enjo Grabrijan. Pri glasbi za Dodekalogijo 1972–1983 so s Samom Kutinom sodelovali še Jure Boršič, Kaja Draksler, Jošt Drašler, Vid Drašler, Andrej Fon, Szymon Gasiorek, Iztok Koren, Ana Kravanja, Dejan Lapanja, Eduardo Raon in Tea Vidmar. Uporabili smo še skladbe s plošče Cocktail Marka Breclja in drugo glasbo iz leta 1974.
Koprodukcija: Slovensko mladinsko gledališče in GO! 2025 – Evropska prestolnica kultureDel uradnega programa GO! 2025
PREMIERA: Sobota, 22. 3., ob 18.00 (RAZPRODANO)
Ponovitve:
Ponedeljek, 24. 3., ob 18.00
Četrtek, 27. 3., ob 18.00
Petek, 28. 3., ob 18.00
Sobota, 29. 3., ob 18.00
Ponedeljek, 31. 3., ob 18.00