Po tem, ko smo danes razkrili, koliko denarja je večina politična strank namenila za aprilske parlamentarne volitve, je zdaj naposled javno objavljeno tudi dolgo pričakovano poročilo SDS.
Stranka Janeza Janše že vrsto let velja za največjo in najbogatejšo. Združuje okrog 23.000 članov. Konec lanskega leta je imela na računu skoraj milijon evrov, kar je 350.000 evrov več kot leto dni pred tem. Njena volilna kampanja je med opazovalci veljala za najbolj razkošno. Slovenijo je prelepila s plakati, s katerimi si je skušala pripisati zasluge za razvojne projekte občin. Njene panoje in propagandna obvestila je bilo mogoče zaslediti na vseh koncih države. Njeni ljudji so vodili obsežen medijsko-propagandni aparat. Med vsemi strankami je največ denarja vlagala v digitalne kanale.
Kljub temu SDS po uradnih podatkih ni politična stranka, ki je za volilno kampanjo med vsemi porabila največ denarja. Iz njenega poročila je namreč razvidno, da so jo aprilske volitve stale 662.000 evrov. To je celo dobrih dva tisoč evrov manj, kot je porabila NSi, četudi se kampanja stranke Mateja Tonina po intenzivnosti in iskanju različnih načinov za mobilizacijo volivcev ni mogla primerjati s SDS.
Preberite več:
Počivalšek zapravil Cerarjevo doto, račun Pivčeve blokiran
Kako je to mogoče? Gre za poročila, ki jih objavljajo same stranke. Te predložijo tudi podatke o porabljenih sredstvih, stroških kampanje in virih financiranja. Ljudje, ki imajo dober vpogled v politično sceno v Sloveniji, že vrsto let opozarjajo, da so zneski, ki jih posamezne stranke dejansko porabijo za kampanjo, zelo verjetno precej višji. To pa je le eden od znakov, da bi sistem poročanja in nadzora nad financiranjem kampanj v Sloveniji morali spremeniti.
V primeru SDS bi namreč moralo računsko sodišče zanimati tudi, zakaj je stranka obcestne plakate po Sloveniji naročila že več mesecev pred začetkom volilne kampanje. Sredi leta 2020, med prvim valom epidemije covid-19, se je recimo z obsežno plakatno akcijo zahvaljevala zdravnikom in ljudem, ki ostajajo doma. Za pomemben del politične propagande je SDS v mesecih pred volitvami kot takrat vladajoča stranka izkoriščala tudi vladne kanale.
Celoten denar, ki ga je po lastnih navedbah porabila v kampanji, si je SDS prenakazala z računa stranke. V poročilu ni navedla nobene fizične osebe, ki bi ji donirala denar za volitve. Vsi stroški oblikovanja, tiskanja, razobešanja in odstranjevanja plakatov so jo stali 220.000 evrov, še skoraj 10.000 evrov več pa je plačala za izvedbo predvolilnih shodov. Leta 2018 je bila sicer SDS po porabi denarja za takratne parlamentarne volitve med vsemi strankami krepko na prvem mestu.
Kot smo danes razkrili, so stranke nekdanje vladne koalicije Janeza Janše v kampanji za aprilske parlamentarne volitve skupaj porabile občutno več denarja kot njihovi konkurenti iz takratne opozicije.